  • 11. Data: 2009-04-13 19:20:50
    Temat: Re: Wprowadzenie do obrotu towaru bez dokumentu
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:

    > Piszę z głowy, sytuacja gdy przedsiębiorca prowadzi kpir (tu mi
    > najłatwiej): Otrzymanie towaru lub materiału musi być potwierdzone na
    > dowodzie zakupu datą i popisem przyjmujacego. Nie masz dowodu zakupu,
    > to nie wpiszesz (a musisz! to twój obowiązek, a nie prawo). Podstawa:
    > rozporządzenie dot. prowadzenia kpir.
    > Nie wpiszesz, to nie masz podstaw sprzedać. Jak bowiem sprzedać coś,
    > czego "nie masz" :) Podejrzewam że przy pozostałych formach
    > ksiegowości też są podobne zapisy w opowiednich rozporządzeniach.

    Wpisze do książki na podstawie opisu i to wystarczy,
    żeby sprzedać.

  • 12. Data: 2009-04-13 19:35:39
    Od: <s...@a...pl>

    > No to zobacz sobie co robisz kiedy towar dotrze do Ciebie przed
    ^^^^^
    > fakturą/rachunkiem.

    Przed fakturą oznacza, że ona będzie. I chyba czytałeś tylko fragment. :) 1.
    Robisz dokument przyjecia, opis lub jak to sobie nazwiesz... 2! ...który potem
    dopinasz do dowodu zakupu.

    > Zresztą w samym rozporządzeniu też występuje pojęcie zakupu bez
    > udokumentowania - dotyczy materiałów powierzonych przez zleceniodawcę, kiedy
    > nie potrafisz wskazać zleceniodawcy.

    Zgadza się. Posiadanie takich materiałów rodzić może nieprzyjemne konsekwencje.

    > Kodeks karny.
    > Jeśli masz fakturę na towar to przecież wcale nie oznacza, że towar dla tego
    > przykładu nie pochodzi z kradzieży.

    Ale oznacza jednocześnie, że go nie ukradłem.

    Takie pytanie przypomina nieco inne: czy jest prawo zabraniające kraść. Poza
    dekalogiem chyba nie ma. Wszystkie przepisy mówią o konsekwencjach, ale nie
    zakazują.

  • 13. Data: 2009-04-13 19:36:42
    Od: <s...@a...pl>

    > Wpisze do książki na podstawie opisu i to wystarczy,
    > żeby sprzedać.

    Zgadza się. Ale powiedz, do czego potem dopniesz opis?

  • 14. Data: 2009-04-13 19:44:10
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:

    > Zgadza się. Ale powiedz, do czego potem dopniesz opis?

    Do niczego. Wg mnie nie muszę mieć na to żadnych
    podkładek. Napiszę notatkę jak wszedłem w posiadanie towaru
    i opodatkuję go od całej kwoty. To trochę sytuacja taka jakbym
    kupił gdzieś i obiecali by mi fakturę,
    a potem nie przysłali.
    Przecież towar mam legalnie i potrafię to udowodnić.

  • 15. Data: 2009-04-13 19:57:23
    Od: "morghul" <m...@t...pl>

    > A konkretnie co ogranicza wg Ciebie wprowadzenie do obrotu
    > tych towarów? Wprowadzić je możesz (w przypadku swojej
    > działalności)
    > tylko nie uwzględnisz tego w kosztach

    To że nie uwzględnie w kosztach w moim przypadku akurat nie ma
    znaczenia, bo rozliczam się na zasadzie ryczałtu.

    Czy w takim przypadku muszę sporządzić jakąś wewnętrzną notatkę
    która mówi że danego dnia nabyłem za określoną kwotę, w
    określonym miejscu określone towary i nie mam na to dowodu
    nabycia?

    --

    ETERSTAR
    Dawid Talarczyk

  • 16. Data: 2009-04-13 20:10:47
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    s...@a...pl wrote:

    > Przed fakturą oznacza, że ona będzie. I chyba czytałeś tylko fragment.
    > :) 1. Robisz dokument przyjecia, opis lub jak to sobie nazwiesz... 2!
    > ...który potem dopinasz do dowodu zakupu.

    Kiedyś może i będzie.

    Ale na razie nie ma, zaś obowiązek wpisania towaru - pomimo braku
    faktury, rachunku - istnieje. No to wpisuję. Coś źle robię? ;-)

    Oczywiście konsekwencją nieposiadania faktury/rachunku ani żadnego
    innego dowodu poniesienia kosztu będzie wywalenie z KUP przy okazji
    najbliższej kontroli.

