  • 11. Data: 2012-02-23 18:04:25
    Temat: Re: Uzywanie prywatnego samochodu we wlasnej DG i w firmie na umowe o prace
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Feb 2012, cef wrote:

    > Dlaczego uważasz, że amortyazcja jest istotna?

    Wystarczy sprawdzić, jakie są warunki dopuszczalności
    amortyzacji. Wedle mojej wiedzy: użytkowanie do DG i najem
    w iloczynie logicznym z ujęciem w ewidencji, koniec listy.
    Czyli tytułem wstępu implikację "zaliczenia do majątku w DG"
    mamy z głowy, a dalej:

    > Przecież to nie ma żadnego związku z bieżącymi
    > wydatkami na eksploatację, których niejako
    > ekwiwalentem jest kilometrówka.
    > Może jakiś paragraf znajdziesz? :-)

    Owszem.
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,
    ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-oso
    b.html
    +++
    46) poniesionych wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów,
    z zastrzeżeniem pkt 36, z tytułu używania
    niewprowadzonego do ewidencji œrodków trwałych samochodu osobowego,
    ^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^
    w tym także stanowišcego własnoœć osoby prowadzšcej działalnoœć gospodarczš,
    dla potrzeb działalnoœci gospodarczej podatnika - w częœci
    przekraczajšcej kwotę wynikajšcš z pomnożenia liczby kilometrów
    [...]
    ---

    Czyli kilometrówka odpada, z definicji.
    Pozostaje "podział kosztów" w oparciu o art.22.3, ale oczywiście
    US powie że nie ma zastosowania "nie jest możliwe ustalenie kosztów
    uzyskania przypadajšcych na poszczególne Ÿródła" bo podatnik nie
    tyle nie mógł, co nie chciał celowo zaniedbując dokumentację :>

    Czym podważasz?
    :)

    > PS
    > Co do samych papierków i ich mocy dowodowej
    > "w razie czego", to zgoda. Akurat jestem zabezpieczony
    > tylko tym, że na stacji płacę najczęściej kartą,

    No to się zgadzamy :)
    (taka karta nie jest aż tak "słaba", transakcja jest
    imienna).

    > ale znam podatników gotowych powalczyć
    > z wspomnianą "decyzją" i wtedy
    > musielibyśmy składać się na odszkodowanie
    > dla nich i na ich prawników :-)

    I tu też :>
    Pic w tym, że na prawników przysługują "koszty ryczałtowe",
    zaś za siedzenie w sądach przedsiębiorcom i świadkom nikt nie
    płaci (w odróżnieniu od sędziów, prokuratorów i urzędników
    US).
    Inaczej mówiąc "niesłusznie pozwany" płaci za satysfakcję,
    niekoniecznie mało, ale co wywalczy to jego ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2012-02-23 19:58:23
    Od: "MarekF" <m...@n...pl>

    > Odpada, wyciąłeś istotną uwagę: "amortyzację" (rozlicza).
    > Założenie, że operujemy na gdybaniu wątkotwórcy oczywiście
    > rozumiem, ale w takim układzie CAŁA dyskusja jest oparta
    > na gdybaniu, więc nie ma sensu podważanie tylko wybranych
    > tez :)

    Tutaj nie chodzi o gdybanie.
    Faktycznie jest tak:
    Jezdzimy tym samochodem. W miesiacu jest to ok 600 km. 3 delegacje(2 osoby).
    W ostatnim miesiacu kwartalu dochodzi dodatkowe 600km. Czyli na kwartal ok
    2500 km.
    Nie ma problemu, zeby za te przejazdy wziasc fakture za paliwo(ktora nie
    jest potrzebna do kilometrowki) i ta faktura nie bedzie rozliczona w DG
    pracownika spolki.
    Chodzi o to, ze wykorzystujemy jako spolka, samochod prywatny do jazd
    sluzbowych spolki. Jak rozliczyc delegacje? Moge wpisac PKP. Ale musze
    dostarczyc bilety(to juz obcykalem, skad mam wziasc bilet? oswiadczenie, ze
    zgubilem/wyrzucilem bilet. Jak dlugo mozna gubic bilety?).Poza tym, koszty
    przejazdu PKP nie zwroca nawet kosztu paliwa.
    Teoretycznie moglbym olac rozliczanie delegacji i nie miec problemu. Sa to
    koszty ktore moglbym wlozyc w jakas umowe o dzielo i zaplacic podatek. A ja
    chce uczciwie.
    Pozdrawiam
    MarekF

  • 13. Data: 2012-02-23 20:16:10
    Od: "MarekF" <m...@n...pl>

    Użytkownik "MarekF" <m...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > koszty ktore moglbym wlozyc w jakas umowe o dzielo i zaplacic podatek. A
    Tak mi sie nasunelo.
    Teoretycznie moglbym wziasc delegacje na 6 dni(zamiast na 1 dzien, tak jak
    uczciwie rozliczam). 6 diet i 5 ryczaltow za nocleg zwrociloby koszty paliwa
    pewnie z nadwyzka.
    Ale czy o to chodzi w tym kraju?

