    Date: Sat, 18 Dec 2010 08:36:46 +0100
    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT - zaczyna się

    W dniu 18-12-2010 00:17, cef pisze:

    > Są przepisy przejściowe, tylko wszystkie te zmiany są w różnych ustawach.
    >
    > Zobacz art 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r.
    > o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej
    > (zmiany do art 41 - stawki opodatkowania)
    >
    > 14f. Zmiana stawki podatku w odniesieniu do czynności, która zostanie
    > wykonana
    > w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, w związku z którą
    > otrzymano całość lub część należności, w szczególności: przedpłatę,
    > zaliczkę,
    > zadatek, ratę, i której otrzymanie powoduje powstanie obowiązku
> [...]

    A po polsku:

    Sprzedajesz maszynę za 50tys zł netto + właściwy VAT podstawowy.
    Klient do końca roku wpłacił 24400zł - wystawiasz fakturę zaliczkową na
    20 tys + 22% VAT.
    W nowym roku następuje dostawa i musisz rozliczyć zaliczkę na fakturze
    końcowej. Zasad jest prosta - od kwoty zaliczki w 2010 VAT jest stary,
    od pozostałej kwoty rozliczonej w nowym roku - nowy. Ale praktyka może
    dać popalić. To zależy od tego, jak Twój program wystawia faktury końcowe.

    Wersja prosta - program do faktur na fv końcowej podaje tylko wartość
    netto poszczególnych pozycji zamówienia, w podsumie zaś jest już kwota
    netto pomniejszona o zaliczkę i od tej kwoty liczony jest VAT. To jest
    minimum informacje wymaganych na fakturze końcowej i dzięki temu nie ma
    bałaganu.
    Na fakturze jest maszyna 50tys netto, w tabelce podsumowującej wg stawek
    już tylko 30 tys netto i od tej kwoty 23% VAT. Koniec tematu.

    Zabawa się zaczyna, jak mamy "bogatszy" wzór i na fakturach
    rozliczeniowych był wyliczany VAT od łącznej wartości zamówienia i w
    jakiś sposób odejmowana kwota netto i kwota VAT z zaliczki.
    Wtedy pozycję "Maszyna" za 50tys netto trzeba będzie rozbić na dwie,
    opodatkowane różnymi stawkami, żeby po odjęciu zaliczki z VAT 22%
    otrzymać nasze pozostałe 30 tys + 23% VAT. I jakoś sensownie te dwie
    pozycje, składające się na jedną, opisać.
    A teraz wyobraź sobie, że masz na fakturze końcowej kilkadziesiąt pozycji...

    Miejmy nadzieję, że firmy informatyczne staną na wysokości zadania.
    Ale pewnie nie wszystkie. Ciągle na rynku funkcjonują programy do
    faktów, które nie obsługują rozliczania zaliczek i na dodatek nie
    pozwalają wpisać kwoty ujemnej w pozycji faktury. 6 lat od wejścia
    przepisów w życie...

    Ale w razie czego - arkusz kalkulacyjny w dłoń i do rzeźbienia, panie i
    panowie.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813