  • 1. Data: 2004-04-07 07:22:17
    Temat: VAT RUE a sprzedaz uslug
    Od: "Pracownik" <2...@g...pl>

    W formularzu VAR R/UE mowa jest wylacznie o dostawach i nabywaniu towaru
    oraz o nabywaniu uslug.

    Co w takim razie maja wypelnic firmy, ktore sprzedaja uslugi do innych
    krajow UE, tak aby dostac NIP-UE i naliczac 0% VAT?

    http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/vat_i_akcyzowy/
    akcesja/vat_rue.pdf

    Pracus

  • 2. Data: 2004-04-07 08:03:07
    Temat: Re: VAT RUE a sprzedaz uslug
    Od: bromden <b...@g...pl.geen.spam>

    Co do VAT-RUE, to sam się zastanawiam.
    A co do 0% VAT, to
    http://www.google.pl/groups?threadm=c3c4nn%246lg%241
    %40inews.gazeta.pl

    --
    bromden[at]gazeta.pl

  • 3. Data: 2004-04-07 09:44:33
    Od: "W.R." <h...@b...pl>

    Użytkownik "Pracownik" <2...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Co w takim razie maja wypelnic firmy, ktore sprzedaja uslugi do innych
    > krajow UE, tak aby dostac NIP-UE i naliczac 0% VAT?

    Odpowiedź jest stosunkowo prosta.
    Na gruncie nowej ustawy o VAT znika pojęcie exportu usług.

    przy świadczeniu usług na rzecz zagranicznych podmiotów z krajów wspólnoty
    co do zasady obowiązuje reguła,
    że usługi sa opodatkowane stawką kraju, w którym świadczenie usługi ma
    miejsce.
    Generalną zasadą jest, że miejscem swiadczenia usługi jest miejsce gdzie
    zleceniobiorca (usługodawca) ma siedzibę -
    z licznymi wyjątkami ale to już odsyłam do tekstu .
    Dlatego, jeśli firma polska wykonuje usługe dla jakiegoś Niemca -
    opodatkowanie nastęouje wg. stawki polskiej
    i na zasadach polskich - czyli 22% albo inna stawka. W specyficznych syt.
    (jak np. roboty budowlane dla nievatowców unijnych)
    trzeba sie będzie zarejestrować w innym kraju wspólnoty.
    Generalnym wyjątkiem jest sytuacja, kiedy nabywca usługi podaje nam nr pod
    którym jest zidentyfikowany na potrzeby VAT w swoim kraju.
    Wtedy miejscem świadczenia usługi staje sie ten drugi kraj. Wobec tego
    VAT-u sie w polsce nie nalicza i nie odprowadza - robi to nabywca
    usługi u siebie. Firma polska nie musi wtedy wystawiać faktury VAT - bo nie
    ma opodatkowania w polsce.
    Jest oczywiście wiele modyfikacji tych zasad dla różnych rodzajów usług ale
    generalnie - jeśli jedynie świadczymy usługi na rzecz podmiotów
    w krajach wspólnoty to nie potrzebujemy NIP-u Unijnego - usługi albo sa
    opodatkowane u nas, albo za granicą a wtedy obowiązki związane
    z naliczeniem i odprowadzeniem VAT-u przechodzą na nabywcę usługi.

    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski

  • 4. Data: 2004-04-07 10:17:24
    Od: "Pracownik" <2...@g...pl>

    Użytkownik "W.R." <h...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Odpowiedź jest stosunkowo prosta.
    > Na gruncie nowej ustawy o VAT znika pojęcie exportu usług.

    Mnie interesuje, co ma robic firma, ktora wg Art. 28 ustawy swiadczy uslugi
    opodatkowane w kraju nabywcy. Wg Twojego opisu, firma ta nie musi wystawiac
    faktury VAT. Ale cos musi wystawic, zeby zarejestrowac sprzedaz, zaplacic
    PIT lub CIT no i zainkasowac naleznosc :-) Pytanie tylko, co ma wystawic?

