  • 1. Data: 2007-07-15 22:03:28
    Temat: ZUS po ośmiu latach zauwazył
    Od: "Michal" <a...@w...pl>

    brak składki tytułu FUS.Nie moge odnaleźć dowodów wpłat po takim czasie,Do
    tego przekręcili moje nazwisko.Czy jest możliwość uniknięcia zapłaty?? A jak
    potem okaże sie ,że jeszcze za pó roku 9 lat temu brakuje?? Ptosze o radę!

  • 2. Data: 2007-07-16 07:13:54
    Temat: Re: ZUS po ośmiu latach zauwazył
    Od: Marchefkowy <s...@g...com>

    On 16 Lip, 00:03, "Michal" <a...@w...pl> wrote:
> [...]
    > potem okaże sie ,że jeszcze za pó roku 9 lat temu brakuje?? Ptosze o radę!

    nie masz jakis zaswiadczen o niezaleganiu ew. ich pismo o
    przeksiegowaniu wplat?
    Ostatnio byla glosna sprawa ze to obywatel musi w kazdej chwili
    potrafic udowodnic zaplate/dostarczenie dokumentow a jak nie potrafi
    to placi drugi raz. :/

    pozdrawiam.

  • 3. Data: 2007-07-16 13:29:36
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    >Ostatnio byla glosna sprawa ze to obywatel musi w kazdej chwili
    >potrafic udowodnic zaplate/dostarczenie dokumentow a jak nie potrafi

    A może ktoś pamięta kiedy przepisy odnośnie przedawnienia ZUS sie zmieniły?
    Bo wydaje mi się, że te zobowiazania sprzed 8 lat przedawniały sie jeszcze
    po 5... ale głowy uciąć za to nie dam!

  • 4. Data: 2007-07-16 13:53:41
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    Użytkownik <s...@a...pl> napisał w wiadomości

    > A może ktoś pamięta kiedy przepisy odnośnie przedawnienia ZUS sie
    > zmieniły?

    1 stycznia 2003.

    marekz

  • 5. Data: 2007-07-17 12:58:20
    Od: "Robbo" <r...@...luv.spam.com>

    Użytkownik "MarekZ" <m...@t...irc.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik <s...@a...pl> napisał w wiadomości

    > 1 stycznia 2003.

    Czy to znaczy że ZUS może ścigać rzeczywiście za zaległości sprzed 8 lat ?

    --
    rb

  • 6. Data: 2007-07-18 11:07:50
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    Użytkownik "Robbo" <r...@...luv.spam.com> napisał w wiadomości

    > Czy to znaczy że ZUS może ścigać rzeczywiście za zaległości sprzed 8 lat ?

    Nie jest to jednoznaczne, a zresztą ścigać to może i za zaległości z przed
    100 lat. Wydaje się, że jest to sprzeczne z zakazem retroakcji, ale potrzeby
    budżetowe jakie sa każdy wie.

    Nie ulega wątpliwości, że to co się przedawniło przed 1 stycznia 2003
    pozostaje nadal przedawnione i gdyby organ rentowy usiłował ścigać,
    wystarczy podnieść taki zarzut.

    Kwestią sporną są zaległości lub "zaległości", które powstały przed datą
    zmiany okresu przedawnienia ale nie zdążyły się przedawnić przed 1 stycznia
    2003. Zgodnie z zasadą zakazu retroakcji, ponieważ nie ma przepisów
    przejściowych w nowelizacji ustawy, dalej powinien chyba dla tych należności
    obowiązywać 5-letni okres przedawnienia. Jednakże oczywistym jest, że organ
    rentowy będzie usiłował ich dochodzić i będzie stał na stanowisku, że
    obowiązuje 10-letni termin. Co więcej jeśli przed upływem 5 lat zostały
    podjęte przez organ rentowy kroki zmierzające do uzyskania takich kwot,
    termin przedawnienia i tak wydłużał się do lat 10, także pod "rządami"
    poprzednich przepisów.

    Jakie będzie orzecznictwo sądów ciężko się wypowiadać, myślę że będzie
    losowe, w zalezności od składu sędziowskiego. Fakt że całość dochodów
    sędziów (przynajmniej teoretycznie) pochodzi z budżetu państwa nie nastraja
    optymistycznie w tej kwestii. Podsumowując: dla tego rodzaju nalezności
    bezpiecznym wydaje się przyjęcie, że okres przedawnienia jest jednak
    10-letni i albo podjęcie decyzji o ich zapłaceniu albo przyjęcie takiej
    strategii postępowania, aby dało się skutecznie uniknąć ich przymusowego
    wyegzekwowania przy założeniu istnienia 10-letniego okresu przedawnienia
    (pamiętając aby jakąś nieopatrzną czynnością nie przerwać biegu okresu
    przedawnienia).

    W podobnych kwestiach na przestrzeni najbliższych dwóch lat, należy się
    spodziewać jakichś orzeczeń ETPC oraz być może SPI/ETS.

    marekz