  • 1. Data: 2010-12-17 22:31:11
    Temat: VAT - zaczyna się
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Witam,

    Chyba zaczyna się mój początek kłopotów w związku ze zmianą stawek VAT.
    Klient chce kupić maszynę którymi handluje. Wpłacił zaliczkę na którą dostał
    fakturę oczywiście z 22% VAT.
    A w nowym roku muszę wystawić fakturę na maszynę, no właśnie jaką?
    Jak rozliczyć VAT z tej zaliczki w odniesieniu na całą wartość VAT tej maszyny,
    którą ja też kupię dopiero po nowym roku a więc z 23% VAT?

    sp. z o.o., pełna księgowość,

    Pozdrawiam
    Piotrek

  • 2. Data: 2010-12-17 23:17:53
    Temat: Re: VAT - zaczyna się
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotr wrote:
> [...]
    > Jak rozliczyć VAT z tej zaliczki w odniesieniu na całą wartość VAT
    > tej maszyny, którą ja też kupię dopiero po nowym roku a więc z 23%

    Są przepisy przejściowe, tylko wszystkie te zmiany są w różnych ustawach.

    Zobacz art 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r.
    o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej
    (zmiany do art 41 - stawki opodatkowania)

    14f. Zmiana stawki podatku w odniesieniu do czynności, która zostanie
    wykonana
    w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, w związku z którą
    otrzymano całość lub część należności, w szczególności: przedpłatę,
    zaliczkę,
    zadatek, ratę, i której otrzymanie powoduje powstanie obowiązku podatkowego,
    nie powoduje zmiany wysokości opodatkowania całości lub
    części należności, otrzymanej przed dniem zmiany stawki podatku.

  • 3. Data: 2010-12-18 07:36:46
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 18-12-2010 00:17, cef pisze:

> [...]
    > nie powoduje zmiany wysokości opodatkowania całości lub
    > części należności, otrzymanej przed dniem zmiany stawki podatku.

    A po polsku:

    Sprzedajesz maszynę za 50tys zł netto + właściwy VAT podstawowy.
    Klient do końca roku wpłacił 24400zł - wystawiasz fakturę zaliczkową na
    20 tys + 22% VAT.
    W nowym roku następuje dostawa i musisz rozliczyć zaliczkę na fakturze
    końcowej. Zasad jest prosta - od kwoty zaliczki w 2010 VAT jest stary,
    od pozostałej kwoty rozliczonej w nowym roku - nowy. Ale praktyka może
    dać popalić. To zależy od tego, jak Twój program wystawia faktury końcowe.

    Wersja prosta - program do faktur na fv końcowej podaje tylko wartość
    netto poszczególnych pozycji zamówienia, w podsumie zaś jest już kwota
    netto pomniejszona o zaliczkę i od tej kwoty liczony jest VAT. To jest
    minimum informacje wymaganych na fakturze końcowej i dzięki temu nie ma
    bałaganu.
    Na fakturze jest maszyna 50tys netto, w tabelce podsumowującej wg stawek
    już tylko 30 tys netto i od tej kwoty 23% VAT. Koniec tematu.

    Zabawa się zaczyna, jak mamy "bogatszy" wzór i na fakturach
    rozliczeniowych był wyliczany VAT od łącznej wartości zamówienia i w
    jakiś sposób odejmowana kwota netto i kwota VAT z zaliczki.
    Wtedy pozycję "Maszyna" za 50tys netto trzeba będzie rozbić na dwie,
    opodatkowane różnymi stawkami, żeby po odjęciu zaliczki z VAT 22%
    otrzymać nasze pozostałe 30 tys + 23% VAT. I jakoś sensownie te dwie
    pozycje, składające się na jedną, opisać.
    A teraz wyobraź sobie, że masz na fakturze końcowej kilkadziesiąt pozycji...

    Miejmy nadzieję, że firmy informatyczne staną na wysokości zadania.
    Ale pewnie nie wszystkie. Ciągle na rynku funkcjonują programy do
    faktów, które nie obsługują rozliczania zaliczek i na dodatek nie
    pozwalają wpisać kwoty ujemnej w pozycji faktury. 6 lat od wejścia
    przepisów w życie...

    Ale w razie czego - arkusz kalkulacyjny w dłoń i do rzeźbienia, panie i
    panowie.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2010-12-18 08:44:35
    Temat: Re: VAT - zaczyna się [OT]
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Maddy wrote:

> [...]
    > faktów, które nie obsługują rozliczania zaliczek i na dodatek nie
    > pozwalają wpisać kwoty ujemnej w pozycji faktury. 6 lat od wejścia

    Naprawdę są takie programy na rynku?
    Z takimi błędami? Choć w sumie znam z twórczości w usenecie
    jednego tylko autora podobnego oprogramowania, to za wiele się nie
    spodziewam.
    Pamietam kiedyś w programie nie miałem w styczniu sprzedaży,
    ale zapłacił klient jakąś bardzo zaległą fakturę a różnice kursowe
    ujemne wtedy rozliczało się do przychodów z minusem. No i wyszedł
    przychód ujemny do PIT5. Doprawdy podziwiam informatyków jakie to komunikaty
    dla użytkownika trzymają na takie okazje. Składnia typu jak z znanym
    windowsowym "pamięć nie może być read", ale jeszcze ciekawsze
    komunikaty. Sprawdzę w styczniu czy poprawili.

  • 5. Data: 2010-12-18 11:08:40
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 18-12-2010 09:44, cef pisze:

    > Naprawdę są takie programy na rynku?

    Mam kontrahenta jednego klient, który od zawsze rozliczeniowe faktury
    wystawia ręcznie, bo "w programie się nie da".
    A innego nie kupi, bo w tym jest historia magazynu "od zawsze". I woli
    pisać.
    To jakiś autorski program lokalnej firmy.

> [...]
    > windowsowym "pamięć nie może być read", ale jeszcze ciekawsze
    > komunikaty. Sprawdzę w styczniu czy poprawili.

    Mnie wkurza najbardziej, gdy mam komunikat "błąd zapisu do bazy" który
    może oznaczać: zły numer NIP lub Pesel pracownika, pesel niezgodny z
    datą urodzenia, błąd w numerze rachunku bankowego, ustawienie polskiego
    województwa i obok kraju "Portugalia" i sto innych dupereli (raz po
    oszukiwaniach okazało się, ze wpisany okres ważności badań BHP zaczynał
    się wcześniej niż umowa o pracę).

    Kiedyś 15 minut szukałam błędu w bardzo dużym PK, na koniec się
    poddałam, anulowała, wpisałam jeszcze raz o samo i było bez błędu.

    Za to bym mogła zastrzelić!

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2010-12-18 12:38:32
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Dziękuje za szybką i chyba pełną odpowiedź, pozdrawiam

    Piotrek