  • 14. Data: 2012-02-23 20:40:52
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    ciach...

    > Czym podważasz?

    Wstępnie wydaje mi się, że pomieszałeś przepisy, bo nie bardzo rozumiem
    na razie co piszesz. Jak znajdę chwilę, to pomyślę nad tym i będę podważał.

  • 15. Data: 2012-02-23 21:13:44
    Od: 'Tom N' <n...@2...dyndns.org.invalid>

    cef w <news:4f46a457$0$1214$65785112@news.neostrada.pl>:

    > Gotfryd Smolik news wrote:
    > ciach...
    > Wstępnie wydaje mi się, że pomieszałeś przepisy, bo nie bardzo rozumiem
    > na razie co piszesz.

    Przepisów to Gotfryd nie pomieszał, tylko zadał podatnikowi pytanie jakie
    może zadać ktoś siedzący z drugiej strony biurka
    (zgadnij w jakim budynku? ;>)

    Ten podatnik z jednej strony rozlicza eksploatację na zasadach amortyzacji
    (z US) i z drugiej na zasadach kilometrówki (z pracodawcą)
    ten sam pojazd.

    --
    Tomasz Nycz

  • 16. Data: 2012-02-23 21:43:51
    Od: 'Tom N' <n...@2...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1202231727090.3028@quad>:

    > Nie widnieje, ale trzeba przyznać że jest to dowód lepszy niż nic.
    > Wsparcie tłumaczeniem "no nie narażałbym się że na nagraniu z kamery
    > wyjdzie oszustwo" IMHO wygląda poważnie ;)

    Dlaczego mam wrażenie, że nikt nie zrozumiał /kto/ zadaje pytanie "jako
    niebiuro"? ;)

    > A poważniej, podparcie zapłatą z karty byłoby dość wiarygodnym
    > dowodem "imiennego" zakupu.

    Czekaj, chcesz powiedzieć, że za paliwo brane na fakturę rozliczana w ramach
    DG nie powinno się płacić tą sama kartą, którą płaci się za paliwo brane na
    paragon, którego to paragonu nie bardzo można w kosztach DG uwzględnić, albo
    za sobotnie zakupy wiktuałów na obiad niedzielny -- czyli nie wskazane jest
    w DGoF przekładanie pieniędzy z lewej kieszeni do prawej?

    Pominę już, że nr rejestracyjny powinien być na fakturach dokumentujących
    sprzedaż paliwa wlewanego do baku, a nie na fakturach "za paliwo" ujętych w
    kosztach DG -- tak skoro gdybamy, to wygdybajmy, że to samochód bez prawa do
    odliczenia VAT za paliwo

    --
    Tomasz Nycz

  • 17. Data: 2012-02-23 21:57:56
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Czym podważasz?

    Ponieważ widzę, że jest więcej myślących inaczej,
    to zebrałem się już dzisiaj.

    1. Nie wiem dlaczego warunki podlegania amortyzacji miałyby wykluczać
    eksploatowanie do celów pracodawcy, ale rozumiem, że chcesz mieć pełną
    wyłączność - czyli auto nie używane do celów działalności, to ograniczamy
    jakoś amortyzację.
    Wiadomo, że (teoretycznie) użycie do celów osobistych (nie związanych z
    działalnością)
    implikowałoby jakies tam rozliczenia czy opodatkowanie, ale tak samo to
    widzisz gdy
    auto jest użyte do celów pracodawcy (nie jest to cel osobisty)?

    2. Argument z kilometrówką, to jest to pomieszanie z poplątaniem.
    Przecież to ogranicznie dotyczy zupełnie innych wydatków.
    Tych związanych właśnie z działanością, a tu jest tylko "zwrot wydatków"
    związanych z używaniem samochodu pracownika w podróży służbowej.
    Mówi sie na ten sposób uwzględniania użycia prywatnego auta do celów
    pracodawcy
    potocznie "kilometrówka", ale z tą kilometrówką z pkt46 art 23 ma to
    niewiele wspolnego.

    Widzę pewne problemy w dowodzeniu swoich racji w momencie gdy trwa
    amortyzacja,
    ale załóżmy na chwilę, że samochód ten jest już zamortyzowany.
    To wtedy też widzisz jakiś problem, czy wtedy jest już OK?

  • 18. Data: 2012-02-23 23:20:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Feb 2012, cef wrote:

    > Gotfryd Smolik news wrote:
    >
    > ciach...

    > Wstępnie wydaje mi się, że pomieszałeś przepisy, bo nie bardzo rozumiem
    > na razie co piszesz.

    Hm... sprawdziłem, i prawdopodobnie to co dotyczy zdarzenia "w firmie"
    zaliczyłem nie do tej firmy o której myślałeś.

