    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT - byc platnikiem czy nie ?
    Date: Tue, 29 Jul 2003 22:09:38 +0200

    On Tue, 29 Jul 2003, sd_soft wrote:

> [...]
    >+ (bede zajmowal sie uslugami informatycznymi
    >+ - konfiguracja, administracja serwerow, oprogramowanie,
    >+ skup i sprzedaz komputerow, serwis komputerow itp)
    >+ i nie wiem czy na poczatek oplaca mi sie byc platnikiem podatku VAT.
    >+ Napewno nie przekrocze kwoty obrotu, od ktorej musze byc platnikiem.
    >+ Ale zastanawiam sie czy nie bedac Vatowcem nie napotkam na jakies
    >+ utrudnienia
    >+ z tym zwiazane - np przy zakupie sprzetu komputerowego w hurtowniach,
    >+ albo czy wszystkie firmy beda akceptowac wystawiane przeze mnie rachunki

    Załóżmy że nieVATowiec (A) i VATowiec (B) chcą sprzedać innej
    firmie - VATowcowi (C) sprzęt komputerowy, który w hurtowni
    kosztuje 1000zł+VAT, liczmy że z 10% prowizją.
    B wystawi dla C fakturę na kwotę 1100zł + VAT, C z tej faktury
    zapłaci "fizycznie" 1100zł oraz zapłaci *i odliczy* kwotę
    VAT w wysokości 242 zł - krótko mówiąc owych 242 zł nie zapłaci,
    co najwyżej udzieli krótkoterminowej pożyczki Skarbowi :)
    Sam sobie odpowiedz na jaką kwotę zostanie przez A
    wystawiony rachunek firmie C...
    Jak widać - odpowiedź zależy od proporcji kosztów do przychodów,
    a z grubsza - od zakresu handlu "z firmami VAT" (bezwzględnie VAT)
    do pozostałej sprzedaży (handlu "dla ludzi" i usług dla wszystkich)
    oraz własnych "kosztów VAT".

    A pomijając inne aspekty - trzeba trochę uważać na "konsultacje"
    i inne takie usługi (usługi doradcze wyłączają zwolnienie z VAT !).

    >+ Bede wdzieczny za porade,

    Żadnych porad :> Co najwyżej luźne dywagacje arytmetyczne... ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)