  • 1. Data: 2004-05-21 06:41:28
    Temat: Wykup przedmiotu leasingu na os. prywatną - jak to jest?
    Od: "Tomek F. (Fido__)" <t...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    Na wstępie uprzedzam nerwowych, że szukałem w googlach ale znalazłem
    tylko wątki z ubiegłego roku, a trochę się chyba pozmieniało ostatnio...

    Prowadzę jednoosobową DG i kończy mi się umowa leasingowa zawarta
    25.10.2001. Dostałem od Raiffeisen'a ofertę wykupu za 3800 PLN netto. I
    teraz Raiffeisen twierdzi, że mogę go wykupić albo jako osoba prywatna,
    albo jako firma. Mam w zawiązku z tym kilka pytań:

    1. Czy faktycznie mogę go wykupić jako osoba prywatna? Przeczytałem w
    archiwum, że tylko umowy leasingu zawarte przed październikiem 2001
    dopuszczają taki wariant. Jeśli jednak mogę, to co będzie w momencie,
    gdy będę sprzedawał auto powiedzmy za 30.000 PLN. Czy zapłacę podatek od
    wzbogacenia? Jakie inne pułapki podatkowe czyhają na mnie w tym wypadku?

    2. Jeśli dokonam wykupu na firmę, to jaką wartość środka trwałego
    powinienem wpisać do rejestru środków trwałych i z jaką wartością
    początkową powinienem amortyzować pojazd? Czy owe 3800 PLN netto, czy
    też faktyczną wartość rynkową pojazdu?

    3. Jeśli dokonam zakupu na firmę, to czy mogę sprzedać to auto osobie
    spokrewnionej (szwagrowi) za owe 3800 PLN netto?

    Wybaczcie być może niezbyt mądre pytania. Ale szukam najbardziej
    korzystnego dla mnie rozwiązania a nie jestem biegły w przepisach
    leasingowych.

    dziękuję z góry za odpowiedzi

    --
    Tomek F. (Fido__)

  • 2. Data: 2004-05-21 07:22:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 May 2004, Tomek F. (Fido__) wrote:

    >+ Witam,
    >+
    >+ Na wstępie uprzedzam nerwowych, że szukałem w googlach ale znalazłem
    >+ tylko wątki z ubiegłego roku, a trochę się chyba pozmieniało ostatnio...

    To ja też uprzedzam nerwowych że przedstawiam tylko własne zdanie :)
    (bywa że pytający się oburza "bo on chciał paragrafów" :>).

> [...]
    >+ albo jako firma. Mam w zawiązku z tym kilka pytań:
    >+
    >+ 1. Czy faktycznie mogę go wykupić jako osoba prywatna?

    Zakładam iż pytasz czy kupić go "do użytku osobistego", bo jako
    prowadzący DG IMO zdecydowanie jesteś nadal "osobą prywatną" a nie
    państwową czy komunalną ;)
    IMHO umowa leasingu to jest JEDNA umowa ze wszystkimi skutkami tegoż.
    Znaczy: trzeba się zdecydować czy owa umowa jest zawarta "w celu
    gospodarczym" czy "w celu osobistym". Jak "w celu osobistym" to nie
    jest KUP :]
    Zdania przeciwne też widywałem :) ale mnie nie przekonują.

    [...]
    >+ dopuszczają taki wariant. Jeśli jednak mogę, to co będzie w momencie,
    >+ gdy będę sprzedawał auto powiedzmy za 30.000 PLN. Czy zapłacę podatek od
    >+ wzbogacenia?

    Uprzejmie proszę o próbę uściślenia co masz na myśli.
    Z jednej strony nazwą "podatku od wzbogacenia" niektórzy określają PCC,
    z drugiej - może wejść w rachunę podatek dochodowy (zależy kiedy
    sprzedasz) a z trzeciej - podatku "od wzbogacenia" od dawna nie ma :)

> [...]
    >+ początkową powinienem amortyzować pojazd? Czy owe 3800 PLN netto, czy
    >+ też faktyczną wartość rynkową pojazdu?

