eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiWPIS DO KSIEGI WIECZYSTEJ, a wynajem i sprzedaz mieszkania › Re: WPIS DO KSIEGI WIECZYSTEJ, a wynajem i sprzedaz mieszkania
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: WPIS DO KSIEGI WIECZYSTEJ, a wynajem i sprzedaz mieszkania
    Date: Mon, 12 Jun 2006 09:16:10 +0200

    On Sun, 11 Jun 2006, yorika wrote:

    > opis sytuacji:
    > pan odziedziczyl po ciotce mieskzanie
    > wyznaczono mu spory podatek od spadku
    > zlozyli wniosek o umorzneie
    > odmowiono mu
    > teraz odwoluje sie
    > argumentem prezydenta bylo to ze mieszkanie moze wynajac lub sprzadac.

    To jest podatek lokalny? (no nie wiedziałem :))
    Opis na grupie był już kiedyś - nie pamiętam szczegółów, ale zdaje się za
    pomocą takiej konstrukcji:
    - zawierana jest umowa przedwstępna (chyba z warunkiem)
    - idzie się do US z umową i papierem że nie ma się innych pieniędzy
    na nabycie spadku.
    - US wydaje papier dla notariusza że wolno mu zrobić wpis bez
    pobrania podatku. Nie wiem/nie pamiętam czy US zechce mieć
    zabezpieczenie od kupującego (2 możliwości: przedpłata w wysokości
    podatku lub wpis na hipotekę)

    > PYTANIE: jaki przepis traktuje o tym, ze dopoki do poty nie zaplaci swojego
    > zobowiazania z tytułu podatku od spadku, nie moze zostac wpisany do ksiegi
    > wieczystej.

    +++ ustawa o podatku od spadków i darowizn +++
    Art. 18.
    1. Notariusze są płatnikami podatku od darowizny dokonanej
    w formie aktu notarialnego albo zawartej w tej formie umowy
    nieodpłatnego zniesienia współwłasności lub ugody w tym przedmiocie.
    Płatnicy są obowiązani do wpłacania pobranego podatku na rachunek
    urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę płatnika.
    2. Notariusz jest obowiązany pobrać należny podatek z chwilą
    sporządzenia aktu notarialnego. Niepobranie podatku lub pobranie
    tylko części podatku może nastąpić jedynie za uprzednią zgodą
    naczelnika urzędu skarbowego.
    3. W wypadku określonym w art. 12 notariusz nie oblicza ani
    nie pobiera podatku.
    ---

    Podobny przepis jest w ustawie o PCC (przy nieruchomości)

    A przepis o "uprzedniej zgodzie naczelnika" jest DOKŁADNIE
    w celu o którym piszesz!
    W US o tym nie wiedzą??

    > oraz jaki przepis mowi o tym ze dopoki nie zostanie wpisany do owej ksiegi,
    > faktycznie nie moze miaszkania ani wynajac ani sprzadac itp.

    +++ Kodeks Cywilny +++
    Art. 1027. Względem osoby trzeciej, która nie rości sobie praw do
    spadku z tytułu dziedziczenia, spadkobierca może udowodnić swe
    prawa wynikające z dziedziczenia tylko stwierdzeniem nabycia spadku.
    ---

    Przeczytaj okolice art.1000 w Kodeksie.
    PRZECZYTAJ a nie pokiwaj głową "dobrze"... :>
    Kodeksy walają się w sieci za darmo.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)