    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wykup przedmiotu leasingu
    Date: Thu, 22 Jul 2004 20:01:36 +0200

    On Thu, 22 Jul 2004, Hubert wrote:

    >+ > Ja standardowo z pytaniem, czy to jest nadal umowa leasingu w rozumieniu
    >+ > przepisów podatkowych... ? (znaczy: czy to jest JEDNA umowa :))
    >+
    >+ Jeszcze raz:

    Nie trzeba :)
    Ja "standardowo" pytam czy to chcesz zrobić pozostawi umowę leasingu
    jako JEDNĄ umowę. W KC zapisano zasadę swobody umów i w umowie można
    zapisać naprawdę bardzo wiele, ale tam również zapisano iż do określenia
    rodzaju umowy interpretuje się jej cele a nie tytuł :) - możemy sobie
    zapisać "umowa leasingu" a w treści ustalić np. wartość pożyczki: i to
    będzie umowa *pożyczki* a nie leasingu (jak zapisano w tytule).
    O ile wiem dla celów podatkowych (i nie tylko, cywilnych też) umowy
    "złożone" rozbija się na "elementy pierwotne" - czyli umowy "nazwane"
    (nazwa "umowy nazwane" określa umowy mające definicję prawną - najczęściej
    w K.C. właśnie).
    Prawo do "przeniesienia własności" jest w K.C. przewidziane IMHO tylko
    dla korzystającego w art. 709(16) - jeśli się mylę to poproszę
    o objaśnienie.

    A w takim układzie - jeśli "wykup" nastąpi na rzecz INNEJ osoby to IMO
    są mocne podstawy do uznania że taka umowa (wykonana z wykupem na
    rzecz innej osoby niż korzystający) NIE JEST leasingiem - tak samo
    jak nasza pożyczka zatytułowana "leasing" ;)

    I w tym momencie IMO istnieją podstawy do uznania że mamy do czynienia
    z DWOMA umowami:
    - leasingu na rzecz korzystającego (leasing wcale nie zobowiązuje
    do wykupu, K.C. zawiera definicję z wymogiem TYLKO "wynagrodzenia
    równego co najmniej cenie" ! - i to jest interpretacja korzystniejsza
    (inaczej korzystajacy musiałby czym prędzej wyrzucić z kosztów
    raty :>)
    - sprzedaży na rzecz osoby trzeciej.

    Pytaniem jest czy ktoś tu nie będzie miał "nienależnego przychodu"
    - oczywiście finansujący jest "czysty": skasował co jego.

    >+ mam firme KPiR, VAT
    >+ mam podpisana umowe leasingowa na samochod
    >+ w grudniu tego roku konczy sie umowa
    >+ mam mozliwosc wykupu auta

    Dotąd OK.

    >+ mam tez mozliwosc wskazania osoby ktora moze auto wykupic

    A w tym miejscu IMHO to jest "umowa złozona" składająca się z KILKU
    umów opisanych ("nazwanych") w K.C.
    Albo trzeba się zgodzić z taką interpretacją, albo - jeśli ktoś chce
    się uprzeć że to JEDNA umowa - nie jest to umowa leasingu a "inna"
    i nie było podstaw do zaliczenia w koszty rat leasingowych na podstawie
    art. 23a ustawy o podatku dochodowym.

    Oczywiście zdaję sobie sprawę iż dziesiatki tysięcy podatników
    tak robią. Takoż pamiętam jednak iż pewnego pięknego dnia pewien
    US przeczytał w końcy przepisy i wygrał z pierwszym podatnikiem
    sprawę o "samochód z kratką"... i jedynie dobra wola MF uchroniła
    kraj od rewolucji z udziałem "kratkowiczów" wsadzanych grupowo
    za niepłacenie VATu :>

    [...]
    >+ 1)wykupic jako firma przedmiot leasingu i co mnie czeka w tym wypadku,
    >+ bo wykup bedzie wynosil okolo 6500 netto

    Amortyzacja kwoty wykupu, IMHO & AFAIK.
    W momencie sprzedaży (IMO & AFAIK) reszta "niezamortyzowana"
    idzie w koszt. Oczywiście przychód ze sprzedaży liczy się
    do przychodów... ale w końcu raty leasingowe "wpuściłeś"
    w KUP - no to wyjdziesz "na zero" ;) (a widzę że jakoś
    nie masz chęci :))

    >+ 2)wskazac kogos, aby ten ktos po wykupieniu przedmiotu leasingu
    >+ sprzedal go a mi oddal pieniadze

    Zakładając iż sprzeda "normalnie zaraz" - nie będzie potrzeby
    rozważania czy ma "nienależny przychód", bo ten ktoś sprzedając
    np. za 36000 samochód kupiony za 6000 zł ma 30000 zł *realnego*
    (a nie "w rozumieniu ustawy") dochodu do opodatkowania :),
    tak więc IMHO on zapłaci podatek od dochodu ze sprzedaży.
    No a później jeszcze podatek od darowizny dla ciebie ;>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)