    From: "MB" <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wynagrodzenia pracowników - w 2005 NKUP
    Date: Wed, 8 Dec 2004 14:45:30 +0100
    Sender: m...@p...onet.pl@pc158.katowice.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "du hast mich gefragt" <d...@k...pl> napisał w
    wiadomości news:cp6n0h$9vi$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > ...oczywiście chodzi o wynagrodzenia niewypłacone, ale za takie należy
    > rozumieć także wynagrodzenia wypłacane w miesiącu następnym. Sporo firm
    > (w tym i moja) tak wypłaca wynagrodzenia. Czy zastanawialiście się jak
    > uniknąć dziury w kosztach styczniowych? Zastanawiam się czy w styczniu
    > nie wypłacić zaliczki, a potem do 10 resztę wynagrodzenia. Dzięki temu
    > część opłaconą będę mógł chyba zaliczyć w koszty. Potem w kolejnych
    > miesiącach stopniowo zmniejszając zaliczkę doprowadzić do przesunięcia
    > kosztów KUP na miesiąc wypłaty. Tylko jak ustalić wysokość kosztów
> [...]

    Wynagrodzenia z tytułu umów o prace są kosztem uzyskania przychodu w
    miesiacu ich poniesienia a nie fizycznej wypłaty! Czyli jesli naliczamy
    wynagrodzenia za styczen i wypłacamy je do 10-tego lutego to sa one kosztem
    stycznia.
    Tylko wynagrodzenia z tytułu umów cywilno-prawnych stają się KUP w momencie
    fizycznej wypłaty - art. 16 ust1 pkt 57 Ustawy o PDOP oraz art. 23 ust 1 pkt
    55 Ustawy o PDOF.
    W obu artykułach jest przywołanie należności okreslonych w art 41 ust 1
    Ustawy o PDOF a tam z kolei na art 13 pkt 2 i 4-9 czyli przychody z tytułu
    działalności wykonywanej osobiście - to nie to samo co przychody z tytulu
    wykonywania umowy o pracę.
    Konkluzja: wynagrodzenia z umów o pracę zaliczamy w KUP w miesiacu za który
    sa naliczane a nie w miesiacu w którym sa wypłacane; umowy cywilno-prawne
    zaliczamy w KUP w momencie wypłaty
    Pozdrawiam
    M.B.