  • 1. Data: 2007-01-10 18:48:57
    Temat: [ZUS] Data faktycznego rozpoczecia dzialalnosci.
    Od: "latet" <s...@x...pl>

    Witam,

    Moja znajoma zaklada DG po raz pierwszy.
    Byla juz w urzedzie gminy, dostala wpis do ewidencji
    z datą rozpoczęcia dzialalnosci - 4 stycznia.
    Potem byla w GUS, dostala regon.
    Dzis poszla do ZUS i... odprawili ją z kwitkiem,
    kazali przyjść PO DACIE FAKTYCZNEGO rozpoczecia dzialalnosci.

    Co mieli na mysli?
    Ma przyjsc dopiero jak wystawi fakture, czy jak cos kupi na firme?

    Jak teraz jest z tym ZUS-em za pierwszy miesiac dzialalnosci?
    Wiem, ze zdrowotne placi sie cale. A czy spoleczne i FP
    proporcjonalnie tylko za te dni, gdzie DG byla juz FAKTYCZNIE
    rozpoczeta?

    Dzieki wielkie!

    latet

  • 2. Data: 2007-01-10 20:04:13
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    latet wrote:

> [...]
    >
    > Co mieli na mysli?
    > Ma przyjsc dopiero jak wystawi fakture, czy jak cos kupi na firme?

    Nie. Jak faktycznie rozpocznie działalność.
    Nie chodzi o pierwszą fakturę, czy zakup na firmę - to
    jej decyzja - nie musi być nawet wykonana żadna czynność.

    > Jak teraz jest z tym ZUS-em za pierwszy miesiac dzialalnosci?
    > Wiem, ze zdrowotne placi sie cale. A czy spoleczne i FP
    > proporcjonalnie tylko za te dni, gdzie DG byla juz FAKTYCZNIE
    > rozpoczeta?

    Zdrowotne całe, społeczne proporcjonalnie.
    Jeśli działalność jest po raz pierwszy
    to może warto skorzystać z tych ulgowych składek,
    wtedy nie ma składki na FP wcale.

  • 3. Data: 2007-01-11 11:11:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Jan 2007, cef wrote:

    > Nie. Jak faktycznie rozpocznie działalność.
    > Nie chodzi o pierwszą fakturę, czy zakup na firmę - to
    > jej decyzja - nie musi być nawet wykonana żadna czynność.

    Powiedziałbym w tę stronę: może uznać że "prowadzi", a w szczególności
    powinna jeśli istnieją dowody, kiedy występują jakieś objawy tego
    prowadzenia :)
    Natomiast w drugą stronę, czyli dokonywanie zakupów gospodarczych,
    sprzedaży itp. raczej dowodzi "prowadzenia".
    Może być? :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-01-20 13:16:55
    Od: SasQ <s...@g...pl>

    Dnia Wed, 10 Jan 2007 21:04:13 +0100, cef napisał(a):

    > Nie. Jak faktycznie rozpocznie działalność.
    > Nie chodzi o pierwszą fakturę, czy zakup na firmę - to
    > jej decyzja - nie musi być nawet wykonana żadna czynność.

    Właśnie też jestem na etapie planowania otwarcia DG.
    Czy mam powyższe rozumieć w ten sposób, że:
    1. rejestruję sobie działalność,
    2. mogę sobie czekać spokojnie, aż zgłosi się pierwszy klient,
    3. jak się zgłosi, to traktuję to jako rozpoczęcie działalności
    i lecę do ZUSu?

    I jeszcze dorzucę się z pytaniem: jeśli ktoś z rodziny [np. brat]
    pomaga mi w prowadzeniu działalności, to muszę za niego też
    opłacać ZUS i czy on też musi rejestrować działalność?

    --
    SasQ

  • 5. Data: 2007-01-22 08:31:49
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sat, 20 Jan 2007 14:16:55 +0100, SasQ napisał(a):

> [...]

