  • 1. Data: 2003-03-25 08:00:00
    Temat: Za co odpowiada główny księgowy ?
    Od: e...@x...wp.pl (30za60)

    Mam Sp. z o.o. i zatrudniam głównego księgowego. Sam na
    księgowości znam się słabo. Ten główny księgowy dwa lata temu
    dokonał księgowań na podstawie Poleceń księgowania (PK)
    niezgodnych z prawem co udowodniła kontrola skarbowa. Byłem
    zupełnie tego nie świadom. US skarbowy usiłuje zrobić ze mnie
    przestępcę podatkowego. Jak mogę się bronić ? Co mogę zrobić
    Głównemu księgowemu (pożal się Boże) ? Będę wdzięczny za
    wszelkie uwagi. Mietek

  • 2. Data: 2003-03-25 12:00:16
    Temat: Re: Za co odpowiada główny księgowy ?
    Od: "n...@w...pl" <n...@c...pl>

> [...]
    > przestępcę podatkowego. Jak mogę się bronić ? Co mogę zrobić
    > Głównemu księgowemu (pożal się Boże) ? Będę wdzięczny za

    Za firme odpowiada wlasciciel :)
    pp

  • 3. Data: 2003-03-25 13:02:44
    Od: Radek Plachta <r...@2...pl>

    A mogę zapytać czy przypadkiem przy zatrudnianiu księgowego nie wybrałeś
    najtańszej oferty? Jeżeli tak to masz teraz odpowiedź ile warta była
    taka oszczędność.

    Znam paru takich szefów którzy w ten sposób już sporo "zaoszczędzili"

    Ale popatrz sobie do Kodesku Pracy: Odpowiedzialność materialna
    pracownika. A jeszcze lepiej poradź się prawnika. Tylko tym razem
    jakiegoś dobrego :)

    Pozdrawiam
    Radar

  • 4. Data: 2003-03-25 13:58:53
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 25 Mar 2003 09:00:00 +0100, e...@x...wp.pl (30za60)
    zakodował:

    >przestępcę podatkowego. Jak mogę się bronić ? Co mogę zrobić

    To Ty wybierasz księgowego, Ty go zatrudniasz i Ty go kontrolujesz i
    odpowiadasz za księgowość firmy (chyba, że w osobnej umowie księgowy
    przejmie odpowiedzialność).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2003-03-25 14:10:16
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Kaizen napisał:
> [...]
    >

    > To Ty wybierasz księgowego, Ty go zatrudniasz i Ty go kontrolujesz i
    > odpowiadasz za księgowość firmy (chyba, że w osobnej umowie księgowy

    Za wszelkie działania sp. z o.o. "na zwenątrz" odpowiada zarząd.
    Nie da się przenieśc odpowiedzialności z zarządu na kogoś innego.
    Księgowy odpowiada przed zarządem albo cywilnie (jeżeli to np. biuro
    rachunkowe) albo z kodeksu pracy.
    Ale to jest odpowiedzialnośc wtórna - pierwszy po głowie dostaje zarząd.
    W końcu to on podpisuje sie pod sprawozdaniami finansowymi.

    Niestety, po raz kolejny mści się podejście "nie musze sie na tym znac
    bo mam księgowego".

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2003-03-25 15:19:00
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 25 Mar 2003 15:10:16 +0100, Maddy
    <m...@e...com.pl> zakodował:

    >Za wszelkie działania sp. z o.o. "na zwenątrz" odpowiada zarząd.

    Ustawa o rachunkowości:
    Art. 4
    4. Kierownik jednostki ponosi odpowiedzialno?ć za wykonywanie
    obowi?zków w zakresie rachunkowo?ci, okre?lonych ustaw?,

    >Nie da się przenieśc odpowiedzialności z zarządu na kogoś innego.

    Ciąg dalszy tego samego przepisu:

    chyba że okre?lone obowi?zki w tym zakresie zostan? przypisane innym
    osobom za ich zgod?. Przyjęcie odpowiedzialno?ci przez inne osoby
    powinno być stwierdzone dokumentem.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 7. Data: 2003-03-25 21:33:55
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

    Użytkownik "30za60" <e...@x...wp.pl> napisał w wiadomości
    y4Rv83Vo0hGJtQAgGHKVesKA
    A...@x...wp.pl...

> [...]
    > dokonał księgowań na podstawie Poleceń księgowania (PK)
    > niezgodnych z prawem co udowodniła kontrola skarbowa.

    A co konkretnie bylo niezgodnego z prawem ?

    Karol

  • 8. Data: 2003-03-27 00:19:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 25 Mar 2003, Kaizen wrote:

> [...]
    >+ <m...@e...com.pl> zakodował:
    >+
    >+ >Za wszelkie działania sp. z o.o. "na zwenątrz" odpowiada zarząd.
    [...]

    Dedukuję że z tego chyba *nie* wynika odpowiedzialność karnoskarbowa ?
    Przyznam że się nie znam, ale nie podejrzewałem dotąd (no,
    nie szukałem :)) korelacji KKS - prawo handlowe.

> [...]
    >+ chyba że okre?lone obowi?zki w tym zakresie zostan? przypisane innym
    >+ osobom za ich zgod?. Przyjęcie odpowiedzialno?ci przez inne osoby

    No dobrze. To z odpowiedzialności "handlowej". A za podatki ?

    pzdr, Gotfryd
    (zaciekawiony w kwesti sp. z o.o.)