    From: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ZUS po ośmiu latach zauwazył
    Date: Wed, 18 Jul 2007 13:07:50 +0200

    Użytkownik "Robbo" <r...@...luv.spam.com> napisał w wiadomości
    news:f7iejs$8ts$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Czy to znaczy że ZUS może ścigać rzeczywiście za zaległości sprzed 8 lat ?

    Nie jest to jednoznaczne, a zresztą ścigać to może i za zaległości z przed
    100 lat. Wydaje się, że jest to sprzeczne z zakazem retroakcji, ale potrzeby
    budżetowe jakie sa każdy wie.

    Nie ulega wątpliwości, że to co się przedawniło przed 1 stycznia 2003
    pozostaje nadal przedawnione i gdyby organ rentowy usiłował ścigać,
    wystarczy podnieść taki zarzut.

    Kwestią sporną są zaległości lub "zaległości", które powstały przed datą
    zmiany okresu przedawnienia ale nie zdążyły się przedawnić przed 1 stycznia
    2003. Zgodnie z zasadą zakazu retroakcji, ponieważ nie ma przepisów
    przejściowych w nowelizacji ustawy, dalej powinien chyba dla tych należności
    obowiązywać 5-letni okres przedawnienia. Jednakże oczywistym jest, że organ
    rentowy będzie usiłował ich dochodzić i będzie stał na stanowisku, że
    obowiązuje 10-letni termin. Co więcej jeśli przed upływem 5 lat zostały
    podjęte przez organ rentowy kroki zmierzające do uzyskania takich kwot,
    termin przedawnienia i tak wydłużał się do lat 10, także pod "rządami"
    poprzednich przepisów.

    Jakie będzie orzecznictwo sądów ciężko się wypowiadać, myślę że będzie
    losowe, w zalezności od składu sędziowskiego. Fakt że całość dochodów
    sędziów (przynajmniej teoretycznie) pochodzi z budżetu państwa nie nastraja
    optymistycznie w tej kwestii. Podsumowując: dla tego rodzaju nalezności
    bezpiecznym wydaje się przyjęcie, że okres przedawnienia jest jednak
    10-letni i albo podjęcie decyzji o ich zapłaceniu albo przyjęcie takiej
    strategii postępowania, aby dało się skutecznie uniknąć ich przymusowego
    wyegzekwowania przy założeniu istnienia 10-letniego okresu przedawnienia
    (pamiętając aby jakąś nieopatrzną czynnością nie przerwać biegu okresu
    przedawnienia).

    W podobnych kwestiach na przestrzeni najbliższych dwóch lat, należy się
    spodziewać jakichś orzeczeń ETPC oraz być może SPI/ETS.

    marekz