    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT we wspolnocie
    Date: Sat, 8 Nov 2003 10:15:19 +0100

    On Sat, 8 Nov 2003, Marek wrote:
    [...]
    >+ > (mała wspólnota :))
    >+
    >+ Jak to dobrze małym :-)

    :)
    Aż tak dobrze nie jest: trzeba się pilnować.
    A pamiętając że u nas w kraju bez pieczątki da się załatwić
    wszystko - z wyjatkiem telefonu w TPSA, to nie mogę wykluczyć
    że wcześniej lub później jakiś "beton" w jakiejś firmie
    się trafi i stracimy czas na przekonywaniu iż "tak wolno".
    Chociaż... skoro jak dotąd wszystko działa... :)

    >+ Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali:
    >+ Art. 6. Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej
    >+ nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może
    >+ nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.
    >+
    >+ No i tu mamy jasność co to jest wspólnota. Bez wątpienia ogół właścicieli
    >+ tworzy odrębny podmiot.
    >+ I podmiot ten uczestniczy w obrocie gospodarczym, a
    >+ z ustawy z dnia 8
    >+ stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym:

    No i to się zgadza.
    [...]

    >+ Ale zaraz, tak łatwo się nie poddam i teraz będę kombinował
    >+ jakby się tu wykręcić.

    :)

> [...]
    >+
    >+ W przypadku gdy podatnik nabywa usługi, o których mowa w art.
    >+ 4 pkt 2 lit. c)-e) we własnym imieniu, ale na rzecz innego podmiotu, a
    >+ usługa jest świadczona bezpośrednio temu podmiotowi - uznaje się, że
    >+ podatnik ten nabywa i świadczy tę usługę.
    >+
    >+ a co mamy w w pkt 2 lit c) do e):
    >+ c) sprzedaż praw lub udzielanie licencji i sublicencji w rozumieniu
    [...itp...]
    >+ No właśnie: jeżeli więc wspólnota nabywa usługi innego rodzaju?

    Przyznaję że ten punkt jest szczególny, na co nie zwróciłem
    uwagi: ale to IMO dlatego, że przedmiot obrotu (prawo niematerialne !)
    jest *oznaczony* i *przypisanu do odbiorcy*.
    Patrząc na sprzedaż *rejestrowanej* licencji (a sporo jest takich !),
    to mielibyśmy zakup przez "XYZ handel oprogramowaniem" licencji
    "UWZ, własność CDE corporation" :) i mogłaby powstać wątpliwość
    czy przedmiot obrotu spełnia warunek pkt. 4 - bo problem tu
    jest nie z "wydaniem" ale z "własnością", XYZ nigdy nie ma *żadnych*
    praw do licencji UWZ...

    >+ Parę postów niżej 666 przedstawił pogląd, że "woda nie jest
    >+ towarem i nie można jej sprzedać,

    ...akurat pomyślałem to co ktoś napisał, czy wobec tego
    mineralna w sklepie jest "usługą" :)
    Nie da się ukryć że ustawa o VAT *wprowadza* takie zamieszanie
    pojęciowe, jak "usługa w zakresie handlu" (art. 29.1) z czego
    wynika że sprzedaż towaru nie jest "sprzedażą towaru" a "usługą
    handlu" :>

    >+ można natomiast ją dostarczyć i to jest usługa."
    >+ I rzeczywiście na fakturze za "wodę" mam PKWiU 41.00.20 Usługi w zakresie
    >+ rozprowadzania wody.

    IMO nie szkodzi, bo warunki art. 5.4 są spełnione...
    Z czego miałaby wynikać niemożmość uznania wody w znaczeniu
    "wody pitnej" lub "wody przemysłowej" (w odróżnieniu od znaczenia
    "rodzaju powierzchni nie będącej gruntem" :)) za "towar" ?
    Ziemia w znaczeniu "grunt" to też nie towar, co nie przeszkadza
    "ziemi" w znaczeniu "humus" być towarem...
    [...]
    >+ Gdyby jednak uznać, że nabywamy usługę dostawy energii cieplnej to ...

    ...no to rozpatrujemy: a sprzedajemy tą usługę dalej ?
    IMO tak.

    Padło tu sformułowanie (z którym *z p. widzenia VAT*) się
    nie zgadzam, że zakup "przez wspólnotę" (tj. dokonywany
    przez Zarząd lub inny organ w imieniu wspólnoty) jest
    dokonywany przez "wspólnotowiczów dla siebie", z zapiskiem
    że "wspólnota nie jest pośrednikiem", czyli iż należałoby
    uznać że jest wyrazicielem woli *samych właściciel* - a IMO
    z p. widzenia przepisów podatkowych, karnych, administracyjnych
    itp. *nie można* wsadzić do więzienia właściela za decyzję
    Zarządu :>, ta zasada obowiązuje *wyłącznie* w stosunkach
    cywilnych: jak Zarząd coś #$%@$$, to właściciele stracą :>
    Niemniej - w ustawie VAT jest wbudowany "bezpiecznik"
    na wszelkie przypadki "świadczenia przez osobę prawną
    lub instytucji na rzecz swoich wspólników", wygląda tak:
    +++++
    Art.1 [...]
    [...]
    3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do:
    [...]
    2) przekazania przez podatnika towarów oraz świadczenia usług na
    potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców,
    akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników,
    członków organów stanowiących osób prawnych, członków
    stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego
    pracowników oraz byłych pracowników,
    -----

    >+ Chyba nie przekombinowałem?

    Ależ nie, trochę naciągasz materię prawną :), ale ja też
    tak muszę skoro nie napisano że "sprzedaż przez SM mediów
    swoim lokatorom podlega pod VAT" :)
    IMO...IMO podlega...

    pozdrowienia, Gotfryd