    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: [ZUS] Data faktycznego rozpoczecia dzialalnosci.
    Date: Mon, 22 Jan 2007 10:59:02 +0100

    On Mon, 22 Jan 2007, jureq wrote:

> [...]
    [...]
    > Tak. Czekać możesz. Produkcja "na magazyn" albo dawanie ogłoszeń w prasie
    > będzie już raczej prowadzeniem DG.

    I to "dawanie ogłoszeń" IMO warto podkreślić - teoretycznie każdy
    przejaw "zorganizowania" łapie się pod definicję, a przejawy które
    są udokumentowane na papierze stanowią idealną podkładkę jak ktoś
    zechciałby się przyczepić.

    > Tak - osoba współpracująca.

    W sumie tu chciałem spytać... nie jest dla mnie oczywiste, z czego ma
    wynikać współpracowanie np. brata ktory do tego osobno mieszka?
    Definicja IMO jest w ustawie o SUS, jak rozumiem również podatkowo
    tak powinna być traktowana (UoPDoOF odsyła do SUS w miejscach w ktorych
    powołuje się na "współpracujące", zaś w innych miejscach jawnie
    określa małżonka i dzieci jako jedyne osoby rozliczalne wspólnie):

    +++ z ustawy o SUS +++
    11. Za osobę współpracujšcš z osobami prowadzšcymi pozarolniczš
    działalnoœć oraz zleceniobiorcami, o której mowa w art. 6 ust. 1
    pkt 4 i 5, uważa się małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego
    małżonka i dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma
    oraz osoby przysposabiajšce, jeżeli pozostajš z nimi we wspólnym
    gospodarstwie domowym i współpracujš przy prowadzeniu tej
    działalnoœci lub wykonywaniu umowy agencyjnej lub umowy zlecenia;
    nie dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o pracę
    w celu przygotowania zawodowego.
    ---

    Na mój rozum, nie można traktować brata jako "współpracującego".
    Wyjaśniam że podatkowo drugi hak jest w tym, że osobie "współpracującej"
    nie wypłaca się oddzielnego wynagrodzenia - rozliczana jest razem
    z prowadzącym DG (co jest obosieczne, ale przy stosowaniu 19% skali
    do dużych dochodów może się komuś opłacać).
    IMO - z bratem trzeba zawrzeć jawną umową (o pracę, zlecenia
    lub cokolwiek) i z tego tytułu (tej umowy) odprowadzać podatki
    i ZUS - jednocześnie wynagrodzenie zaliczając w koszty, inaczej
    można "oberwać" podatkami.
    Gdzie coś przeoczyłem?
    :)

    pzdr, Gotfryd