  • 1. Data: 2004-07-21 14:12:32
    Temat: Wykup przedmiotu leasingu
    Od: "Hubert" <C...@p...edu.pl>

    Witam,
    w grudniu tego roku bede wykupywal przedmiot leasingu.
    Czy cos da mi jak wskaze swojego ojca jako osobe ktora moze wykupic
    przedmiot
    on pozniej go sprzeda i mi odda pieniadze?

    Hubert

  • 2. Data: 2004-07-21 14:18:15
    Temat: Re: Wykup przedmiotu leasingu
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Hubert" <C...@p...edu.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przedmiot
    > on pozniej go sprzeda i mi odda pieniadze?

    Sprawdź jaką cenę wykupu zaproponuje
    leasingodawca dla takiej osoby
    (niebędącej stroną w obecnej umowie)
    Bo jeśli rynkową, to może się nie opłacać.
    (zależy kiedy umowa zawarta była)

  • 3. Data: 2004-07-21 14:34:18
    Od: "Hubert" <C...@p...edu.pl>

    > Sprawdź jaką cenę wykupu zaproponuje
    > leasingodawca dla takiej osoby
    > (niebędącej stroną w obecnej umowie)
    > Bo jeśli rynkową, to może się nie opłacać.
    > (zależy kiedy umowa zawarta była)

    Zalozenie jest takie ze zaraz po wykupie samochodu (przedmiotu leasingu)
    W umowie jest tak ze ja moge wykupic lub wskazac kogos kto wykupi
    koszt okolo 6500,00 netto (jest w umowie)
    chodzi mi o to co mam zrobic(co lepiej zrobic)
    czy mam ja jako fitrma wykupic samochod i pewnie wrzucic go w ewidencje
    srdodkow
    trawlych i pewnei to amortyzowac(tego nie wiem)
    czy wskazac kogos znajomego zeby wykupil samochod, sprzedal go i mi oddal
    pieniadze
    Ja wtedy biore kolejne auto w leasing.

    Hubert

  • 4. Data: 2004-07-21 15:57:16
    Od: "Hubert" <C...@p...edu.pl>

    > Zalozenie jest takie ze zaraz po wykupie samochodu (przedmiotu leasingu)

    Cos mis ie zdanie urwalo :)

    zalozenie jest takie ze zaraz po wykupie chce sprzedac przedmiot leasingu

    Hubert

  • 5. Data: 2004-07-22 07:05:09
    Od: "Robert Steward" <d...@b...op.pl>

    > Cos mis ie zdanie urwalo :)
    >
    > zalozenie jest takie ze zaraz po wykupie chce sprzedac przedmiot leasingu

    to licz się z zapłaceniem podatku pomiędzy ceną zakupu a ceną rynkową:-(

    Robert Steward

  • 6. Data: 2004-07-22 07:06:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Jul 2004, Hubert wrote:
    [...]
    >+ Czy cos da mi jak wskaze swojego ojca jako osobe ktora moze wykupic
    >+ przedmiot

    Ja standardowo z pytaniem, czy to jest nadal umowa leasingu w rozumieniu
    przepisów podatkowych... ? (znaczy: czy to jest JEDNA umowa :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-07-22 07:27:54
    Od: "Hubert" <C...@p...edu.pl>

    > to licz się z zapłaceniem podatku pomiędzy ceną zakupu a ceną rynkową:-(

    no ale jesli wskarze kogos innego kto wykupi te auto?

  • 8. Data: 2004-07-22 08:01:01
    Od: "Robert Steward" <d...@b...op.pl>

    > no ale jesli wskarze kogos innego kto wykupi te auto?

    skoro się upierasz, to tak będzie

    z autopsji:

    firma mamy leasingowała auto
    po upłynięciu okresu leasingu
    jako osoba wskazana, wykupiłem samochód
    i obecnie dzierżawie go w/w firmie

    wykupienie go przez firmę byłoby (ponoć) korzystniejsze
    choć nie wiem dlaczego ???

  • 9. Data: 2004-07-22 10:20:06
    Od: "Hubert" <C...@p...edu.pl>

    > Ja standardowo z pytaniem, czy to jest nadal umowa leasingu w rozumieniu
    > przepisów podatkowych... ? (znaczy: czy to jest JEDNA umowa :))

    Jeszcze raz:

    mam firme KPiR, VAT
    mam podpisana umowe leasingowa na samochod
    w grudniu tego roku konczy sie umowa
    mam mozliwosc wykupu auta
    mam tez mozliwosc wskazania osoby ktora moze auto wykupic
    zalozenie jest tez takie zaraz po zakonczeniu umowy chce podpisac nowa umowe
    leasingowa
    i teraz pytanie - co mam zrobic? :

    1)wykupic jako firma przedmiot leasingu i co mnie czeka w tym wypadku,
    bo wykup bedzie wynosil okolo 6500 netto

    2)wskazac kogos, aby ten ktos po wykupieniu przedmiotu leasingu
    sprzedal go a mi oddal pieniadze

