    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 2 Dec 2011 18:11:11 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: VAT naliczony 23%, czy 18, 70%?

    On Fri, 2 Dec 2011, BartekK wrote:

> [...]
    [...]
    > Chyba myli ci się bardzo dużo rzeczy na raz:
    > - vat nie jest naliczany/płacony "od przychodu" tylko od ceny netto.

    ...tak dla ścisłości (nie bić poproszę :)) z definicji podstawą
    wyliczenia VAT jest obrót - w przypadku czynności opodatkowanych
    tożsamy z przychodem.
    Tylko sposób zdefiniowania stawki jest "nie wprost" :D

    Dla wygody na codzień stosuje się pojęcie "doliczania VAT
    do netto", bo tak prościej wyznaczać wartość *według stawki*,
    ale w przypadku jakiegoś kiksu (ze strony podatnika) twarde
    trzymanie się definicji na ogół zmniejsza straty w kasie.

    Może na przykładzie: podatnik błędnie przyjmuje, że kwota doliczana
    przy sprzedaży wysyłkowej "na koszty poczty" jest *u niego*
    zwolniona.
    Ma 1000 zł tak wykazane na kwitkach (za przesyłki).
    Orientuje się że minister go wrobił, ma skorygować.
    Wisi "skarbowi" 187 zł z *już* pobranych pieniędzy, a nie 230zł
    *oprócz* pobranej kwoty.
    Czyli 43 zł VAT mniej, a do tego przychód mu spada o 187 zł,
    co skutkuje 35,53 zł obniżenia PIT (dla 19%).
    Razem, w porównaniu z konceptem "liczenia VAT od netto", 78,53 zł
    zostaje w kieszeni.

    Stąd moja uwaga o formalnościach :) bo czasami są ważne.

    pzdr, Gotfryd