    "Generalny wyjatek", o ktorym piszesz, dotyczy m. in. uslug prawniczych,
    rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w
    zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania; przetwarzania
    danych i dostarczania informacji; architektonicznych i inżynierskich;
    tłumaczeń;

    To spora rzesza przedsiebiorcow!

    Pracus

  • 5. Data: 2004-04-07 10:44:15
    Od: "jot.be" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    przetwarzania
    > danych i dostarczania informacji; architektonicznych i inżynierskich;

    Oraz spedycji i transportu w niektórych przypadkach.

    Pozdr

  • 6. Data: 2004-04-07 11:24:48
    Od: "W.R." <h...@b...pl>

> [...]
    > PIT lub CIT no i zainkasowac naleznosc :-) Pytanie tylko, co ma wystawic?

    Wiadomo, że trzeba cos wystawić :) Zresztą, sama ustawa o VAT w art. 106 ust
    2 mówi, że przepis
    nakładający obowiązek wystawiania faktur stosuje się odpowiednio do
    świadczenia usług opodatkowanych VAT poz krajem.

    Prawdopodobnie będa to tzw. "faktury handlowe". bo przecież nie mogą to być
    klasyczne faktury VAT, bo na tych trzeba określić stwke podatku
    a tu będą usługi nieopodatkowane. Taka faktura byłaby rzecz jasna poza
    rejestrem. A konieczna bedzie, chocby dlatego aby udokumentowac dokonanie
    takich czynności i móc odliczyć VAt naliczony w kraju przy zakupach
    związanych z tymi czynnościami.

    Pozostaje liczyć, że w rozporządzeniach wykonawczych znajdziemy
    dokładniejsze sprecyzowanie jaki to ma być dokument i jaki wymogi formalne
    musi spełniać.

    pozdrawiam (również borykający się z problemami roliczeń po 1 maja)
    Wojciech Rtymirski

  • 7. Data: 2004-04-10 09:47:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Apr 2004, W.R. wrote:

> [...]
    >+ Prawdopodobnie będa to tzw. "faktury handlowe". bo przecież nie mogą to być
    >+ klasyczne faktury VAT, bo na tych trzeba określić stwke podatku

    Czekaj. Zaliczasz do "niepodlegających pod ustawę o VAT" czy (jednak :))
    do "zwolnionych od naliczenia VATu" ?
    Bo te drugie to jak na mój gust *jednak* są "zwyczajnymi" fakturami VAT !
    A sprzedaż jest sprzedażą zwolnioną.

    >+ Taka faktura byłaby rzecz jasna poza rejestrem.

    Akurat nie mam takige problemu, ale dlaczego miałaby być *poza*
    rejestrem jeśli *służy* do określenia VATu odliczalnego jak sam
    piszesz:

    >+ A konieczna bedzie, chocby dlatego aby udokumentowac dokonanie
    >+ takich czynności i móc odliczyć VAt naliczony w kraju przy zakupach
    >+ związanych z tymi czynnościami.

    No to masz w firmie:
    - sprzedaż oVATowaną w wysokości 30 000 zł
    - sprzedaż zwolnioną w wysokości 40 000 zł
    - dostawę zewnętrzną zwolnioną w wysokości 20 000 zł
    - zakupy oVATowane zaliczające się do kosztów ogólnych.

    Jaki procent VATu z kosztów ogólnych weźmiesz do odliczenia ?
    30/70 czy *jednak* 50/100 ?
    A jeśli przy liczeniu *ujmiesz* dostawę zewnętrzną w celu wyznaczenia
    proporcji, to skoro jedynym zastosowaniem rejestru ma być "prawidłowe
    wyliczenie VAT" - dlaczegóż niby chcesz coś odliczać *poza* rejestrem,
    skoro to *rejestr* ma być źródlem danych dla deklaracji ??