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2012-02-23 23:29:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Feb 2012, 'Tom N' wrote:

    > Czekaj, chcesz powiedzieć, że za paliwo brane na fakturę rozliczana w ramach
    > DG nie powinno się płacić tą sama kartą, którą płaci się za paliwo brane na
    > paragon,

    ??
    Z czego Ci to wyszło?
    Chodzi o to, że na "goły" paragon łatwiej się rzucić argumentem
    "wziął pan czyjś paragon i kit wciska", niż na kwit z własnej karty,
    który z założenia jest imienny.

    > którego to paragonu nie bardzo można w kosztach DG uwzględnić, albo
    > za sobotnie zakupy wiktuałów na obiad niedzielny -- czyli nie wskazane jest
    > w DGoF przekładanie pieniędzy z lewej kieszeni do prawej?

    Wręcz przeciwnie - chcę powiedzieć, że prowadzący DG, jednocześnie
    będący pracownikiem, POWINIEN mieć jakikolwiek "papier", świadczący
    że kupował paliwo którego NIE ZALICZYŁ do kosztów z DG.
    Dowód zapłaty za paliwo, które nie jest powiązane z żadną fakturą
    zaliczoną do kosztów w DG, IMO jest mocno wskazany (acz skłaniam
    się ku poglądowi, że imienny dowód w postaci faktury wystawionej
    *nie* na DG - i oczywiście nie ujętej w KUP DG - będzie lepszy).
    Zacytowany przez Ciebie tekst nie jest ironiczny - ja wiem, że tu
    są .podatki, ale poproszę o dosłowne potraktowanie ;)

    > Pominę już, że nr rejestracyjny powinien być na fakturach dokumentujących
    > sprzedaż paliwa wlewanego do baku, a nie na fakturach "za paliwo" ujętych
    > w kosztach DG

    Ale ja się nie skupiałem na powiązaniach dotyczących dokumentowania
    kosztów w DG, lecz na wykazaniu wydatków *NIE* zaliczonych do
    kosztów w DG. Znaczy na zebraniu dowodów że takie były, na wypadek
    jakby kto uważał inaczej.

    > -- tak skoro gdybamy, to wygdybajmy, że to samochód bez prawa do
    > odliczenia VAT za paliwo

    Nie mam nic przeciw :)

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2012-02-23 23:41:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Feb 2012, cef wrote:

    > 1. Nie wiem dlaczego warunki podlegania amortyzacji miałyby wykluczać
    > eksploatowanie do celów pracodawcy,

    Nienienie.
    "dla firmy" rozumiałem jako "dla DG". Własnej DG tego "równocześnie
    pracownika", stąd niski poziom wzajemnego zrozumienia :)

    > implikowałoby jakies tam rozliczenia czy opodatkowanie, ale tak samo to
    > widzisz gdy
    > auto jest użyte do celów pracodawcy (nie jest to cel osobisty)?

    Nie, to jest "w celu uzyskania innego przychodu", do czego są
    odpowiednie regulacje w art.22 - koszty należy podzielić.
    Co innego, jeśli tym samochodem ujętym w ST własnej DG ów
    przedsiębiorca i pracownik jedzie do pracy (to jest użytek
    osobisty i wydatki wylatują z KUP), a co innego jeśli
    korzysta w pracy (fakt zezwolenia na ryczałtowy KUP po
    stronie pracownika to jedno, fakt nakazu dopilnowania
    podzielenia kosztów to drugie i osobne, dotyczy tej samej
    osoby, ale nie w roli pracownika, lecz przedsiębiorcy).

    > 2. Argument z kilometrówką, to jest to pomieszanie z poplątaniem.
    > Przecież to ogranicznie dotyczy zupełnie innych wydatków.

    Patrz wyżej. Było nie pisać o "firmie" :D, zrozumiałem, że masz
    na myśli iż ów pracodawca&pracownik zalicza kilometrówką
    koszty w *swojej* DG.

    > ale załóżmy na chwilę, że samochód ten jest już zamortyzowany.
    > To wtedy też widzisz jakiś problem, czy wtedy jest już OK?

    Nadal uważam, że aby zadowolić żądającego spełnienia wymogów
    art.22 UoPDoOF w sprawie kosztów poniesionych na "różne
    źródła przychodów", wypada mieć *jakieś* kwity na zakup
    paliwa, które *nie* zostało zaliczone w koszty DG.
    Tyle (i tylko tyle).
    Ta sama osoba rozliczająca "kilometrówkę" w roli pracownika
    kwitów nie potrzebuje. Ta sama osoba w roli przedsiębiorcy,
    *mimo* że nie potrzebuje kwitów w pierwszej roli, potrzebuje
    (tych kwitów) jako "uzyskująca przychody z różnych źródeł"
    za użyciem jednej kategorii kosztów ponoszonych przy
    eksploatacji tego samego samochodu co w DG.

    pzdr, Gotfryd