    W praktyce to tak wygląda, bo nikt tego nie sprawdza. Ale teoretycznie to
    powinna być właśnie jakaś czynność, która już będzie prowadzeniem DG.

    > Właśnie też jestem na etapie planowania otwarcia DG.
    > Czy mam powyższe rozumieć w ten sposób, że:
    > 1. rejestruję sobie działalność,

    Tak. Podając datę "planowanego" rozpoczęcia DG np jutro

    > 2. mogę sobie czekać spokojnie, aż zgłosi się pierwszy klient,

    Tak. Czekać możesz. Produkcja "na magazyn" albo dawanie ogłoszeń w prasie
    będzie już raczej prowadzeniem DG.

    > 3. jak się zgłosi, to traktuję to jako rozpoczęcie działalności
    > i lecę do ZUSu?

    Tak.

    > I jeszcze dorzucę się z pytaniem: jeśli ktoś z rodziny [np. brat]
    > pomaga mi w prowadzeniu działalności, to muszę za niego też
    > opłacać ZUS

    Tak - osoba współpracująca.

    > i czy on też musi rejestrować działalność?

    Nie. Osoba współpracująca nie rejestruje DG.

  • 6. Data: 2007-01-22 09:59:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Jan 2007, jureq wrote:

> [...]
    [...]
    > Tak. Czekać możesz. Produkcja "na magazyn" albo dawanie ogłoszeń w prasie
    > będzie już raczej prowadzeniem DG.

    I to "dawanie ogłoszeń" IMO warto podkreślić - teoretycznie każdy
    przejaw "zorganizowania" łapie się pod definicję, a przejawy które
    są udokumentowane na papierze stanowią idealną podkładkę jak ktoś
    zechciałby się przyczepić.

    > Tak - osoba współpracująca.

    W sumie tu chciałem spytać... nie jest dla mnie oczywiste, z czego ma
    wynikać współpracowanie np. brata ktory do tego osobno mieszka?
    Definicja IMO jest w ustawie o SUS, jak rozumiem również podatkowo
    tak powinna być traktowana (UoPDoOF odsyła do SUS w miejscach w ktorych
    powołuje się na "współpracujące", zaś w innych miejscach jawnie
    określa małżonka i dzieci jako jedyne osoby rozliczalne wspólnie):

    +++ z ustawy o SUS +++
    11. Za osobę współpracujšcš z osobami prowadzšcymi pozarolniczš
    działalnoœć oraz zleceniobiorcami, o której mowa w art. 6 ust. 1
    pkt 4 i 5, uważa się małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego
    małżonka i dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma
    oraz osoby przysposabiajšce, jeżeli pozostajš z nimi we wspólnym
    gospodarstwie domowym i współpracujš przy prowadzeniu tej
    działalnoœci lub wykonywaniu umowy agencyjnej lub umowy zlecenia;
    nie dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o pracę
    w celu przygotowania zawodowego.
    ---

    Na mój rozum, nie można traktować brata jako "współpracującego".
    Wyjaśniam że podatkowo drugi hak jest w tym, że osobie "współpracującej"
    nie wypłaca się oddzielnego wynagrodzenia - rozliczana jest razem
    z prowadzącym DG (co jest obosieczne, ale przy stosowaniu 19% skali
    do dużych dochodów może się komuś opłacać).
    IMO - z bratem trzeba zawrzeć jawną umową (o pracę, zlecenia
    lub cokolwiek) i z tego tytułu (tej umowy) odprowadzać podatki
    i ZUS - jednocześnie wynagrodzenie zaliczając w koszty, inaczej
    można "oberwać" podatkami.
    Gdzie coś przeoczyłem?
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-01-22 10:22:10
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 22 Jan 2007 10:59:02 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > W sumie tu chciałem spytać... nie jest dla mnie oczywiste, z czego ma
    > wynikać współpracowanie np. brata ktory do tego osobno mieszka?

    Zapewne z tego, że ustawę o SUS czytałem bardzo dawno :)
    I oczywiście palnąłem głupstwo.