  • 1. Data: 2007-06-21 10:47:20
    Temat: Założenie spółki cywilnej
    Od: "Marcin" <c...@W...pl>

    Witam,

    Chciałbym prosić o pomoc w założeniu spółki cywilnej a w szczególności w
    sposobie jej rozliczenia.
    Obecnie NIE posiadam DG, jednak mój wspólnik posiada już własną działalność
    (przyjmijmy że nazywa się DG1).

    1. Czy mogę założyć swoją działalność w urzędzie gminy pod inną nazwą (np.
    DG2) a spółka będzie się nazywać NAZWA-SPÓŁKI s.c. Jan Kowalski Jan Nowak ?

    2. Rozumiem, że w urzędzie gminy nie rejestrują spółki, a jedynie DG2.

    3. Zakładając, że początkowo jedyne przychodzy będę otrzymywał z tytułu
    spólki to czy muszę jeszcze gdzieś jeszcze rejestrować moją działalność czy
    wystarczy że zarejestrujemy spółkę (NIP, REGON, ZUS...)

    4. Aby odliczyć VAT będziemy rozliczać się w oparciu o KPiR. Jak wygląda
    miesięczna księgowość ? Czy rozlicza się spółka, czy dodatkowo ja jako
    wspólnik muszę wysyłać miesięczne rozliczenia do US ?

    5. Czy będę mógł wystawić fakturę jako DG2 (nie spółka) i czy bardzo to
    wpłynie na sposób miesięcznych rozliczeń ?
    Czy w takim przypadku powinienem wystąpić o numer NIP dla mojej DG2 ?

    6. Ponieważ obecnie również pracuję na umowę o pracę, to czy będę mógł
    rozliczyć roczny podatek za dochody z tytułu umowy o pracę i ze spółki -
    wspólnie z żoną ?

    7. Czy rejestrując działalność muszę się wykazać prawem do lokalu mojej DG2
    czy wystarczy, mieć prawo do siedziby spółki (mieszkanie wspólnika) ? Będę
    zameldowany w miejscu prowadzenia mojej działalności DG2 ale raczej nie
    uzyskam żadnego zaświadczenia (typu umowa użyczenia lokalu).

    Bardzo dziękuję za pomoc,
    pozdrawiam,
    Marcin

  • 2. Data: 2007-06-21 11:13:30
    Temat: Re: Założenie spółki cywilnej
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 21 Jun 2007 12:47:20 +0200, Marcin napisał(a):

> [...]
    > sposobie jej rozliczenia.
    > Obecnie NIE posiadam DG, jednak mój wspólnik posiada już własną działalność

    Spółki nigdy nie rejestrowałem, ale spróbuje odpowiedzi.

    > 1. Czy mogę założyć swoją działalność w urzędzie gminy pod inną nazwą (np.
    > DG2) a spółka będzie się nazywać NAZWA-SPÓŁKI s.c. Jan Kowalski Jan Nowak ?

    Jeśli chcesz prowadzić działalność indywidualnie I w spółce, to możesz tak
    zrobić.

    > 2. Rozumiem, że w urzędzie gminy nie rejestrują spółki, a jedynie DG2.

    Mówiąc nieco w skrócie: rejestrujesz osobę prowadzącą DG i podajesz czy
    prowadzi ją indywidualnie, czy w spółce, czy w obu tych formach
    jednocześnie. Zwracam uwage, że twój kolega będzie musiał zmienić swój
    wpis.

    > 3. Zakładając, że początkowo jedyne przychodzy będę otrzymywał z tytułu
    > spólki to czy muszę jeszcze gdzieś jeszcze rejestrować moją działalność
    > czy wystarczy że zarejestrujemy spółkę (NIP, REGON, ZUS...)

    Nie są ważne przychody, a to czy będziesz prowadził działalność tylko w
    ramach spółki, czy także samodzielnie.

    > 4. Aby odliczyć VAT będziemy rozliczać się w oparciu o KPiR.

    To zdanie jest fałszywe. Można odliczać VAT stosując inne metody
    rozliczania podatku dochodowego. Te dwie rzeczy nie mają ze sobą wiele
    wspólnego.

    > Jak wygląda
    > miesięczna księgowość ? Czy rozlicza się spółka, czy dodatkowo ja jako
    > wspólnik muszę wysyłać miesięczne rozliczenia do US ?

    VAT: rozlicza się spółka, są deklaracje miesięczne (lub do wyboru
    kwartalne). Podatek dochodowy: spółka prowadzi KPiR, wspólnicy płacą
    (osobno) podatek, nie wypełnia się deklaracji w ciągu roku.

    > 5. Czy będę mógł wystawić fakturę jako DG2 (nie spółka) i czy bardzo to
    > wpłynie na sposób miesięcznych rozliczeń ?