    Jak na mój gust - to trzeba sobie *rejestr* zmienić !
    Skoro nie ma "oficjalnego wzoru" a jedynie określenie co ma być
    w rejestrze ("to co służy do rozliczenia VATu") - jak dla mnie
    sprawa jest prosta :)

    Że co, że spora część programów ksęgowych nie nadąży za przepisami ?
    A to już nie mnie pytaj co z tym robić ;) !

    >+ Pozostaje liczyć, że w rozporządzeniach wykonawczych znajdziemy
    >+ dokładniejsze sprecyzowanie jaki to ma być dokument i jaki wymogi formalne
    >+ musi spełniać.

    A możesz określić dlaczego nie może to być "zwykła" faktura ?
    Znaczy: nie mogę wpaść na pomysł co ci stoi na przeszkodzie...

    Zaznaczam iż fakt że formularz VAT-7 cały czas jest niezgodny
    z ustawą "wyszedł" na grupie już dość dawno i ktoś nawet wydębił
    od USu informację iż powinien rozliczać się wg ustawy a nie wg
    formularza :)
    Chodzi o to iż w formularzu podany jest wzór na rozliczenie VATu
    od zakupów "proporcjonalnycyh" wg tylko JEDNEJ proporcji. A możliwość
    wystąpienia kilku *różnych* proporcji *naraz* jest oczywista !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 8. Data: 2004-04-10 10:18:46
    Od: bromden <b...@g...pl.spam.off>

    "Rz" z 29-03-2004:
    "W zakresie dokumentowania usług niematrialnych na rzecz podmiotów
    zagranicznych polscy podatnicy zobowiązani będą do wystawiania faktur
    VAT. (...) Należy się więc spodziewć, że zostaną one uregulowane w
    rozporządzeniu wykonawczym do ustawy.

    Zgodnie bowiem z VI dyrektywą faktury dokumentujące transakcje, z tytułu
    których podatek rozliczany jest przez nabywcę (np. usługi niematerialne
    na rzecz podmiotow zagranicznych), powinny zawierać odniesienie do
    właściwego przepisu VI dyrektywy, regulacji krajowej lub jakiejkolwiek
    informacji o tym, że dana transakcja podlega mechanizmowi samoobliczenia
    VAT przez nabywcę."

    --
    bromden(at)gazeta(dot)pl

  • 9. Data: 2004-04-13 11:04:54
    Od: "hagakure" <h...@b...pl>

    Witam.

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
> [...]
    > do "zwolnionych od naliczenia VATu" ?
    > Bo te drugie to jak na mój gust *jednak* są "zwyczajnymi" fakturami VAT !

    Hmmm.. Wydaje się, że zgodnie z art 5 ustawy usługi wykonywane poza
    terytorium nie podlegają opodatkowaniu.
    Więc nie można powiedzieć, że jest to "sprzedaż zwolniona". Usługi zwolnione
    to takie, które - przy zastosowaniu normalnych zasad - powinny być
    "obłożone" VAT-em, ale z jakiś względów ustawodawca uznał, że tak nie
    będzie. I takie usługi są wymienione w załączniku nr 4 do ustawy (jak np
    dostęp do internetu dla klinetów indywidualnych) . Więc IMHO świadczenie
    usług o którym mówimy nie jest sprzedażą zwolnioną.

    > Akurat nie mam takige problemu, ale dlaczego miałaby być *poza*
    > rejestrem jeśli *służy* do określenia VATu odliczalnego jak sam
    > piszesz:

    Co do tych rejestrów to rzeczywiście - to co piszesz brzmi logicznie.
    Możliwe, że zbyt pochopnie wydałem opinię ;)
    Ale co do tych faktur to do końca przekonany nie jestem:)
    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski

  • 10. Data: 2004-04-13 13:28:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Apr 2004, hagakure wrote:
    [...]
    >+ Hmmm.. Wydaje się, że zgodnie z art 5 ustawy usługi wykonywane poza
    >+ terytorium nie podlegają opodatkowaniu.
    >+ Więc nie można powiedzieć, że jest to "sprzedaż zwolniona".

    Najwyraźniej też się muszę poprzyzwyczajać :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)