  • 1. Data: 2004-06-18 18:49:10
    Temat: Wirtualny VAT
    Od: "Blumidoo" <s...@s...com>

    Witam,

    Sytuacja prosta:
    - sprzedaję licencje oprogramowania podatnikowi VAT w krajach UE
    - nie podlega to VAT w Polsce, więc nie ujmuję VAT na fakturze
    - w kraju nabywcy podlega to VAT lokalnemu

    Wg. "Rzeczpospolita, 29 marca 2004" - "podatnik będzie miał prawo do
    odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim usługi te
    podlegałyby opodatkowaniu w Polsce". Jak taki "wirtualny" VAT naliczyć?
    Prowadzić osobną ewidencję takich faktur? Ale co wobec tego dalej?

    Pomóżcie...

    pozdrawiam

    SebekZ

  • 2. Data: 2004-06-19 06:56:14
    Temat: Re: Wirtualny VAT
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Blumidoo" <s...@s...com> napisał
    w wiadomości news:cavdf2$91c$1@korweta.task.gda.pl...

> [...]
    > podlegałyby opodatkowaniu w Polsce". Jak taki "wirtualny" VAT naliczyć?
    > Prowadzić osobną ewidencję takich faktur? Ale co wobec tego dalej?

    Po co naliczać? Ustalisz go z ewidencji zakupów VAT
    i nie jest to żaden wirtualny VAT.
    Tu raczej chodzi o prawo do odliczenia vat
    w przypadku braku sprzedaży opodatkowanej.

  • 3. Data: 2004-06-19 10:35:46
    Od: "Blumidoo" <s...@s...com>

    > Po co naliczać? Ustalisz go z ewidencji zakupów VAT
    > i nie jest to żaden wirtualny VAT.
    > Tu raczej chodzi o prawo do odliczenia vat
    > w przypadku braku sprzedaży opodatkowanej.

    Tylko problem w tym, że ja jestem bardzo o(d)porny na przepisy podatkowe...
    mam naturalny odruch obronny i ich za dobrze nie przyswajam.
    Najlepiej idzie mi przez przykład, wobec tego proszę o uzupełnienie
    poniższego obrazka. Hipotetycznie:

    - Sprzedałem licencje oprogramowania podatnikowi VAT w krajach UE za 100EUR
    - nie podlega to VAT w Polsce, więc nie ujmuję VAT na fakturze

    Faktura zawiera 100,00EUR i w ogóle nie wspomina nic o VAT. No bo nie
    podlega to VAT.
    Teraz nadchodzi czas rozliczenia VATu (rozliczam się kwartalnie, VAT-7K). No
    i przypuśćmy, że w tym okresie poniosłem wydatki będące kosztem uzyskania
    przychodu, które to wydatki były obciążone podatkiem VAT w wysokości na
    przykład 600PLN.

    Skoro mam prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim
    sprzedane wcześniej do UE, nie podlegające VAT w Polsce usługi te
    podlegałyby opodatkowaniu w Polsce, to co dalej...?

    pozdrawiam
    SebekZ

  • 4. Data: 2004-06-19 10:52:29
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Blumidoo" <s...@s...com> napisał
    w wiadomości news:cb14tt$rf8$1@korweta.task.gda.pl...

> [...]
    > sprzedane wcześniej do UE, nie podlegające VAT w Polsce usługi te
    > podlegałyby opodatkowaniu w Polsce, to co dalej...?

    Masz prawo do obniżenia kwoty podatku
    należnego art 86.8
    (należnego nie masz i stąd pewnie Twoje rozterki)
    i możesz tę nadwyżkę przenieść na następne okresy
    i "zużyć" gdy pojawi się sprzedaż opodatkowana
    bardziej niż 0% lub zażądać zwrotu ( z wnioskiem) art 87.5
    W deklaracji zaznaczysz pierwszą krateczkę
    w sekcji F pole 56 i już (kwartalni pewnie mają
    inne pole w tym celu, ale to już sobie sam poszukaj)

  • 5. Data: 2004-06-19 20:43:35
    Od: "Blumidoo" <s...@s...com>

> [...]
    > W deklaracji zaznaczysz pierwszą krateczkę
    > w sekcji F pole 56 i już (kwartalni pewnie mają
    > inne pole w tym celu, ale to już sobie sam poszukaj)

    Należny mam, sprzedaży podlegającej VAT trochę też wykonuję. Pytanie, o ile
    mam prawo do obniżenia kwoty podatku należnego... w końcu faktura w EUR, na
    niej nie ma słowa o VAT (oprócz odwołania do VItej dyrektywy) - gdzie mam go
    sobie obliczyć? Jak ewidencjonować tę nadwyżkę?

    Wiem. Jestem odporny na wiedzę podatkową... :/

    pozdrawiam
    SebekZ

  • 6. Data: 2004-06-19 21:29:25
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Blumidoo" <s...@s...com> napisał
    w wiadomości news:cb28hh$9e5$1@korweta.task.gda.pl...