    Jeśli opróćz spółki będziesz prowadził także indywidualną DG i będziesz
    płatnikiem VAT, to możesz wystawić osobiście fakturę VAT.

    > Czy w takim przypadku
    > powinienem wystąpić o numer NIP dla mojej DG2 ?

    NIP jest numerem podatnika, a nie numerem działalnoości gospodarczej. Jest
    nim twój NIP "osobisty", który zapewne już masz, bo pracujesz na etacie.

    > 6. Ponieważ obecnie również pracuję na umowę o pracę, to czy będę mógł
    > rozliczyć roczny podatek za dochody z tytułu umowy o pracę i ze spółki -
    > wspólnie z żoną ?

    Tak, jeśli nie wybierzesz zapłaty podatku "liniowego"

> [...]
    > ? Będę zameldowany w miejscu prowadzenia mojej działalności DG2 ale
    > raczej nie uzyskam żadnego zaświadczenia (typu umowa użyczenia lokalu).

    A na jakiej podstawie mieszkasz w swoim mieszkaniu?

  • 3. Data: 2007-06-21 11:29:27
    Temat: Re: Za?o?enie spó?ki cywilnej
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 21-06-2007 o 12:47:20 Marcin <c...@W...pl> napisał(a):

    > 1. Czy mog? za?o?yae swoj? dzia?alno?ae w urz?dzie gminy pod
    > inn? nazw? (np.
    > DG2) a spó?ka b?dzie si? nazywaae NAZWA-SPÓ?KI s.c. Jan Kowalski Jan
    > Nowak ?

    Ja mam DG o nazwie ALFA a spółkę cywilną która nazywa się BETAGAMMA.
    W UM wogóle nie rejestrują sc, sc to nazwa przedsiębiorstwa,
    jesli już cokowliek o sc tam jest to co najwyżek dopisie przy którymś
    adresie
    że pod tym adresem będzie taka a taka spółka(przy czy to zależy o UM, czy
    zgodzą się dopisać).

    > 2. Rozumiem, ?e w urz?dzie gminy nie rejestruj? spó?ki, a jedynie DG2.

    Tak

    > 3. Zak?adaj?c, ?e pocz?tkowo jedyne przychodzy b?d? otrzymywa? z tytu?u
    > spólki to czy musz? jeszcze gdzie? jeszcze rejestrowaae moj? dzia?alno?ae
    > czy
    > wystarczy ?e zarejestrujemy spó?k? (NIP, REGON, ZUS...)

    Tylko spółkę - w końcu samodzielnie nie chcesz prowadzić - czyli Ty dalej
    jedziesz
    na NIP-3 a nie na NIP-1.

    > 4. Aby odliczyae VAT b?dziemy rozliczaae si? w oparciu o KPiR. Jak wygl?da
    > miesi?czna ksi?gowo?ae ? Czy rozlicza si? spó?ka, czy dodatkowo ja jako
    > wspólnik musz? wysy?aae miesi?czne rozliczenia do US ?

    Spółka prowadzi KPiR, ale tylko jako atrapę pod kątem rozliczania się
    wspólników,
    natopmiast do VATu jest osobnym podatnikiem.
    Tak więc, mówiąc ogólnie, PIT płacą wspólnicy na podstawie tego co wyjdzie
    z KPiR i wg udziałów,
    natomiast VAT płaci spółka.

    > 5. Czy b?d? móg? wystawiae faktur? jako DG2 (nie spó?ka) i czy bardzo to
    > wp?ynie na sposób miesi?cznych rozlicze? ?
    > Czy w takim przypadku powinienem wyst?piae o numer NIP dla mojej DG2 ?

    A chcesz? Jeśli chcesz to możesz :) Tylko wtedy bedziesz musiał oprócz
    spółki
    zaliczyć REGON, ZUS, US dla własnej DG.
    Myśl o tym tak - kwitem z UM jest takim gletem do prowadzenia DG.
    Na jego podstawie możesz zarejestrować w GUS/US.ZUS własną DG o nazwie
    takiej jak na glejcie,
    albo użyć glejtu jako podkładki do zarejestrowania SC o nazwie takiej jak
    w umowie SC.

    > 6. Poniewa? obecnie równie? pracuj? na umow? o prac?, to czy b?d? móg?
    > rozliczyae roczny podatek za dochody z tytu?u umowy o prac? i ze spó?ki -
    > wspólnie z ?on? ?

    Zależy jak będziesz się rozliczał ze spółki, jeśli na skali podatkowej to
    tak.

    > 7. Czy rejestruj?c dzia?alno?ae musz? si? wykazaae prawem do lokalu mojej
    > DG2
    > czy wystarczy, mieae prawo do siedziby spó?ki (mieszkanie wspólnika) ?
    > B?d?
    > zameldowany w miejscu prowadzenia mojej dzia?alno?ci DG2 ale raczej nie
    > uzyskam ?adnego za?wiadczenia (typu umowa u?yczenia lokalu).

