  • From: "Marek" <d...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT we wspolnocie
    Date: Sat, 8 Nov 2003 00:44:22 +0100

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.58.0311071339490.-285271@k6-2.portez
    jan.zabrze.pl...
    > Ja cię przepraszam, ale tu mamy niniejszą herezję :)
    >
    > Otóż: jeśli wspólnota kupuje *we własnym imieniu*, tj.
    > jej nazwa figuruje na dokumentach - to w myśl zapisów
    > art. 5 ust. 4 i 4a (ust.o VAT) - to są *dwie* transakcje
    > kupna - sprzedaży i nie ma "zmiłuj się".
    > Oczywiście wspólnota *mogłaby* wyłącznie "załatwić" umowę
    > pod którą podpiszą się *wszyscy* wspólnotowicze - i wtedy
    > dałoby się (IMO) podciągnąć działanie wspólnoty pod
    > pośrednictwo (mogłoby być bezpłatnym zleceniem :)).
    > Ale jeśli umowę podpisuje organ wspólnoty...
    > IMO nie ma szans :(, podlega pod VAT ! Oczywiście
> [...]

    Jak to dobrze małym :-)

    Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali:
    Art. 6. Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej
    nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może
    nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.

    No i tu mamy jasność co to jest wspólnota. Bez wątpienia ogół właścicieli
    tworzy odrębny podmiot. I podmiot ten uczestniczy w obrocie gospodarczym, a
    z ustawy z dnia 8
    stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym:

    Art. 5. ust 4. W przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje sprzedaży tego
    samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio
    ostatniemu w kolejności odbiorcy, przyjmuje się, że sprzedaży dokonał każdy
    z podmiotów biorących udział w obrocie.

    wynika że kupuje i sprzedaje. O to chodziło? I to byłby koniec i muszę
    przyznać że masz rację.

    Ale zaraz, tak łatwo się nie poddam i teraz będę kombinował jakby się tu
    wykręcić.

    Art. 5.ust 4a. tejże ustawy o podatku od towarów...:

    W przypadku gdy podatnik nabywa usługi, o których mowa w art.
    4 pkt 2 lit. c)-e) we własnym imieniu, ale na rzecz innego podmiotu, a
    usługa jest świadczona bezpośrednio temu podmiotowi - uznaje się, że
    podatnik ten nabywa i świadczy tę usługę.

    a co mamy w w pkt 2 lit c) do e):
    c) sprzedaż praw lub udzielanie licencji i sublicencji w rozumieniu
    przepisów prawa własności przemysłowej,
    d) oddanie do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku
    towarowego gwarancyjnego w rozumieniu przepisów prawa własności
    przemysłowej,
    e) udzielanie licencji lub upoważnianie do korzystania z licencji oraz
    przeniesienie autorskiego prawa majątkowego w rozumieniu przepisów prawa
    autorskiego - w odniesieniu do programu komputerowego,

    No właśnie: jeżeli więc wspólnota nabywa usługi innego rodzaju?
    Parę postów niżej 666 przedstawił pogląd, że "woda nie jest towarem i nie
    można jej sprzedać, można
    natomiast ją dostarczyć i to jest usługa."
    I rzeczywiście na fakturze za "wodę" mam PKWiU 41.00.20 Usługi w zakresie
    rozprowadzania wody.

    Z ciepłem nie ma tak łatwo: umowa co prawda jest na dostawę energii ale vat
    22% i nie podali PKWiU.
    I do tego zapis w naszej ulubionej ustawie o podatku od towarów..:
    Art. 4. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
    1) towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie
    postacie energii, ...

    Gdyby jednak uznać, że nabywamy usługę dostawy energii cieplnej to ...
    Chyba nie przekombinowałem?

    Marek