    Zastanów się.
    Masz samochód wart 30000, z tego 26000 *już* wpuściłeś w koszty
    w ramach leasingu - i spodziewasz się że państwo w ramach popierania
    przedsiębiorczości zgodzi się żebyś *jeszcze* 30.000 wpuścił w KUP ? ;)
    Hm... :)

    >+ 3. Jeśli dokonam zakupu na firmę, to czy mogę sprzedać to auto osobie
    >+ spokrewnionej (szwagrowi) za owe 3800 PLN netto?

    Nie sądzę. Znaczy: móc to możesz, kwestią do ustalenia będzie kwota
    podstawy opodatkowania. IMHO ma miejsce czarny scenariusz:
    - ponieważ osoba jest "powiązana" to u ciebie jest przychód "rynkowy"
    w wysokości 30 kzł niezależnie ile pieniędzy weźmiesz
    - szwagier na 26 kzł "częściowo odpłatnego świadczenia" o niejasnym dla
    mnie statusie
    Problemem nie jest kwota podatku, tylko pytanie z której strony zostanie
    się "zahaczonym" :]
    To już chyba lepiej właśnie zwyczajnie podarować :) (świadczenia *rzeczowe*
    które są zupełnie nieodpłatne to darowizny i podlegają innemu podatkowi
    o jasno określonych zasadach).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-05-21 07:44:50
    Od: "Tomek F. (Fido__)" <t...@N...gazeta.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > To ja też uprzedzam nerwowych że przedstawiam tylko własne zdanie :)
    > (bywa że pytający się oburza "bo on chciał paragrafów" :>).

    Nie, co to, to nie.... Nerwowy nie jestem, a zwłaszcza w stosunku do
    osób, które chcą mi pomóc :-)

> [...]
    > jest KUP :]
    > Zdania przeciwne też widywałem :) ale mnie nie przekonują.

    Taak. Ta argumentacja nie jest pozbawiona sensu. Ale z drugiej strony:

    1. Rozumiem umowę leasingu jako umowę dzierżawy, czy też wynajmu
    pojazdu. Umowa się skończyła i z mojego punktu widzenia rozstajemy się z
    leasingodawcą w pokoju. Ja oddaję mu samochód i już. No, nie do końca
    już, bo on mi teraz mówi, że nie ma co zrobić z tym samochodem i może mi
    go sprzedać po atrakcyjnej cenie "do użytku osobistego". Czy jest to
    rozumowanie bardzo naciągane?

    2. Po kiego grzyba leasingodawca mówi mi wyraźnie, że mogę go kupić na
    użytek osobisty, nie związany z moją DG? Rozumiem, że leasingodawca ma
    prawników, którzy widać widzą podstawę do takich propozycji. No, ale
    może to naiwne rozumowanie, bo to ja beknę w razie kontroli...

> [...]
    > z drugiej - może wejść w rachunę podatek dochodowy (zależy kiedy
    > sprzedasz) a z trzeciej - podatku "od wzbogacenia" od dawna nie ma :)

    Sądziłem, że oprócz PCC jest jeszcze coś o czym nie wiem. Takie
    wyjaśnienie jest dla mnie satysfakcjonujące.

> [...]
    > w ramach leasingu - i spodziewasz się że państwo w ramach popierania
    > przedsiębiorczości zgodzi się żebyś *jeszcze* 30.000 wpuścił w KUP ? ;)

    Ok. To byłoby piękne, gdyby tak można było zrobić. Ale z drugiej strony,
    to powinna być broń obosieczna. Skoro auto zamortyzowało się w kwocie
    26000, to czemu nie mogę go sprzedać za 4000? Niemniej przyjmuję to
    wyjaśnienie jako rozsądne.

    pozdrawiam
    --
    Tomek F. (Fido__)

