    From: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: UoD -> DG
    Date: Sat, 07 May 2005 13:05:59 +0200

    wrote:

    > zalozmy, ze teraz mam 1600-cos zl brutto, zleceniodawca placai od tego
    > 9,5% podateku(50% koszty uzyskania) i na reke dostaje 1500.
    > Wypisuje rachunek: brutto 1657, k.u. 800-cos, podstawa 800-cos,
    > podatek kolo 100-kilkadziesiat i netto do wyplaty 1500.
    >
    > Z dzialalnopscia gospodarcza byloby tak(tak mysle - jeli zle mysle to
    > prosze o poprawienie):

    Podstawowe pytanie na które musisz sobie odpowiedzieć brzmi: czy chcesz
    lub musisz być VAT-owcem od początku. Dalej piszesz, że przewidyhesz
    obrót 5000/mies więc VAT-owcem po kilku miesiącach i tak zostaniesz.
    Jeśli twój klient to VAT-owiec i ma głównie sprzedaż nie zwolnioną z
    VAT-u to lepiej ci się opłaca zostać VAT-manem od samego początku -
    będziesz mógł odliczać VAt z zakupów.

    > rachunek na 1600-cos bym wystawial, dostaje od nich te pieniadze, to
    > jest moj przychod. koszty uzyskania to to co przeznacze na UoD dla
    > podwykonawcow, zakupy itd. od tego place 19% podatku.
    >
    > Co sie dzieje ze skladkami ZUS - czy to tez sa koszty uzyskania
    > przychodu? Czy tez place je juz od dochodu po opodatkowaniu?

    Fundusz Pracy - w koszty
    ubezpieczenia społeczne - masz wybór w koszty lub odliczasz od dochodu
    na PIT-5. Obie metody daja ten sam efekt jeśli nie masz strat.
    ubezpieczenie zdrowotne - częściowo (7,75/8,5) odliczane od podatku na
    PIT-5

    > zakladajac ze miesiecznie mialbym przychod 5000, koszty uzyskania bez
    > ZUSu kolo 3000, z ZUSem 3730, czyli podatek placilbym od 1300, co
    > daloby kwote 260, czyli na reke zostawaloby 5000-730-260 = ~4000.

    raczej 5000-3000-530-(260-150)-160=1200
    kwoty szacunkowe:
    530 - ZUS społeczne i Fundusz Pracy
    150 - odliczenie zdrowotnego
    160 - zdrowotne do zapłaty

    > Gdyby ZUS sie nie liczyl, to by bylo tak: podatek od 2000 to 400,
    > czyli bym te 150 byl do tylu.

    Oczywiście nie tak