    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Wed, 17 Apr 2013 00:00:25 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Ważne pytania co do zamówień na firmy
    <Pine.WNT.4.64.1304160825520.1684@quad> <kkisfj$qol$1@news.task.gda.pl>
    <kkivcp$264$1@news.task.gda.pl>
    <3...@g...com>
    <0...@p...pl.invalid>
    <4...@g...com>
    <Pine.WNT.4.64.1304161111520.2456@quad>
    <4...@g...com>
    <516d2302$0$1262$65785112@news.neostrada.pl>
    <9...@g...com>
    <516d2913$0$1219$65785112@news.neostrada.pl>
    <kkjab5$1qi$1@news.task.gda.pl>
    <516d3635$0$1231$65785112@news.neostrada.pl>
    <kkjelt$dh7$1@news.task.gda.pl>
    <516d46ea$0$26696$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@p...pl.invalid>
    <516d59df$0$1253$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@p...pl.invalid>

    On Tue, 16 Apr 2013, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Nie ma żadnego obowiązku zaliczania faktur ZAKUPOWYCH do ewidencji.

    Za to przepis o zakupie towarów jest, zgodzisz się?

    > Mam kaprys czegoś nie ująć w kosztach i nie pomniejszać VAT - nikomu
    > nic do tego.

    Tego nikt nie podważa.
    Ale nie jest to tożsame z obowiązkiem wykazania w ewidencji, jeśli
    przepis szczególny nakazuje inaczej.

    Wszyscy wiemy jak działa np. kontrola krzyżowa: US sobie przy okazji
    kontroli to tu to tam odnotowuje losowo wybrane dane z faktur,
    zarówno sprzedaży jak i zakupów.
    I przy okazji czy to innej kontroli czy czynności sprawdzających
    US prosi o pokazanie dokumentu księgowego - celem sprawdzenia,
    czy dane się zgadzają.
    Podatnik na to "nie mam".
    US na to "pan ukrył sprzedaż tego towaru" :P
    I ci podatnik na to?

    IMO:
    - bezwzględne mininum własnego bezpieczeństwa to przechowanie takiego
    dokumentu, opatrzonego adnotacją o przeznaczeniu zakupu.
    - przepisy dotyczące VAT są odmienne i IMHO *nie* zawierają takiej
    samej restrykcji, jak przepisy dotyczące podatku dochodowego,
    więc dla VAT "podatnik może" :) się nie przejąć :)
    - oczywiście nie ma nakazu zaliczania w koszty; ale przepis
    nakazujący zaewidencjonowanie "towaru handlowego" jest
    i dobrze mieć jakieś "wsparcie" na wypadek twierdzenia US
    że dany zakup BYŁ towarem handlowym; dla porządku dodać
    wypada, ze to samo dotyczy "materiałów podstawowych",
    czymkolwiek by nie były

    IMVHO, adnotacja na dokumencie zakupu stanowi dowód "woli
    podatnika", co jest o tyle istotne, że w razie sporu US powinien
    ją "czymś" podważyć.
    Tyle, że <baczność> wykazanie, iż towar został zbyty innej osobie
    <spocznij>, o co twórca wątku RÓWNIEŻ pyta, komplikuje sprawę
    niepomiernie, prawda?

    pzdr, Gotfryd