    > Zgadza się. Posiadanie takich materiałów rodzić może nieprzyjemne
    > konsekwencje.

    W tym przypadku akurat tak - nierzetelna księga. I raczej nic więcej, o
    ile materiał nie pochodzi z przestępstwa.

    > Ale oznacza jednocześnie, że go nie ukradłem.

    Chyba za dużą wagę przywiązujesz do słowa pisanego.

    Zauważ, że nie ma generalnego przepisu nakazującego zawieranie umów
    sprzedaży w postaci pisemnej i dokumentowania ich fakturami/rachunkami.

    Oczywiście praktycznie jest mieć dowód poniesienia kosztu w celu
    uczynienia go KUP oraz do celów dowodowych.

    Zwłaszcza jeśli w przyszłości mogłoby się okazać, że coś z tym towarem
    jest nie tak.

    Ale nawet jeśli masz fakturę na towar, który okazał się być "trefnym" i
    przyjdą do Ciebie "smutni panowie", to dalej masz problem.

    Chociaż z pewnością mniejszy niż kiedy nie miałbyś jakiegokolwiek kwitu.

    > Takie pytanie przypomina nieco inne: czy jest prawo zabraniające kraść.
    > Poza dekalogiem chyba nie ma. Wszystkie przepisy mówią o konsekwencjach,
    > ale nie zakazują.

    A to już nie podatki :-)

    Piotrek

  • 17. Data: 2009-04-13 20:31:53
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    morghul wrote:

> [...]
    > która mówi że danego dnia nabyłem za określoną kwotę, w
    > określonym miejscu określone towary i nie mam na to dowodu

    Jak juz pewnie przeczytałeś: tak właśnie bym zrobił.
    Jeśli to Ci pozwoli spac spokojnie, to proszę bardzo :-)

  • 18. Data: 2009-04-13 20:47:35
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Piotrek wrote:

    > Oczywiście konsekwencją nieposiadania faktury/rachunku ani żadnego
    > innego dowodu poniesienia kosztu będzie wywalenie z KUP przy okazji
    > najbliższej kontroli.

    Dlatego napisałem "ani żadnego innego dowodu poniesienia kosztu", że jak
    ktoś ma życzenie "kopać się z koniem" to jak się wydaje po tym wyroku
    http://tinyurl.com/kup-brak-dowodow ma spore szanse.

    Piotrek

  • 19. Data: 2009-04-13 20:50:41
    Od: <s...@a...pl>

    > Dlatego napisałem "ani żadnego innego dowodu poniesienia kosztu", że jak ktoś
    > ma życzenie "kopać się z koniem" to jak się wydaje po tym wyroku
    > http://tinyurl.com/kup-brak-dowodow ma spore szanse.

    Mówimy jednak o materiałach i towarach, nie kosztach.

  • 20. Data: 2009-04-13 21:13:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Apr 2009, Piotrek wrote:

    > Zresztą w samym rozporządzeniu też występuje pojęcie zakupu bez
    > udokumentowania - dotyczy materiałów powierzonych przez zleceniodawcę,

    *Powierzenie* to nie zakup.
    Zakup określa przejście (lub przynajmniej zamiar) własności na nabywcę,
    powierzenie tej cechy nie ma.

    > kiedy nie potrafisz wskazać zleceniodawcy.

    Zapis z rozporządzenia "uważa się, że materiał został przez podatnika
    zakupiony bez udokumentowania" tłumaczy się IMO dość prosto na "uważa
    się, iż podatnik ma nierzetelną KPiR".
    Wnioski wychodzą dość proste, acz niemiłe (szczególnie w postaci
    prawa "szacowania" przez US, jeśli tego towaru było na więcej niż
    0,5% obrotu).
    Tak wskazuje par.11.3 w powiązaniu z par.11.4.3 ("z wyjštkiem błędów
    polegajšcych na niewykazaniu lub zaniżeniu kosztów zakupu materiałów
    podstawowych, towarów handlowych oraz kosztów robocizny").

    > IMHO nie ma. Inna sprawa, że można sobie napytać biedy, ale obsłużyć od
    > strony formalnej daje się.

    W zasadzie mógłbyś napisać "jak" :)

    Skup odpadów użytkowych jest w art.14.2.6
    Ale innych nie widać...

    > Kodeks karny.

    ...pozycja "paserstwo" :D
    Ale to inna sprawa.