eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiWykup przedmiotu leasingu na os. prywatną - jak to jest? › Re: Wykup przedmiotu leasingu na os. prywatną - jak to jest?
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wykup przedmiotu leasingu na os. prywatną - jak to jest?
    Date: Fri, 21 May 2004 12:55:36 +0200

    On Fri, 21 May 2004, Tomek F. (Fido__) wrote:

    >+ Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
    >+ Nie, co to, to nie.... Nerwowy nie jestem

    :)
    [...]
    >+ > IMHO umowa leasingu to jest JEDNA umowa ze wszystkimi skutkami tegoż.
    [...]
    >+ Taak. Ta argumentacja nie jest pozbawiona sensu. Ale z drugiej strony:
    >+
    >+ 1. Rozumiem umowę leasingu jako umowę dzierżawy, czy też wynajmu
    >+ pojazdu.

    Nie ma tak dobrze, IMO.
    Primo - umowa leasingu jest umową nazwaną, art. 709 KC i jeśli umowa
    "pasuje" do opisu w KC to to jest TAKA umowa. Z K.C. wynika iż jest
    to JEDNA umowa.
    Secundo - przy rozliczaniu "podatkowym" korzystasz z zasad opodatkowania
    umowy leasingu zapisanej w UoPDoOF. Tam nie ma zastrzeżenia że "w całości
    umowy" :), ale IMHO to raczej wynika z decyzji przeznaczenia ST na
    cele gospodarcze bądź osobiste: owo "przeznaczenie" określa fakt że
    kupujesz "na firmę" (w końcu z cywilistycznego pktu widzenia firma
    to ty :) i nie ma różnicy "kto kupuje", a różnica pojawia się dopiero
    'podatkowo'). No i jest problem: czy deklarujesz że nabywasz
    samochód "w celach DG" czy nie ?
    Jeśli nie (chcesz wykupić) - to jakim prawem raty leasingu poszły
    w KUP ? (nie bić :) za ton :))

    >+ Umowa się skończyła i z mojego punktu widzenia rozstajemy się z
    >+ leasingodawcą w pokoju. Ja oddaję mu samochód i już.

    Masz w umowie taki zapis ? Że po skonczeniu umowy *oddajesz
    samochód* ? Jakby był... ;) (to byś nie podpisał umowy :>)

    >+ No, nie do końca już, bo on mi teraz mówi, że nie ma co
    >+ zrobić z tym samochodem i może mi
    >+ go sprzedać po atrakcyjnej cenie "do użytku osobistego". Czy jest to
    >+ rozumowanie bardzo naciągane?

    IM*H*O tak. Jak dla mnie niezrozumiałym jest na jakiej podstawie
    prawnicy banków podpuszczają klientów żeby tak jednak robili.
    Albo ja czegoś nie rozumiem, albo wystarcza im żeby klient był
    zadowolony w momencie zawierania umowy...

    >+ 2. Po kiego grzyba leasingodawca mówi mi wyraźnie, że mogę go kupić na
    >+ użytek osobisty, nie związany z moją DG?

    Nie wiem :(

    >+ Rozumiem, że leasingodawca ma
    >+ prawników, którzy widać widzą podstawę do takich propozycji. No, ale
    >+ może to naiwne rozumowanie, bo to ja beknę w razie kontroli...

    Może dają ci na piśmie że jest to rozwiązanie poprawne podatkowo
    i nie wymaga z twojej strony dopłacenia podatków ? ;)
    Głosów "że można" jest sporo, ale jakiegoś komentarza wskazującego
    który przepis pozwala rozbić umowę na dwie częsci nie widziałem :(
    Powiem tak: ja bym się bał.

    [...]
    >+ Sądziłem, że oprócz PCC jest jeszcze coś o czym nie wiem. Takie
    >+ wyjaśnienie jest dla mnie satysfakcjonujące.

    Znaczy to, że *czasem* może w rachubę wchodzić (dodatkowo)
    podatek dochodowy ?
    I że mógłby być spory ? :)

    [...]
    >+ Ok. To byłoby piękne, gdyby tak można było zrobić. Ale z drugiej strony,
    >+ to powinna być broń obosieczna. Skoro auto zamortyzowało się w kwocie
    >+ 26000, to czemu nie mogę go sprzedać za 4000?

    A bo chciałeś sprzedawać szwagrowi.
    A "szwagrowi" powoduje wyliczenie podstawy opodatkowania nie od
    ceny sprzedaży w "wartości rynkowej" :)

    pozdrowienia, Gotfryd