    From: "Blumidoo" <s...@s...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wirtualny VAT
    Date: Sun, 20 Jun 2004 10:02:42 +0200

    > O tyle ile masz w fakturach zakupu
    > związanych z wykonywaniem tych nieopodatkowanych czynności.
    > Prowadzisz przecież rejestr zakupu.
    >
    > ... w końcu faktura w EUR, na
    >
    > Co obliczyć? Przecież masz faktury zakupu.

    > Odporność odpornością, ale odrobina
    > czytania ze zrozumieniem wystarczy chyba.

    Wszystko zależy od wiedzy bazowej... no i generalnie mam takie wrażenie, że
    przepisy nie są pisane po polsku. Nie wiem, jaki to język, ale na pewno nie
    polski... :P

    Aby wykazać swoją niewiedzę w całej rozciągłości, podam przykład ilustrujący
    źródło rozterek i powracającego pytania "skąd brać ten VAT do odliczenia":

    1) Kupuję sobie usługę od kontrahenta z UE. Rozliczam w kraju wystawiając
    fakturę wewnętrzną i samonaliczając VAT wg kursu waluty NBP z dnia powstania
    obowiązku podatkowego. Mam więc pewną kwotę VAT naliczonego.
    2) W tym samym okresie sprzedają usługę kontrahentowi z UE. W kraju nie
    podlega to VAT, więc trafia to do odpowiedniego rejestru. Gdyby jednak tak
    to pozostawić, byłbym w plecy o VAT naliczony podczas zakupów z UE (import
    usług). Skoro importując muszę samonaliczyć VAT, to eksportując powinienem
    mieć prawo do odliczenia VAT w takim zakresie, w jakim usługi te podlegałyby
    opodatkowaniu w Polsce, czyli w wysokości 22%.

    Moje pytanie dotyczy więc tego, jak ten VAT obliczyć, mam wystawiać dwie
    faktury przy eksporcie? Kontrahentowi bez VAT, a sobie z VAT wg. kursu dnia
    waluty NBP? Tego etapu jakoś nie mogę sobie ułożyć...

    Mam nadzieję, że teraz mój problem jest przejrzysty :) W razie problemów -
    GG 10709

    pozdrawiam
    SebekZ