  • 10. Data: 2004-07-22 18:01:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Jul 2004, Hubert wrote:

    >+ > Ja standardowo z pytaniem, czy to jest nadal umowa leasingu w rozumieniu
    >+ > przepisów podatkowych... ? (znaczy: czy to jest JEDNA umowa :))
    >+
    >+ Jeszcze raz:

    Nie trzeba :)
    Ja "standardowo" pytam czy to chcesz zrobić pozostawi umowę leasingu
    jako JEDNĄ umowę. W KC zapisano zasadę swobody umów i w umowie można
    zapisać naprawdę bardzo wiele, ale tam również zapisano iż do określenia
    rodzaju umowy interpretuje się jej cele a nie tytuł :) - możemy sobie
    zapisać "umowa leasingu" a w treści ustalić np. wartość pożyczki: i to
    będzie umowa *pożyczki* a nie leasingu (jak zapisano w tytule).
    O ile wiem dla celów podatkowych (i nie tylko, cywilnych też) umowy
    "złożone" rozbija się na "elementy pierwotne" - czyli umowy "nazwane"
    (nazwa "umowy nazwane" określa umowy mające definicję prawną - najczęściej
    w K.C. właśnie).
    Prawo do "przeniesienia własności" jest w K.C. przewidziane IMHO tylko
    dla korzystającego w art. 709(16) - jeśli się mylę to poproszę
    o objaśnienie.

    A w takim układzie - jeśli "wykup" nastąpi na rzecz INNEJ osoby to IMO
    są mocne podstawy do uznania że taka umowa (wykonana z wykupem na
    rzecz innej osoby niż korzystający) NIE JEST leasingiem - tak samo
    jak nasza pożyczka zatytułowana "leasing" ;)

    I w tym momencie IMO istnieją podstawy do uznania że mamy do czynienia
    z DWOMA umowami:
    - leasingu na rzecz korzystającego (leasing wcale nie zobowiązuje
    do wykupu, K.C. zawiera definicję z wymogiem TYLKO "wynagrodzenia
    równego co najmniej cenie" ! - i to jest interpretacja korzystniejsza
    (inaczej korzystajacy musiałby czym prędzej wyrzucić z kosztów
    raty :>)
    - sprzedaży na rzecz osoby trzeciej.

    Pytaniem jest czy ktoś tu nie będzie miał "nienależnego przychodu"
    - oczywiście finansujący jest "czysty": skasował co jego.

    >+ mam firme KPiR, VAT
    >+ mam podpisana umowe leasingowa na samochod
    >+ w grudniu tego roku konczy sie umowa
    >+ mam mozliwosc wykupu auta

    Dotąd OK.

    >+ mam tez mozliwosc wskazania osoby ktora moze auto wykupic

    A w tym miejscu IMHO to jest "umowa złozona" składająca się z KILKU
    umów opisanych ("nazwanych") w K.C.
    Albo trzeba się zgodzić z taką interpretacją, albo - jeśli ktoś chce
    się uprzeć że to JEDNA umowa - nie jest to umowa leasingu a "inna"
    i nie było podstaw do zaliczenia w koszty rat leasingowych na podstawie
    art. 23a ustawy o podatku dochodowym.

    Oczywiście zdaję sobie sprawę iż dziesiatki tysięcy podatników
    tak robią. Takoż pamiętam jednak iż pewnego pięknego dnia pewien
    US przeczytał w końcy przepisy i wygrał z pierwszym podatnikiem
    sprawę o "samochód z kratką"... i jedynie dobra wola MF uchroniła
    kraj od rewolucji z udziałem "kratkowiczów" wsadzanych grupowo
    za niepłacenie VATu :>

    [...]
    >+ 1)wykupic jako firma przedmiot leasingu i co mnie czeka w tym wypadku,
    >+ bo wykup bedzie wynosil okolo 6500 netto

    Amortyzacja kwoty wykupu, IMHO & AFAIK.
    W momencie sprzedaży (IMO & AFAIK) reszta "niezamortyzowana"
    idzie w koszt. Oczywiście przychód ze sprzedaży liczy się
    do przychodów... ale w końcu raty leasingowe "wpuściłeś"
    w KUP - no to wyjdziesz "na zero" ;) (a widzę że jakoś
    nie masz chęci :))

    >+ 2)wskazac kogos, aby ten ktos po wykupieniu przedmiotu leasingu
    >+ sprzedal go a mi oddal pieniadze

    Zakładając iż sprzeda "normalnie zaraz" - nie będzie potrzeby
    rozważania czy ma "nienależny przychód", bo ten ktoś sprzedając
    np. za 36000 samochód kupiony za 6000 zł ma 30000 zł *realnego*
    (a nie "w rozumieniu ustawy") dochodu do opodatkowania :),
    tak więc IMHO on zapłaci podatek od dochodu ze sprzedaży.
    No a później jeszcze podatek od darowizny dla ciebie ;>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)