    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: W MATNI PRZEPISÓW I PRAWA !
    Date: Sat, 6 Nov 2004 23:06:48 +0100

    On Sat, 6 Nov 2004, Andrzej Kmicic wrote:

    >+ Użytkownik "Radoslaw P." <r...@a...net.pl> napisał
    [...]
    >+ Kmicic" <d...@p...onet.pl> napisał(-a):
    >+
    >+ >> ja z pieniędzmi robię. Natomiast jeżeli urząd STWIERDZI
    >+ >> że spekulowałem

    Umówmy się że najwyraźniej taki był cel ustawodawcy, i to raczej
    nie "spekulacji" (nie jest zabroniona ! - od dobrze ponad 10 lat,
    za wyjątkami stosowania *innych* przepisów prawa) ale "normalnego
    pośrednictwa" - zamiast prowadzić firmę ktoś "sobie kupuje"
    i "swoje sprzedaje"...
    Nikt "za spekulację" cię karał nie będzie.
    To jest "zwykły podatek" :( (wiem, od przychodu...)
    Jeśli będzie coś "karnego" - to za fakt niezgłoszenia się do
    opodatkowania. W .pl (i większości krajów) to norma - dostajesz
    pieniądze masz iść do US opodatkować, pesnje/emerytury/renty
    oraz "umowy osobiste na rzecz firm" są tu wyjątkiem od zasady.
    Więc pewnie o brak "przyjścia ze zgłoszeniem podatku" się
    przyczepią... (znaczy: możliwa *kara* - bo owe 10% to *nie*
    "kara" w ścisłym znaczeniu) no i nie wiem jak odsetki :( !

    >+ > (a może ponieważ do pełnych 5 lat brak jest 2 tygodni

    Radek zwrócił ci uwagę że najwyraźniej dużo więcej...

    >+ > mimo że zamieszkiwałem w nim od ponad 30 lat)

    Ech... tam się liczy kiedy je KUPIŁEŚ.
    Ja rozumiem że popełniłeś błąd - to się zdarza. Ale przecież
    tłumaczą ci że palnąłeś SERIĘ błędów....
    Co ma "zamieszkiwanie" do "zakupu" ? - ja wiem co ma. Przepisy
    o ochronie lokatorów (w sporej częsci uzasadnione) plus przepisy
    o ochronie dóbr osobistych (jak najbardziej uzasadnione) powodują
    że jeden z drugim powiada "moje mieszkania"... na NIE swoje
    mieszkanie.
    Liczy się "zakup"... !

    >+ to wówczas muszę albo udowodnić że je przeznaczyłem na budowę

    ...też ci wyłożyli. "Chlewik z zapleczem".
    I na argument że można przyjść i obejrzeć setkę takich chlewików,
    mało - że chcielibyśmy tak mieszkać - możemy rzecz że wierzymy.
    I że chyba jedyne co możesz zrobić - to donos złożyć. Że sąsiedzi
    wykorzystyją budynki niezgodnie z pozwoleniem budowlanym... oczywiście
    nic ci z tego nie przyjdzie.
    Chodzi o to że NIE MASZ zgody na "budowę domu" - więc *legalnie*
    domu *NIE* budujesz.
    Nie, nic mi nie tłumacz.
    Uzyskiwaliśmy razem z sąsiadami pozwolenie na postawienie garaży
    "blaszaków" (ale z fundamentem), gmina bez plany zagospodarowania
    - 2 lata. Wiem. Ale to nie moja zasługa - i nic nie poradzę...

    A teraz owo dictum:

    >+> Pamiętaj, że te 5 lat jest liczone od _końca roku_, w którym nastąpiła
    >+> sprzedaż.
    >+
    >+ Sprecyzuj proszę drugą granicę jeżeli od początku roku w którym
    >+ nastąpiło kupno

    Nie, Radek wykładał KONIEC roku w którym miała miejsce umowa sprzedaży
    w której ty KUPIŁEŚ.
    Z ustawy:
    ++++
    Art. 10. 1. Źródłami przychodów są:
    [...]
    8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    [...]
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności
    gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia
    nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem
    pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło
    nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc
    od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy
    te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany,
    ----

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)