    From: "W.R." <h...@b...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT RUE a sprzedaz uslug
    Date: Wed, 7 Apr 2004 11:44:33 +0200

    Użytkownik "Pracownik" <2...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:c50a3t$30d$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > W formularzu VAR R/UE mowa jest wylacznie o dostawach i nabywaniu towaru
    > oraz o nabywaniu uslug.
    >
    > Co w takim razie maja wypelnic firmy, ktore sprzedaja uslugi do innych
    > krajow UE, tak aby dostac NIP-UE i naliczac 0% VAT?

    Odpowiedź jest stosunkowo prosta.
    Na gruncie nowej ustawy o VAT znika pojęcie exportu usług.

    przy świadczeniu usług na rzecz zagranicznych podmiotów z krajów wspólnoty
    co do zasady obowiązuje reguła,
    że usługi sa opodatkowane stawką kraju, w którym świadczenie usługi ma
    miejsce.
    Generalną zasadą jest, że miejscem swiadczenia usługi jest miejsce gdzie
    zleceniobiorca (usługodawca) ma siedzibę -
    z licznymi wyjątkami ale to już odsyłam do tekstu .
    Dlatego, jeśli firma polska wykonuje usługe dla jakiegoś Niemca -
    opodatkowanie nastęouje wg. stawki polskiej
    i na zasadach polskich - czyli 22% albo inna stawka. W specyficznych syt.
    (jak np. roboty budowlane dla nievatowców unijnych)
    trzeba sie będzie zarejestrować w innym kraju wspólnoty.
    Generalnym wyjątkiem jest sytuacja, kiedy nabywca usługi podaje nam nr pod
    którym jest zidentyfikowany na potrzeby VAT w swoim kraju.
    Wtedy miejscem świadczenia usługi staje sie ten drugi kraj. Wobec tego
    VAT-u sie w polsce nie nalicza i nie odprowadza - robi to nabywca
    usługi u siebie. Firma polska nie musi wtedy wystawiać faktury VAT - bo nie
    ma opodatkowania w polsce.
    Jest oczywiście wiele modyfikacji tych zasad dla różnych rodzajów usług ale
    generalnie - jeśli jedynie świadczymy usługi na rzecz podmiotów
    w krajach wspólnoty to nie potrzebujemy NIP-u Unijnego - usługi albo sa
    opodatkowane u nas, albo za granicą a wtedy obowiązki związane
    z naliczeniem i odprowadzeniem VAT-u przechodzą na nabywcę usługi.

    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski