  • 1. Data: 2002-10-04 07:08:34
    Temat: Wejście na VAT
    Od: Budzik <b...@p...onet.pl>

    Wspominano kilka razy na grupie o tym iż jeżeli w pierwszym roku DG wybrało
    się zwolienie z VAT, to nie można w tym samym roku wejść na VAT, ale czy
    ktoś potrafi przytoczyć konkretne artykuły z ustawy, które to regulują -
    szukałem w ustawie o VAT i nic nie mogę znaleźć :(.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    b...@p...onet.pl ; b...@w...pl ; #GG: 565516

    Cytaty zostały pocięte tendencyjnie,
    a odpowiedzi nie uwzględniają innego niż mój punktu widzenia.

  • 2. Data: 2002-10-04 07:26:32
    Temat: Re: Wejście na VAT
    Od: "Pulsar" <p...@N...pl>

    Pierwszy raz o czymś takim słyszę - w każdej chwili można zrezygnować ze
    zwolnienia, albo je utracić np. z powodu przekroczenia limitu obrotów.

  • 3. Data: 2002-10-04 08:26:57
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Oct 2002, Pulsar wrote:

    >+ Pierwszy raz o czymś takim słyszę - w każdej chwili można zrezygnować ze
    >+ zwolnienia, albo je utracić np. z powodu przekroczenia limitu obrotów.

    No to jesteś, jak to mawiają, "w mylnym błędzie".
    Grupy nie czytasz ;), ustawy nie czytasz ;) (rezygnacja ze
    zwolnienia i utrata zwolnienia są w różnych punktach i pod różnymi
    warunkami !)
    Nie wiemy co ustawodawca chciał napisać - ale napisał tak:

    +++
    Art. 14. [ Zwolnienia podmiotowe ]

    1. Zwalnia się od podatku podatników:

    1) u których wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 2 ust. 1 i 3, a
    także wartość eksportu towarów lub usług nie przekroczyła łącznie w
    poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej
    kwocie 10.000 EURO,
    ---
    i dalej:
    +++
    2. Podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą zrezygnować ze zwolnienia
    określonego w ust. 1, pod warunkiem zawiadomienia o tym zamiarze
    właściwego urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują
    ze zwolnienia.
    ---

    No i tak się głupio składa że p.2 niestety dotyczy wyraźnie tylko p.1
    A p.1 - skoro mówi o *poprzednim roku* nie dotyczy "zaczynających".

    Zaczynający są wyłączeni na podst. p.6:
    +++
    6. Podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 2 w
    ciągu roku podatkowego może wybrać zwolnienie od podatku, jeżeli
    przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży towarów nie przekroczy, w
    proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 pkt 1
    lub w ust. 4. Podatnik ten, przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży,
    obowiązany jest do złożenia w urzędzie skarbowym pisemnego oświadczenia o
    wyborze zwolnienia.
    ---

    ...a tam nie ma możliwości rezygnacji ze zwolnienia.

    Też bym sam na to nie wpadł :], tylko że wałkowany było razy kilka..

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2002-10-04 08:51:54
    Od: "Pulsar" <p...@N...pl>

    OK - faktycznie namieszane, ale i tak od 1 października są dwie WAŻNE
    modyfikacje:

    Odnośnie wyboru zwolnienia w momencie rozpoczynania działalności:

    Art. 14 ust. 6.:

    "Podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 2 w ciągu
    roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez
    podatnika wartość sprzedaży towarów nie przekroczy, w proporcji do okresu
    prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 pkt 1 lub w ust. 4.""

    Nie trzeba więc od 1 października składać Vat-6 aby skorzystać ze zwolnienia
    podmiotpwego!

    A teraz o rezygnacji ze zwolnienia:

    Art. 14 ust.2.:

    "Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 6 (1 - już prowadzący działalność, 6 -
    rozpoczynający), mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 6,
    pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze właściwego urzędu
    skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z
    tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 6, przed dniem wykonania pierwszej
    czynności określonej w art. 2."

    A więc i rozpoczynający mogą zrezygnować ze zwolnienia - pod warunkiem
    zawiadomienia US przed wykonaniem pierwszej czynności opodatkowanej. Jeśli
    nie - będzie mógł wybrać rezygnację dopiero po zakończeniu roku, w którym
    działalność rozpoczął.

    A więc to co ja przeoczyłem, a co wydawało się totalnie nielogiczne, zostało
    na szczęście zmienione.

    Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2002-10-04 10:42:43
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Oct 2002, Pulsar wrote:

    >+
    >+ OK - faktycznie namieszane, ale i tak od 1 października są dwie WAŻNE
    >+ modyfikacje:
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ Nie trzeba więc od 1 października składać Vat-6 aby skorzystać ze zwolnienia

    A jak sie "oświadczy przewidywanie nieprzekroczenia" ?
    Bo ten wymóg się nic a nic nie zmienił :)

> [...]
    >+ A więc i rozpoczynający mogą zrezygnować ze zwolnienia - pod warunkiem
    >+ zawiadomienia US przed wykonaniem pierwszej czynności opodatkowanej.

    Ależ poprzednio też tak było...
    Zapewniam, bo nie tylko "pisze w ustawie" ale również
    osobiście ćwiczyłem (w zeszłym roku) !

    >+ Jeśli
    >+ nie - będzie mógł wybrać rezygnację dopiero po zakończeniu roku, w którym
    >+ działalność rozpoczął.

    No.. ale przecież teraz też tak jest...
    I tego dotyczył mój post :)

    >+ A więc to co ja przeoczyłem, a co wydawało się totalnie nielogiczne, zostało
    >+ na szczęście zmienione.

    Yrm... tego... ale ja zmiany *tu* nie widzę !
    Cały czas jest dokładnie *tak*.

    W innych miejscach - np. przywrócenie możliwości powrotu
    do rezygnacji z VAT (uff....) :) to będzie (po 3 latach).

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-10-04 10:54:59
    Od: Nikt <n...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:

    > W innych miejscach - np. przywrócenie możliwości powrotu
    > do rezygnacji z VAT (uff....) :) to będzie (po 3 latach).

    To już jest.
    I według komentarzy np w "Rzeczypospolitej" wiele osób bardzo się
    ździwi gdy się dowiedzą, że już od paru dni nie są vatowcami

  • 7. Data: 2002-10-04 19:30:05
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Oct 2002, Nikt wrote:
    [...]
    >+ I według komentarzy np w "Rzeczypospolitej" wiele osób bardzo się
    >+ ździwi gdy się dowiedzą, że już od paru dni nie są vatowcami

    Sugerujesz że znowu ktoś dał "default" ? (tj. że co chwilę trzeba
    składać "wybór", tak jak jest z ryczałtem...)
    Wrrrr....

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-10-04 23:48:37
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > No i tak się głupio składa że p.2 niestety dotyczy wyraźnie tylko p.1
    > A p.1 - skoro mówi o *poprzednim roku* nie dotyczy "zaczynających".

    IMHO to wniosek nieco przedwczesny ale może lansowany przez USy choćby
    z tego powodu, że utrudnia życie ;-)
    Zastanówmy się zatem czy podatnik rozpoczynający DG spełnia warunki
    ust.1, czy też nie.
    Hmm...
    Załóżmy, że rozpocząłem DG w tym roku - czy w związku z tym w poprzednim
    przekroczyłem limit ?
    Ano nic mi o tym nie wiadomo.
    Powiem więcej - nawet gdybym bardzo chciał to nijak nie mogłem tego uczynić,
    bo przecież takiego roku podatkowego jeszcze dla mnie nie było.
    Czy więc i mnie dotyczy ust.1 ?
    IMO tak, gdyż oczywistym jest, że w "poprzednim roku podatkowym" limitu
    nie przekroczyłem bo nie mogłem.
    Czy więc wg ustawy coś stoi na przeszkodzie abym zrezygnował ze zwolnienia ?
    IMO nie, gdyż właśnie wykazaliśmy, że mój przypadek jest szczególnym
    podzbiorem ust.1

    pozd.Pix

  • 9. Data: 2002-10-04 23:57:59
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > To już jest.
    > I według komentarzy np w "Rzeczypospolitej" wiele osób bardzo się
    > ździwi gdy się dowiedzą, że już od paru dni nie są vatowcami

    Czytam sobie właśnie nowelizację, i nie widzę w niej niczego o tym, że
    można być vatowcem i nagle bez własnej inicjatywy przestać.
    Tak więc aż tak źle chyba jednak nie jest ;-)

    pozd.Pix

  • 10. Data: 2002-10-05 15:25:51
    Od: lity <m...@w...pl>

    On Sat, 5 Oct 2002 01:48:37 +0200, "pix" <p...@w...pl> wrote:

    >Czy więc wg ustawy coś stoi na przeszkodzie abym zrezygnował ze zwolnienia ?
    >IMO nie, gdyż właśnie wykazaliśmy, że mój przypadek jest szczególnym
    >podzbiorem ust.1

    Cytat z pisma, jakie otrzymałem z US: "W myśl art. 14 ust. 2 ustawy z
    dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku
    akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz. 50 z późn. zm.) rezygnacja ze zwolnienia
    nie przysługuje podatnikom, którzy w roku podatkowym rozpoczęli
    działalność gospodarczą."

    --
    Pozdrawiam serdecznie.
    GG: 3705