    From: k...@w...onet.pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT od aut
    Date: Mon, 23 Feb 2009 09:29:57 -0800 (PST)

    ...i ja mam cztery pytania o auto i możliwość odlczeń VAT.

    Kupiłam je w leasingu w 2003 roku, homologacja na ciężarowy,
    odliczenia VAT na paliwo do 1 maja 2004.
    Wykup 01.12.2005, z kwoty wykupu mogłam odzyskać jedynie 60% VAT.
    Pytanie 1: Dziś pozostałe 40% też do odzyskania, prawda?

    15.12.2005 dokonałam zmiany rejestracji na osobowy.
    Pytanie 2: Dziś mogę odzyskać VAT na paliwo zakupione w okresie
    1.05.2004-14.12.2005, prawda?

    Ale, ale...
    16.02.2009 na łamach RP Jerzy Martini, partner i doradca podatkowy w
    Kancelarii Baker & McKenzie, mówi:
    "Prawo do odliczenia podatku ma również przedsiębiorca, który ciągle
    używa zakupionego przed 1 maja 2004 r. samochodu z kratką mającego
    odpowiednią homologację, nawet jeśli po zmianie przepisów podatkowych
    zdemontował kratkę. Oczywiście prawo do pełnego odliczenia przysługuje
    wyłącznie, gdy samochód taki zostanie przywrócony do stanu dającego w
    przeszłości prawo do odliczenia."

    Pytanie 3: Zatem wystarczy przywrócić kratkę, uzyskując odpowiedni
    zapis w dowodzie rejestracyjnym, i odzyskać VAT za paliwo kupione
    także po 15.12.2008?

    Ale uwaga:
    Samochód sprzedałam w styczniu 2008. Skorzystałam z możliwości, która
    pozwalała nie obciążać sprzedaży podatkiem VAT.
    Stąd dramatyczne pytanie 4: I co teraz? :)

    4.1. Jak się wydaje, lepiej nie próbować odzyskiwać 40% VAT od kwoty
    wykupu, bo też zwrócić będę musiała VAT nie naliczony przy sprzedaży
    auta. Zgoda?
    4.2. Jeśli zaś chodzi o VAT na paliwo: czy ryzykowne jest odzyskiwanie
    VAT za okres do 14.12.2005? (do zmiany homologacji)

    Cierpliwym dziękuję.
    Przepraszam pozostałych za gadulstwo.
    Kasia