    From: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT
    Date: Sat, 8 Feb 2003 11:36:20 +0100

    "PiotrB" <b...@k...pl> wrote in message
    news:b219ps$bl2$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Mam na zaliczenie pytanie dotyczace podatku VAT:

    Vat "z definicji" jest podatkiem "posrednim" od "wartosci dodanej".
    FAKTYCZNIE jest to podatek LINIOWY nalozony
    na KONSUMENTA.(praktycznie bezposrednio).

    Ma wiec zalety podatku liniowego.
    1. mozna go naloczac przy kazdej transakcji niezaleznie od innych.
    2. Jest letwy w naliczaniu. i stosunkowo tani w poborze.

    i ma te wlasciwisc (ne wiem czy to zaleta czy wada)
    ze opodatkowany "wlasciwie nie zdaje sobie sprawy" ze go placi.

    Wad jesrt wg mnie niewiele i wynikaja nie z IDEI lecz szcczegolow.
    (liczne wyjatki, niejasne co doszczegolow prawo), niezrozumienie istoty
    VAT przez decydentow cosprawia, ze zakladaja wyzsze wplywy z VAT gdy jest
    to NIEOSIAGALNE.

    > Jakie sa jego zalety??
    >
    > Czy ktoś mógłby mi na to w sumie proste pytanie odpowiedzieć - najlepiej
    > wypunktowująć te zalety:)

    Boguslaw