    > Należny mam, sprzedaży podlegającej VAT trochę też wykonuję. Pytanie, o
    ile
    > mam prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

    O tyle ile masz w fakturach zakupu
    związanych z wykonywaniem tych nieopodatkowanych czynności.
    Prowadzisz przecież rejestr zakupu.

    ... w końcu faktura w EUR, na
    > niej nie ma słowa o VAT (oprócz odwołania do VItej dyrektywy) - gdzie mam
    go
    > sobie obliczyć? Jak ewidencjonować tę nadwyżkę?

    Co obliczyć? Przecież masz faktury zakupu.

    > Wiem. Jestem odporny na wiedzę podatkową... :/

    Odporność odpornością, ale odrobina
    czytania ze zrozumieniem wystarczy chyba.

  • 7. Data: 2004-06-20 08:02:42
    Od: "Blumidoo" <s...@s...com>

> [...]
    >
    > Co obliczyć? Przecież masz faktury zakupu.

    > Odporność odpornością, ale odrobina
    > czytania ze zrozumieniem wystarczy chyba.

    Wszystko zależy od wiedzy bazowej... no i generalnie mam takie wrażenie, że
    przepisy nie są pisane po polsku. Nie wiem, jaki to język, ale na pewno nie
    polski... :P

    Aby wykazać swoją niewiedzę w całej rozciągłości, podam przykład ilustrujący
    źródło rozterek i powracającego pytania "skąd brać ten VAT do odliczenia":

    1) Kupuję sobie usługę od kontrahenta z UE. Rozliczam w kraju wystawiając
    fakturę wewnętrzną i samonaliczając VAT wg kursu waluty NBP z dnia powstania
    obowiązku podatkowego. Mam więc pewną kwotę VAT naliczonego.
    2) W tym samym okresie sprzedają usługę kontrahentowi z UE. W kraju nie
    podlega to VAT, więc trafia to do odpowiedniego rejestru. Gdyby jednak tak
    to pozostawić, byłbym w plecy o VAT naliczony podczas zakupów z UE (import
    usług). Skoro importując muszę samonaliczyć VAT, to eksportując powinienem
    mieć prawo do odliczenia VAT w takim zakresie, w jakim usługi te podlegałyby
    opodatkowaniu w Polsce, czyli w wysokości 22%.

    Moje pytanie dotyczy więc tego, jak ten VAT obliczyć, mam wystawiać dwie
    faktury przy eksporcie? Kontrahentowi bez VAT, a sobie z VAT wg. kursu dnia
    waluty NBP? Tego etapu jakoś nie mogę sobie ułożyć...

    Mam nadzieję, że teraz mój problem jest przejrzysty :) W razie problemów -
    GG 10709

    pozdrawiam
    SebekZ

  • 8. Data: 2004-06-20 14:26:05
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Blumidoo" <s...@s...com> napisał
    w wiadomości news:cb3gar$dij$1@korweta.task.gda.pl...

> [...]
    powstania
    > obowiązku podatkowego. Mam więc pewną kwotę VAT naliczonego.

    Nie masz żadnej nadwyżki.
    Nie zapominaj, że mechanizm rozliczania VAT w takim wypadku
    to nie tylko VAT naliczony - pojawi się też należny.
    Więc rachunkowo jesteś na zero.

> [...]
    tak
    > to pozostawić, byłbym w plecy o VAT naliczony podczas zakupów z UE

    Nie, bo wykazałeś też VAT z rozliczenia importu usług.
    Przecież mechanizm oparty na haśle: "VAT płaci nabywca"
    właśnie na tym polega. Ty płacisz ten VAT i "skonsumowałeś"
    w tym rozliczeniu VAT, który wynikał z zakupu w UE.

    Skoro importując muszę samonaliczyć VAT, to eksportując powinienem
    > mieć prawo do odliczenia VAT w takim zakresie, w jakim usługi te
    podlegałyby
    > opodatkowaniu w Polsce, czyli w wysokości 22%.

    Żeby coś odliczyć trzeba mieć należny
    ustalony wg rejestru zakupów.
    Nie zależy to bynajmniej od Twojej sprzedaży.

> [...]
    dnia
    > waluty NBP? Tego etapu jakoś nie mogę sobie ułożyć...

    Nie bardzo rozumiem po co chcesz
    wystawiać dwie faktury. VAT z Twojej faktury
    sprzedaży (tej niepodlegającej w PL pod VAT) nabywca z UE sam rozliczy:
    Naliczy i odliczy VAT (tak jak Ty zrobisz z nabytą od niego usługą)
    Poczytaj coś o mechanizmach rozliczenia VAT
    poprzez faktury wewnętrzne (import usług, WNT)

    Może ktoś się nad Tobą zlituje i wyłoży to bardziej po ludzku