    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa zlecenie
    Date: Fri, 10 Mar 2006 11:29:53 +0100

    Pozwolę sobie dokleić cytat z postu mvoicem:
    +++
    Załóżmy że umawiamy się (umową na piśmie z jak najbardziej odręcznymi
    podpisami) że wszelkie umowy i rachunki podpisane/zakodowane kluczem
    PGP takim a takim (tutaj listing klucza publicznego) są traktowane
    jak umowy/rachunki podpisane odręcznie przez właściciela podpisu.

    Jakim okiem by na takie coś spojrzał ewentualny kontroler z US?.
    ---

    On Thu, 9 Mar 2006, Adamski wrote:

    > zlecenia z agentami rozrzuconymi po calej Polsce. Beda to umowy prowizyjne.
    > Jak to sobie wyobrazam.
    > 1 - Otzrymuje dane zleceniobiorcy
    > 2 - Tworze umowe
    > I teraz jest problem. Bo jezeli mam wyslac np 500 czy 1000 takich umow,
    > czekac az mi splyna podpisane,

    Pierwsza sprawa - co z tymi umowami ?
    Jak idziecie do kiosku kupić gazetę, niech będzie Rzeczpospoilita
    z ichnim programem Mała Księgowość, to zawieracie umowę notarialną ;)
    bo chcecie ująć toto w KUP - a może sprzedawca gazety potrzebuje
    dlatego że ma dochód ? ;)
    Albo kupuje ktoś kompa na ST w celu uruchomienia tejże Małej Księgowości,
    to co - umowa konieczie ma być ?
    Chciałbym oddzielić problem umów od problemu rachunków :)

    IMO umowy oczywiście są dowodem. Pomocniczym.
    Nie piszesz o wartości transakcji - jak mają być to umowy po
    10 000 zł to owszem, zastanowiłbym się nad tym że *dla US*
    "papier" się może przydać.
    Umowy przede wszystkim mają wartość dowodową w celach cywilnych.
    I biorąc pod uwagę skutki wyroku dotyczącego uznania przez sąd
    za ważne upoważnienie do wystawiania f-r bez podpisu jako dowodu
    w sprawie uproszczonej, wydaje mi się że "upoważnienie na PGP"
    problem umów "jakoś" by rozwiązało.

    > pozniej wystawic rachunki
    > i znow czekac az zostana podpisane to ....

    Moment, moment.
    To ty dość skomplikowany układ opisujesz, jak rozumiem ?
    Bo tak - gościu jest twoim zleceniobiorcą, realizującym umowę
    agencyjną, dobrze rozumiem ?
    A później tobie zleca wystawienie swojego rachunku za ową
    umowę, ty go wystawiasz, on go zatwierdza a ty go akceptujesz ?
    Ja rozumiem że rola niańki cię bawi... ale może swoje rachunki
    zleceniobiorcy wystawialiby sami, co ? ;)
    No jak już chcesz im podesłać "gotowca" do wydrukowania... :P

    Przecież to są ICH rachunki!!! Ich problem.
    *oni* na *rachunku* twojego podpisu nie potrzebują - twój podpis
    jest potrzeby tobie, więc go u siebie dołożysz jak kwit dotrze.
    Może oni by chcieli jakiegoś protokołu odebrania... ale powiedzmy
    że to jest wtórna sprawa. Do rozwiązania w sposób dowolny, ale
    NIE interesujacy US. Bo niby dlaczego by?

    > mowiac o kosztach i ilości wlożonej pracy. Dlatego sie zastanawiam, czy
    > zleceniobiorca nie moze wysatwic mi upowaznienia albo do podpisywania umow w
    > jego imieniu (sugestia Gotfryda)

    Sugestia jak sugestia, zajrzyj co mvoicem napisał dalej (nie mozna
    podpisać umowy z samym sobą). Sąd uznał ważność upoważnienia do
    wystawiania faktur jako dowodu pozwalającego uznać samą fakturę
    za ważna. IMO to nie znaczy że taka f-ra jest "umową".

    > lub do wystawiania rachunków bez podpisu

    Hm...
    Są przepisy pozwalające uznać podpis elektroniczny (CERTYFIKOWANY!)
    za "podpis", są przepisy dotyczące faktur elektronicznych.
    Rachunek... no cóż, nie wiem. Szczególnych regulacji nie ma.
    Zresztą podejrzewam że certyfikacja cię nie urządza - za droga jest.

    > (brak przepisow szczegolnych). Chodzi o to aby uproscic sobie prace.

    Doceniam :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)