    From: "t...@o...pl" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Za?o?enie spó?ki cywilnej
    Date: Thu, 21 Jun 2007 13:29:27 +0200

    Dnia 21-06-2007 o 12:47:20 Marcin <c...@W...pl> napisał(a):

    > 1. Czy mog? za?o?yae swoj? dzia?alno?ae w urz?dzie gminy pod
    > inn? nazw? (np.
    > DG2) a spó?ka b?dzie si? nazywaae NAZWA-SPÓ?KI s.c. Jan Kowalski Jan
    > Nowak ?

    Ja mam DG o nazwie ALFA a spółkę cywilną która nazywa się BETAGAMMA.
    W UM wogóle nie rejestrują sc, sc to nazwa przedsiębiorstwa,
    jesli już cokowliek o sc tam jest to co najwyżek dopisie przy którymś
    adresie
    że pod tym adresem będzie taka a taka spółka(przy czy to zależy o UM, czy
    zgodzą się dopisać).

    > 2. Rozumiem, ?e w urz?dzie gminy nie rejestruj? spó?ki, a jedynie DG2.

    Tak

    > 3. Zak?adaj?c, ?e pocz?tkowo jedyne przychodzy b?d? otrzymywa? z tytu?u
    > spólki to czy musz? jeszcze gdzie? jeszcze rejestrowaae moj? dzia?alno?ae
    > czy
    > wystarczy ?e zarejestrujemy spó?k? (NIP, REGON, ZUS...)

    Tylko spółkę - w końcu samodzielnie nie chcesz prowadzić - czyli Ty dalej
    jedziesz
    na NIP-3 a nie na NIP-1.

    > 4. Aby odliczyae VAT b?dziemy rozliczaae si? w oparciu o KPiR. Jak wygl?da
    > miesi?czna ksi?gowo?ae ? Czy rozlicza si? spó?ka, czy dodatkowo ja jako
    > wspólnik musz? wysy?aae miesi?czne rozliczenia do US ?

    Spółka prowadzi KPiR, ale tylko jako atrapę pod kątem rozliczania się
    wspólników,
    natopmiast do VATu jest osobnym podatnikiem.
    Tak więc, mówiąc ogólnie, PIT płacą wspólnicy na podstawie tego co wyjdzie
    z KPiR i wg udziałów,
    natomiast VAT płaci spółka.

    > 5. Czy b?d? móg? wystawiae faktur? jako DG2 (nie spó?ka) i czy bardzo to
    > wp?ynie na sposób miesi?cznych rozlicze? ?
    > Czy w takim przypadku powinienem wyst?piae o numer NIP dla mojej DG2 ?

    A chcesz? Jeśli chcesz to możesz :) Tylko wtedy bedziesz musiał oprócz
    spółki
    zaliczyć REGON, ZUS, US dla własnej DG.
    Myśl o tym tak - kwitem z UM jest takim gletem do prowadzenia DG.
    Na jego podstawie możesz zarejestrować w GUS/US.ZUS własną DG o nazwie
    takiej jak na glejcie,
    albo użyć glejtu jako podkładki do zarejestrowania SC o nazwie takiej jak
    w umowie SC.

    > 6. Poniewa? obecnie równie? pracuj? na umow? o prac?, to czy b?d? móg?
    > rozliczyae roczny podatek za dochody z tytu?u umowy o prac? i ze spó?ki -
    > wspólnie z ?on? ?

    Zależy jak będziesz się rozliczał ze spółki, jeśli na skali podatkowej to
    tak.

    > 7. Czy rejestruj?c dzia?alno?ae musz? si? wykazaae prawem do lokalu mojej
    > DG2
    > czy wystarczy, mieae prawo do siedziby spó?ki (mieszkanie wspólnika) ?
    > B?d?
    > zameldowany w miejscu prowadzenia mojej dzia?alno?ci DG2 ale raczej nie
    > uzyskam ?adnego za?wiadczenia (typu umowa u?yczenia lokalu).

    W UM musisz sie wykazac tylko dowodem osobistym, prawo do lokalu tylko w US
    jest potrzebne - itylko dla głównego miejsca prowadzenia DG.

    Co do umowy użyczenia - to samobój podatkowy, do tego kisi sprawę
    prowadzenia KPiR.
    Mianowicie - defacto wpólnik użyczy Ci częśc lokalu. Będzie więc miał
    przychód on - prywatnie,
    oraz Ty - z SC. To spowoduje że zapłacicie podwójny podatek, a do tego nie
    będzie dał się ten podatek
    wyznaczyć z KPiR, gdyż Ty będziesz miał ze spółki przychód którego nie
    będzie miał wspólnik :)

    Raczej lepiej by było gdyby wspólnik wynajął ten lokal spółce, za rynkowe
    stawki. Wtedy jednej strony
    będzie miał przychód, z drugiej odorbi polowe kosztow, druga polowe
    odrobisz Ty i fajrant.
    Zaraz ktoś napisze że tak się nie da, bo to by był wynajem w połowie
    samemu sobie - ale praktyka pokazuje
    że jest to całkowicie wykonalne od strony podatkowj - USy to honorują jako
    transakcję między odrębnmi
    choć powiązanymi podmiotami. Tylko musicie dobrego doradcy podatkowego
    poszukać żeby nie wtopić na detalach.