  • 1. Data: 2011-12-01 23:21:52
    Temat: VAT naliczony 23%, czy 18, 70%?
    Od: Paweł Szostek <m...@g...com>

    W handlu i gastronomii jest chyba tak, że podatnik płaci od przychodu
    nie 23% VATu należnego, a tylko 18,70%. A jak wygląda kwestia
    odliczenia sobie VATu naliczonego przez takie podatnika? Może odliczyć
    23%, czy też tylko 18, 70%?

  • 2. Data: 2011-12-02 01:19:26
    Temat: Re: VAT naliczony 23%, czy 18, 70%?
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-12-02 00:21, Paweł Szostek pisze:
> [...]
    > nie 23% VATu należnego, a tylko 18,70%. A jak wygląda kwestia
    > odliczenia sobie VATu naliczonego przez takie podatnika? Może odliczyć
    Chyba myli ci się bardzo dużo rzeczy na raz:
    - vat nie jest naliczany/płacony "od przychodu" tylko od ceny netto.
    - vat nalicza się procentowo od ceny, i wynikiem jest pewna kwota. To
    kwoty (złotówki) a nie procenty się "odlicza", więc nie ważne ile tego
    vatu było % kwoty netto, ważne ile było PLN na fakturze

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2011-12-02 10:18:57
    Od: Paweł Szostek <m...@g...com>

    On Dec 2, 2:19 am, BartekK <s...@N...org> wrote:
> [...]
    > kwoty (złotówki) a nie procenty się "odlicza", więc nie ważne ile tego
    > vatu było % kwoty netto, ważne ile było PLN na fakturze

    8173

    Czyli jeżeli wycenię usługę na 1000 zł netto, to w moim przypadku
    zapłacę od tego 1000 zł * 18, 70% VATu naliczonego?
    Jeżeli w tym miesiącu miałem wydatek np. w wysokości 123 zł
    i na fakturze sprzedawca napisał mi, że netto to 100 zł, a VAT, to 23
    zł,
    to mam prawo odliczyć sobie 23 zł VATu należnego?

  • 4. Data: 2011-12-02 10:58:15
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 02 Dec 2011 02:18:57 -0800, Paweł Szostek napisał(a):

    > Czyli jeżeli wycenię usługę na 1000 zł netto, to w moim przypadku
    > zapłacę od tego 1000 zł * 18, 70% VATu naliczonego?

    Nie. 18,70 to jest od brutto a nie od netto. Czyli jeśli wycenisz usługę
    na 1000 brutto to zapłacisz od tego 1000 zł * 18, 70% VATu należnego (a
    nie jak piszesz naliczonego)

    > Jeżeli w tym
    > miesiącu miałem wydatek np. w wysokości 123 zł i na fakturze sprzedawca
    > napisał mi, że netto to 100 zł, a VAT, to 23 zł,
    > to mam prawo odliczyć sobie 23 zł VATu należnego?

    Prawie dobrze. Masz prawo odliczyć 23 zł VAT naliczonego (a nie
    należnego).

  • 5. Data: 2011-12-02 11:12:48
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 01 Dec 2011 15:21:52 -0800, Paweł Szostek napisał(a):

> [...]
    > nie 23% VATu należnego, a tylko 18,70%. A jak wygląda kwestia odliczenia
    > sobie VATu naliczonego przez takie podatnika? Może odliczyć 23%, czy też

    Jest tak, że w pewnych wypadkach sprzedawca ma wybór czy liczy 23% od
    netto czy 18,70% od brutto

  • 6. Data: 2011-12-02 11:44:10
    Od: Paweł Szostek <m...@g...com>

    On Dec 2, 12:12 pm, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:

    > Jest tak, że w pewnych wypadkach sprzedawca ma wybór czy liczy 23% od
    > netto czy 18,70% od brutto

    A zależy to od?

  • 7. Data: 2011-12-02 14:12:18
    Od: "!sp" <s...@a...er>

    Użytkownik "Paweł Szostek" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    Od tego co lubi.
    Różnice są w zaokrągleniach.
    100(netto) +23(vat) =123(brutto)
    23/100 = 23%
    23/123 = 18,699186991869918699186991869919% =~18,7%

  • 8. Data: 2011-12-02 16:54:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Dec 2011, !sp wrote:

    > Użytkownik "Paweł Szostek" <m...@g...com> napisał
    > Od tego co lubi.
    > Różnice są w zaokrągleniach.

    Dla ścisłości: może również liczyć "dokładnie".
    Część przepisów jest w ustawie, część jest w rozporządzeniu,
    łącznie daje to dość spory wybór sposobów obliczania.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2011-12-02 17:11:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Dec 2011, BartekK wrote:

> [...]
    [...]
    > Chyba myli ci się bardzo dużo rzeczy na raz:
    > - vat nie jest naliczany/płacony "od przychodu" tylko od ceny netto.

    ...tak dla ścisłości (nie bić poproszę :)) z definicji podstawą
    wyliczenia VAT jest obrót - w przypadku czynności opodatkowanych
    tożsamy z przychodem.
    Tylko sposób zdefiniowania stawki jest "nie wprost" :D

    Dla wygody na codzień stosuje się pojęcie "doliczania VAT
    do netto", bo tak prościej wyznaczać wartość *według stawki*,
    ale w przypadku jakiegoś kiksu (ze strony podatnika) twarde
    trzymanie się definicji na ogół zmniejsza straty w kasie.

    Może na przykładzie: podatnik błędnie przyjmuje, że kwota doliczana
    przy sprzedaży wysyłkowej "na koszty poczty" jest *u niego*
    zwolniona.
    Ma 1000 zł tak wykazane na kwitkach (za przesyłki).
    Orientuje się że minister go wrobił, ma skorygować.
    Wisi "skarbowi" 187 zł z *już* pobranych pieniędzy, a nie 230zł
    *oprócz* pobranej kwoty.
    Czyli 43 zł VAT mniej, a do tego przychód mu spada o 187 zł,
    co skutkuje 35,53 zł obniżenia PIT (dla 19%).
    Razem, w porównaniu z konceptem "liczenia VAT od netto", 78,53 zł
    zostaje w kieszeni.

    Stąd moja uwaga o formalnościach :) bo czasami są ważne.

    pzdr, Gotfryd