    From: t <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: UoD-rachunek, PIT-4
    Date: Tue, 18 Jul 2006 11:25:18 +0200

    Dnia 18-07-2006 o 11:05:38 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

    > Podaj przepis.
    > Przepis *Ordynacji* nakazujący określać oryginał i kopię!
    >
    > Hint: taki przepis jest w ustawie o VAT i dotyczy transakcji
    > podatnika VAT podlegających pod VAT.

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie
    naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej a także zakresu
    informacji, które muszą być zawarte w rachunkach.

    na mocy delegacji zawartej w Art.87.5 Ordynacji.

    Do dyskusji zacytuję:

    "
    Art. 87.
    § 1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący
    działalność
    gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić
    rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

    § 2. Obowiązek wystawienia rachunku, o którym mowa w § 1, nie dotyczy
    rolników
    sprzedających produkty roślinne i zwierzęce pochodzące z własnej uprawy lub
    hodowli, nieprzerobione sposobem przemysłowym, chyba że sprzedaż jest
    dokonywana
    w ich odrębnych, stałych miejscach sprzedaży, poza obrębem uprawy
    lub hodowli.

    § 3. Podatnicy wymienieni w § 1, od których zażądano rachunku przed
    wykonaniem
    usługi lub wydaniem towaru, wystawiają rachunek nie później niż w terminie
    7
    dni od dnia wykonania usługi lub wydania towaru. Jeżeli jednak żądanie
    wystawienia
    rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu towaru,
    wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania.

    § 4. Podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku, jeżeli żądanie
    zostało zgłoszone
    po upływie 3 miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

    § 5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
    rozporządzenia,
    zakres informacji, które muszą być zawarte w rachunkach, uwzględniając
    w szczególności dane identyfikujące sprzedawcę i kupującego, wykonawcę
    i odbiorcę usług oraz oznaczenie wartości i rodzaju transakcji.
    "

    § 1 mówi o podatnikach prowadzących DG, ale w § 4 i § 5 nie ma żadnego
    odwołania
    do § 1 więc nie wiem czy można mówić że wzór rachunku z rozporządzenia
    stosuje
    się tylko do rachunków z DG.

    Definicja Działalności Gospodarczej z Ordynacji:

    "
    Art. 2
    9) działalności gospodarczej - rozumie się przez to każdą działalność
    zarobkową
    w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w
    tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową
    wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek,
    nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności
    gospodarczej
    lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców;
    "

    pozdrawiam