  • 4. Data: 2004-05-21 10:55:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 May 2004, Tomek F. (Fido__) wrote:

    >+ Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
    >+ Nie, co to, to nie.... Nerwowy nie jestem

    :)
    [...]
> [...]
    >+
    >+ 1. Rozumiem umowę leasingu jako umowę dzierżawy, czy też wynajmu

    Nie ma tak dobrze, IMO.
    Primo - umowa leasingu jest umową nazwaną, art. 709 KC i jeśli umowa
    "pasuje" do opisu w KC to to jest TAKA umowa. Z K.C. wynika iż jest
    to JEDNA umowa.
    Secundo - przy rozliczaniu "podatkowym" korzystasz z zasad opodatkowania
    umowy leasingu zapisanej w UoPDoOF. Tam nie ma zastrzeżenia że "w całości
    umowy" :), ale IMHO to raczej wynika z decyzji przeznaczenia ST na
    cele gospodarcze bądź osobiste: owo "przeznaczenie" określa fakt że
    kupujesz "na firmę" (w końcu z cywilistycznego pktu widzenia firma
    to ty :) i nie ma różnicy "kto kupuje", a różnica pojawia się dopiero
    'podatkowo'). No i jest problem: czy deklarujesz że nabywasz
    samochód "w celach DG" czy nie ?
    Jeśli nie (chcesz wykupić) - to jakim prawem raty leasingu poszły
    w KUP ? (nie bić :) za ton :))

    >+ Umowa się skończyła i z mojego punktu widzenia rozstajemy się z
    >+ leasingodawcą w pokoju. Ja oddaję mu samochód i już.

    Masz w umowie taki zapis ? Że po skonczeniu umowy *oddajesz
    samochód* ? Jakby był... ;) (to byś nie podpisał umowy :>)

    >+ No, nie do końca już, bo on mi teraz mówi, że nie ma co
    >+ zrobić z tym samochodem i może mi
    >+ go sprzedać po atrakcyjnej cenie "do użytku osobistego". Czy jest to
    >+ rozumowanie bardzo naciągane?

    IM*H*O tak. Jak dla mnie niezrozumiałym jest na jakiej podstawie
    prawnicy banków podpuszczają klientów żeby tak jednak robili.
    Albo ja czegoś nie rozumiem, albo wystarcza im żeby klient był
    zadowolony w momencie zawierania umowy...

    >+ 2. Po kiego grzyba leasingodawca mówi mi wyraźnie, że mogę go kupić na
    >+ użytek osobisty, nie związany z moją DG?

    Nie wiem :(

    >+ Rozumiem, że leasingodawca ma
    >+ prawników, którzy widać widzą podstawę do takich propozycji. No, ale
    >+ może to naiwne rozumowanie, bo to ja beknę w razie kontroli...

    Może dają ci na piśmie że jest to rozwiązanie poprawne podatkowo
    i nie wymaga z twojej strony dopłacenia podatków ? ;)
    Głosów "że można" jest sporo, ale jakiegoś komentarza wskazującego
    który przepis pozwala rozbić umowę na dwie częsci nie widziałem :(
    Powiem tak: ja bym się bał.

    [...]
    >+ Sądziłem, że oprócz PCC jest jeszcze coś o czym nie wiem. Takie
    >+ wyjaśnienie jest dla mnie satysfakcjonujące.

    Znaczy to, że *czasem* może w rachubę wchodzić (dodatkowo)
    podatek dochodowy ?
    I że mógłby być spory ? :)

    [...]
    >+ Ok. To byłoby piękne, gdyby tak można było zrobić. Ale z drugiej strony,
    >+ to powinna być broń obosieczna. Skoro auto zamortyzowało się w kwocie
    >+ 26000, to czemu nie mogę go sprzedać za 4000?

