  • 1. Data: 2005-05-07 08:30:26
    Temat: UoD -> DG
    Od: " " <a...@N...gazeta.pl>

    Witam

    stwierdzilem w koncu, ze jednak musze sie przeniesc z umow o dzielo na
    dzialalnoc, bo sam juz nie dam rady tego wszytkiego ciagnac.

    szukalem troche, ale nie znalazlem 'calosciowego' opisu, jak beda wygladac
    podatki i zus w nowym ukladzie.

    zalozmy, ze teraz mam 1600-cos zl brutto, zleceniodawca placai od tego 9,5%
    podateku(50% koszty uzyskania) i na reke dostaje 1500.
    Wypisuje rachunek: brutto 1657, k.u. 800-cos, podstawa 800-cos, podatek kolo
    100-kilkadziesiat i netto do wyplaty 1500.

    Z dzialalnopscia gospodarcza byloby tak(tak mysle - jeli zle mysle to prosze o
    poprawienie):

    rachunek na 1600-cos bym wystawial, dostaje od nich te pieniadze, to jest moj
    przychod. koszty uzyskania to to co przeznacze na UoD dla podwykonawcow,
    zakupy itd. od tego place 19% podatku.

    Co sie dzieje ze skladkami ZUS - czy to tez sa koszty uzyskania przychodu? Czy
    tez place je juz od dochodu po opodatkowaniu?

    zakladajac ze miesiecznie mialbym przychod 5000, koszty uzyskania bez ZUSu
    kolo 3000, z ZUSem 3730, czyli podatek placilbym od 1300, co daloby kwote 260,
    czyli na reke zostawaloby 5000-730-260 = ~4000.

    Gdyby ZUS sie nie liczyl, to by bylo tak: podatek od 2000 to 400, czyli bym te
    150 byl do tylu.

    Jak to wiec z tym jest?

  • 2. Data: 2005-05-07 11:05:59
    Temat: Re: UoD -> DG
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    wrote:

> [...]
    > podatek kolo 100-kilkadziesiat i netto do wyplaty 1500.
    >
    > Z dzialalnopscia gospodarcza byloby tak(tak mysle - jeli zle mysle to

    Podstawowe pytanie na które musisz sobie odpowiedzieć brzmi: czy chcesz
    lub musisz być VAT-owcem od początku. Dalej piszesz, że przewidyhesz
    obrót 5000/mies więc VAT-owcem po kilku miesiącach i tak zostaniesz.
    Jeśli twój klient to VAT-owiec i ma głównie sprzedaż nie zwolnioną z
    VAT-u to lepiej ci się opłaca zostać VAT-manem od samego początku -
    będziesz mógł odliczać VAt z zakupów.

> [...]
    >
    > Co sie dzieje ze skladkami ZUS - czy to tez sa koszty uzyskania
    > przychodu? Czy tez place je juz od dochodu po opodatkowaniu?

    Fundusz Pracy - w koszty
    ubezpieczenia społeczne - masz wybór w koszty lub odliczasz od dochodu
    na PIT-5. Obie metody daja ten sam efekt jeśli nie masz strat.
    ubezpieczenie zdrowotne - częściowo (7,75/8,5) odliczane od podatku na
    PIT-5

    > zakladajac ze miesiecznie mialbym przychod 5000, koszty uzyskania bez
    > ZUSu kolo 3000, z ZUSem 3730, czyli podatek placilbym od 1300, co
    > daloby kwote 260, czyli na reke zostawaloby 5000-730-260 = ~4000.

    raczej 5000-3000-530-(260-150)-160=1200
    kwoty szacunkowe:
    530 - ZUS społeczne i Fundusz Pracy
    150 - odliczenie zdrowotnego
    160 - zdrowotne do zapłaty

    > Gdyby ZUS sie nie liczyl, to by bylo tak: podatek od 2000 to 400,
    > czyli bym te 150 byl do tylu.

    Oczywiście nie tak

  • 3. Data: 2005-05-07 11:14:53
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    jureq wrote:
> [...]

    Na rękę?
    Czyżbyś te koszty uzyskania liczył dalej
    jak dla umowy z przekazaniem praw autorskich?
    Nie może zostać ~4000 skoro już 3000 wydałeś :-)

  • 4. Data: 2005-05-07 12:12:11
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    cef wrote:

    > Na rękę?
    > Czyżbyś te koszty uzyskania liczył dalej
    > jak dla umowy z przekazaniem praw autorskich?
    > Nie może zostać ~4000 skoro już 3000 wydałeś :-)

    Na czyj post odpowiadasz? Chyba nie na mój

  • 5. Data: 2005-05-07 13:43:55
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Na czyj post odpowiadasz? Chyba nie na mój

    Faktycznie źle cytowałem,
    ale sens ten sam pozostaje.

  • 6. Data: 2005-05-07 14:04:49
    Od: " " <a...@g...pl>

    cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > Na rękę?
    > Czyżbyś te koszty uzyskania liczył dalej
    > jak dla umowy z przekazaniem praw autorskich?
    > Nie może zostać ~4000 skoro już 3000 wydałeś :-)

    Faktycznie - pomylka jak byk :)

  • 7. Data: 2005-05-07 14:07:12
    Od: " " <a...@g...pl>

    cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > Faktycznie źle cytowałem,
    > ale sens ten sam pozostaje.

    Dziekuje za informacje!

  • 8. Data: 2005-05-07 14:15:22
    Od: " " <a...@g...pl>

    jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl> napisał(a):

> [...]
    > Jeśli twój klient to VAT-owiec i ma głównie sprzedaż nie zwolnioną z
    > VAT-u to lepiej ci się opłaca zostać VAT-manem od samego początku -

    mam dwa pytania odnonie VATu:
    1. ze wszystkich zakupow, czy tylko to co wrzucam w koszty?
    2. rozumiem ze ten VAT bedzie wtedy neutralny i dla mnie i dla mojego klienta,
    gdyz dostaniemy jego zwrot?

  • 9. Data: 2005-05-07 14:25:26
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    wrote:

    > mam dwa pytania odnonie VATu:
    > 1. ze wszystkich zakupow, czy tylko to co wrzucam w koszty?

    Tylko to co w koszty. A co kupujesz na firmę a nie wrzucasz w koszty?
    Poważy wyjątek: samochód osobowy i paliwo do niego, ale o tym możnaby
    długo pisać.

    > 2. rozumiem ze ten VAT bedzie wtedy neutralny i dla mnie i dla mojego
    > klienta, gdyz dostaniemy jego zwrot?

    Jeśli obaj macie sprzedaż wyłącznie opodatkowoną to będzie neutralny. A
    nawet w porównaniu z sytuacją gdybyś nie był VAT-owcem zyskasz na tym
    odliczenie VAT od swoich zakupów.

    przykład:
    1. VAT-owiec
    zakup 100+22 sprzedaż 200+44 firmie która ma prawo doliczyć 44 zł
    twój zysk 100
    2. Nie VAT-owiec
    zakup 122 sprzedaż 200
    twój zysk 78
    To oczywiście w wypadku gdy twój klient ma prawo odliczyć cały VAT

  • 10. Data: 2005-05-07 15:37:48

    > Jeśli obaj macie sprzedaż wyłącznie opodatkowoną to będzie neutralny. A
    > nawet w porównaniu z sytuacją gdybyś nie był VAT-owcem zyskasz na tym
    > odliczenie VAT od swoich zakupów.

    moim klientem bedzie spolka zoo wiec powinno byc ok