    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Wed, 8 Jan 2014 14:59:37 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Wiarygodność faktur

    On Wed, 8 Jan 2014, cef wrote:

    > Juz się dokopałem: chodzi mi o art 106m pkt 4 ustawy, że autentyczność
    > pochodzenia
    > i treści faktury podatnik ma zapewnić za pomocą dowolnych kontroli
    > biznesowych.
    > Czy taką kontrolą (samoaudytem) może być moje oświadczenie?

    IMO nie.
    Taka kontrola ma zapewnić że Ciebie (a raczej Twoją transakcję)
    można sprawdzić! *ktoś* może sprawdzić, przy czym ten "ktoś"
    to może być zarówno kontrahent jak i skarbówka.

    Teraz już gdybam: skoro w przepisie nie wymaga się "nadmiarowo",
    m.in. wykrycia sfałszowania danych przez samego wystawcę f-ry
    (bo to wymagałoby uwierzytelnienia przez osoby trzecie, np.
    przez podpis elektronicznym z zewnętrznie poświadczonym
    certyfikatem), to na mój rozum, potwierdzanie treści faktury
    np. telefonicznie spełniałoby ten warunek.
    Oczywiście POD WARUNKIEM, że jak ktoś podyktuje treść faktury,
    to zostanie mu udzielona odpowiedź "tak" lub "nie", a nie,
    że zacznie się odpytywanie "a co to pana obchodzi" :P
    (a obchodzi, bo akurat jest kontrolerem który chce sprawdzić
    czy nie oszukujesz potwierdzając na oślep błędne dane
    zamiast dokonywać "kontroli biznesowej" :D)

    pzdr, Gotfryd