    A bo chciałeś sprzedawać szwagrowi.
    A "szwagrowi" powoduje wyliczenie podstawy opodatkowania nie od
    ceny sprzedaży w "wartości rynkowej" :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-05-21 11:25:26
    Od: "Tomek F. (Fido__)" <t...@N...gazeta.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
> [...]
    > Głosów "że można" jest sporo, ale jakiegoś komentarza wskazującego
    > który przepis pozwala rozbić umowę na dwie częsci nie widziałem :(

    Dzięki Godfryd za pomoc. Rzeczowość Twoich argumentów jest z mojego
    punktu widzenia trudna do pobicia. Ja się chyba już też boję...

    Czy jest ktoś, kto ma inne zdanie na ten temat? Halo, grupo! ;-)

    Dziwi mnie tylko i intryguje zarazem podejście banku/leasingodawcy. Skąd
    u nich taki pomysł?

    pozdrawiam
    --
    Tomek F. (Fido__)

  • 6. Data: 2004-05-21 11:27:09
    Od: "Tomek F. (Fido__)" <t...@N...gazeta.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
> [...]
    > Głosów "że można" jest sporo, ale jakiegoś komentarza wskazującego
    > który przepis pozwala rozbić umowę na dwie częsci nie widziałem :(

    Dzięki Gotfryd za pomoc. Rzeczowość Twoich argumentów jest z mojego

  • 7. Data: 2004-05-21 11:43:01
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Tomek F. (Fido__)" <t...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:c8kp2c$i8$2@news.onet.pl...

    Jeśli umowa sprzed 10.2001 to była taka możliwość.
    Ja miałem umowe na dzierżawę samochodu
    ileś rat i koniec. Mogłem przecież zrezygnowac
    i zostawić ich z tym zdezelowanym rupieciem.
    W umowie był zapis, że po zakończeniu okresu dzierżawy
    oddaję auto i koniec.A mogli sprzedać każdemu chętnemu.

    Przy obowiązujących od 10.2001
    przepisach nawet bym nie zaryzykował.

    > Dziwi mnie tylko i intryguje zarazem podejście banku/leasingodawcy. Skąd
    > u nich taki pomysł?

    Wiesz, w tym zakresie/branży jest duża skłonność do ryzyka
    i to po obu stronach umowy :-))

  • 8. Data: 2004-05-21 12:23:26
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    wiadomości
    ortezjan.zabrze.pl...
    > Masz w umowie taki zapis ? Że po skonczeniu umowy *oddajesz
    > samochód* ? Jakby był... ;) (to byś nie podpisał umowy :>)

    Jest taka mozliwosc i zapis. Zacytowac z pamieci nie potrafie, ale
    generalnie chodzi o to ze po zakonczeniu umowy leasingobiorca ma oddac
    przedmiot leasingu leasingodawcy (cos tam, cos tam) chyba ze decyduje sie na
    kupno (jest to opcja nie oblig...).

    Pozdrawiam

    Baton

  • 9. Data: 2004-05-21 18:15:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 May 2004, cef wrote:

> [...]
    >+
    >+ Jeśli umowa sprzed 10.2001 to była taka możliwość.

    Czy to było przed wprowadzeniem do UoPDoOF przepisów o leasingu,
    dobrze myślę ? :)
    Kiedy o WSZYSTKO (związane z leasingiem) trzeba było się przed NSA
    wykłócać, więc było bez różnicy :) jak rozumiem ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 10. Data: 2004-05-21 18:56:28
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > Czy to było przed wprowadzeniem do UoPDoOF przepisów o leasingu,
    > dobrze myślę ? :)

    Dobrze myślisz.

    > Kiedy o WSZYSTKO (związane z leasingiem) trzeba było się przed NSA
    > wykłócać, więc było bez różnicy :) jak rozumiem ? :)
    > pozdrowienia, Gotfryd

    A tu akurat okazało się, że podatnicy i firmy
    leasingowe mają lepszych prawników niż aparat skarbowy :-)
    Tuż przed 10.2001 sytuacja się już trochę prawnie wyklarowała
    na korzyść podatników - stąd te zmiany ustawowe.