    W UM musisz sie wykazac tylko dowodem osobistym, prawo do lokalu tylko w US
    jest potrzebne - itylko dla głównego miejsca prowadzenia DG.

    Co do umowy użyczenia - to samobój podatkowy, do tego kisi sprawę
    prowadzenia KPiR.
    Mianowicie - defacto wpólnik użyczy Ci częśc lokalu. Będzie więc miał
    przychód on - prywatnie,
    oraz Ty - z SC. To spowoduje że zapłacicie podwójny podatek, a do tego nie
    będzie dał się ten podatek
    wyznaczyć z KPiR, gdyż Ty będziesz miał ze spółki przychód którego nie
    będzie miał wspólnik :)

    Raczej lepiej by było gdyby wspólnik wynajął ten lokal spółce, za rynkowe
    stawki. Wtedy jednej strony
    będzie miał przychód, z drugiej odorbi polowe kosztow, druga polowe
    odrobisz Ty i fajrant.
    Zaraz ktoś napisze że tak się nie da, bo to by był wynajem w połowie
    samemu sobie - ale praktyka pokazuje
    że jest to całkowicie wykonalne od strony podatkowj - USy to honorują jako
    transakcję między odrębnmi
    choć powiązanymi podmiotami. Tylko musicie dobrego doradcy podatkowego
    poszukać żeby nie wtopić na detalach.

  • 4. Data: 2007-06-21 11:33:30
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 21-06-2007 o 13:13:30 jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > prowadzi ją indywidualnie, czy w spółce, czy w obu tych formach
    > jednocześnie. Zwracam uwage, że twój kolega będzie musiał zmienić swój

    No właśnie praktyka tutaj jesty inna - jedne UMy wogóle nie chcą wpisywac
    nic
    a nic o sc, inne łaskawie dopisują że pod tym adresem jest sc, ale na
    zasadzie
    opisania adresu a nie wpisania info o spółce).

  • 5. Data: 2007-06-21 13:25:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    ...ja tak dla uzupełnienia sobie pozwolę:

    On Thu, 21 Jun 2007, jureq wrote:

> [...]
    > nim twój NIP "osobisty", który zapewne już masz, bo pracujesz na etacie.

    ...i potrzebny będzie nie NIP, a REGON (z GUSu).
    No i "biurokracja" wzrośnie.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-06-21 15:07:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Jeszcze drobiazg:

    On Thu, 21 Jun 2007, Marcin wrote:

    > 4. Aby odliczyć VAT będziemy rozliczać się w oparciu o KPiR.

    Nie da się.
    Możliwe jest łączne ewidencjonowanie części transakcji VAT w KPiR
    w oparciu o ewidencje VAT, przepisu pozwalającego zrobić na odwrót
    (czyli ewidencjonować VAT w oparciu o KPiR) nie ma.

    Podejrzewam że na myśli miałeś to do czego odniósł się jureq, ale
    co napisałeś to napisałeś!

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-06-21 15:47:39
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 21-06-2007 o 17:07:23 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > (czyli ewidencjonować VAT w oparciu o KPiR) nie ma.
    >
    > Podejrzewam że na myśli miałeś to do czego odniósł się jureq, ale

    Ale też nic nie zabrania - na upartego można prowadzić tylko KPiR
    tak, żeby spełniała wymagania odnośnie ewidencji VAT

  • 8. Data: 2007-06-21 22:33:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Jun 2007, t...@o...pl wrote:

    > Ale też nic nie zabrania - na upartego można prowadzić tylko KPiR
    > tak, żeby spełniała wymagania odnośnie ewidencji VAT

    Nie zabrania, ale technicznie będzie problem - z ujmowaniem np. stawek
    VAT i kwot VAT (braknie kolumn, rozporządzenie przewiduje tylko konkretne
    "zapasowe" kolumny i nie więcej).

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-06-22 07:47:46
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Fri, 22 Jun 2007 00:33:56 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Nie zabrania, ale technicznie będzie problem - z ujmowaniem np. stawek
    > VAT i kwot VAT (braknie kolumn, rozporządzenie przewiduje tylko
    > konkretne "zapasowe" kolumny i nie więcej).

    Ale czy coś zabrania sobie dodać coś do strony?. Choćby osobną tabelkę
    przez przypadek zsynchronizowaną z tą z rozporządzenia.

    p. m.

  • 10. Data: 2007-06-22 10:07:24

    Dnia 22-06-2007 o 09:47:46 mvoicem <m...@g...com> napisał(a):

    > Ale czy coś zabrania sobie dodać coś do strony?. Choćby osobną tabelkę
    > przez przypadek zsynchronizowaną z tą z rozporządzenia.

    Ano, o tym mówiłem