    From: "Marcin Osiński" <m...@m...waw.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zakładanie S.C. kilka pytan
    Date: Tue, 22 Nov 2005 09:36:15 +0100

    > Hm... przecież to "coś" zgłaszane do GUSu nie jest osobą :)
    To "coś" w sensie wspólnik który własnie załozył DG czy s.c? Bo s.c sama z
    siebie regon chyba dostaje? No bo co podać na pieczatce spółki oprócz
    dowcipu? :)

    > Z p. widzenia:
    > - umów prawa cywilnego każdy wspólnik występuje jako "on",
    > pewnej ochronie podlega jedynie *majątek* S.C. (ani wspólnicy
    > nie mogą "wyjąć wkładu" ani nikt nie może osobistych długów
    > wspólnka egzekwować z majątku spółki).
    > - tak samo z podatku dochodowego ! Wniosek - dla celów "dochodowych"
    > każdy ze wspólników występuje jako "podatnik prowadzący DG"
    > No to się musi zarejestrować.
    Czyli każdy do UM, US celem wypisania stosownego NIP-x i no własnie to do
    GUS czy nie do GUS? :)

    > ...a po co, żeby mieć kłopoty ?? ;)
    > Dla VAT S.C. występuje jako "jednostka organizacyjna nie
    > mająca osobowości prawnej" :) - art.15 ustawy o VAT.

    zgadza się, chciałem sie tylko upewnić że nie ma jakiejś zależąności
    pomiędzy "vatowaniem" wspólnika a spółki, tak na wszelki wypadek, żeby
    kłopotów nie mieć własnie :)

    > ...nie widzę potrzeby.
    Ale w US trzeba coś podać w aktualizacji NIPu każdego ze wspólników jako
    konto związane z jego DG prawda? No to niby można podac prywatne tyko potem
    z bankiem się trzeba użerac zapewne jak się zorientuje :) Ale to już inna
    para kaloszy.

    > Ale IMO S.C. konto bankowe mieć musi - z powodu owego VATu.
    > O ile "naprawdę małą DG" 1.os. DG IMO da się obskoczyć bez
    > konta (choć ma to swoje niedogodności) to VAT S.C. wypadałoby
    > płacić z konta S.C. :)
    Tak tak tu wątpliwości nie ma, konto musi być i to nie tylko dla US tylko do
    normalnego funkcjonowania :)

    > Z dowcipem i REGONEM ? :)
    Dokładnie, z dowcipem i REGONEM. czyli skoro każdy wspólnik musi się
    podpisac na własnym PIT-5 jako Jan Kowalski Działalnośc Gospodarcza a nie
    jako Jan Kowalski wsplnik S.C. to chyba ta pieczątkę z buźką trzeba będzie
    zrobić, chociażby z ziemniaka :(

    > Moment, moment. Przecież wspólnik nie mający swojej osobnej DG
    > zgodnie prawdą zadeklaruje zamiar prowadzenia tylko S.C.... !
    No i właśnie to jest kluczowa kwestia o jaka mi tu głównie chodziło. Jak tą
    DG zarejestrować żeby ona była tylko celem powołania spółki :)

    > Przechlapane. VAT gdzie indziej, dochodowy gdzie indziej, PCC
    > gdzie indziej, od nieruchomści gdzie indziej... wrrr...

    nieruchomości nie przewiduje się :D PCC rozumiem każdy swoją część płaci u
    siebie, dochodowy też (bo każdy płaci jako włąsna DG a nie jako wspólnik
    spółki)? Problem z tym VATem... bo VAT płaci spółka zgodnie z art.15 ustawy
    o VAT - czyli gdzie ten VAT płaci? :)
    Każdy ze wspólników miejsce prowadzenia będzie miał inne (u siebie w domu
    zresztą) a faktycznie działac zamierzamy własnie pod adresem jednego ze
    wspólników.

    > ...poproszę o definicję "siedziby S.C." :) (to nie jest
    > takie śmieszne, bo ściśle rzecz biorąc S.C. "siedziby"
    > AFAIK nie ma, zaś czy chodzi o "miejsce prowadzenia DG",
    > "miejsce przechowywania dokumentów księgowych" czy co
    > innego to trzeba by ustawlić :])

    No tak tak ta siedziba to na wyrost troche :) Chodzi o adres pod którym
    faktycznie będziemy działać, gdzie będa dokumenty itd. Adres juz wybralismy
    :) Tylko czy to od razu "pozwala" na rozliczanie VATu w tym konkretnym US
    pod który podlega dany adres?

    > A zastanów się... wylosowanego czy wg alfabetu ?

    Ustalonego w umowie spółki lub uchwałą wspólników? ;>
    Jakaś zasada być musi przecież ten VAT gdzieś płacić trzeba... czy może w
    tym US który jest w W-wie dla osób bez meldunku? :D

    > AFAIK dokładnie tak.
    No dobra czyli najpierw zarejestrować Dg w UM(gminy), potem podpisac umowe
    spółki i do UM(gminy) uaktualniać? Czy od razu można jakoś właśnie zaznaczyć
    że to ma być s.c.? Gdzieś mi się obiło o uszy że umowę spółki można podpisac
    jeszcze przed zarejestrowaniem poszczególnych DG tylko czy to coś zmienia?

    > Zdaje się że zbieranie danych o DG (czyli ewidencja) znajdująca się
    > w gestii prezydentów miast, burmistrzów i innych takich nie jest
    > zbyt ujednolicone (AFAIK nie ma ustawowego wzoru wpisu !) ale
    > pole na "listę prowadzonych DG" powinno być.
    > U mnie jest taka pozycja: "przedsiębiorca".
    > A dopiero niżej "imię i nazwisko".
    > Wniosek: do tego pola widocznie chcieli mieć "inne dowolne określenie"
    > wg K.C. :) i jak dedukuję to właśnie tam w razie czego wypada wpisać
    > listę.
    > Przy czym niejednolitość wzorów EDG (i zaświadczeń) powodowała
> [...]
    Listę listę, jaką liste bo obawiam sie że się pogubiłem :)

    > S.C. nie jest przedsiębiorcą a w UM w EDG spisuje się przedsiębiorców.
    > Nie ma jak (zrobić takiego wpisu) !
    Zgadza się, chodziło mi o to że może jakims oddzielnym wpisem odnotowuja że
    tych X przedsięciorców prowadzi spółkę cywilną.

    > AFAIK & AFAIR można tak i tak.
    > Podejrzewam że z tego powodu (m.in.) pozostawiono wybór dla zaliczania
    > ZUS w KUP lub odliczania od podstawy na PIT-5 :)
    Jeśli ktoś przerabiał to z ZUS to niech cos napisze :) I do których
    oddziałów ZUSu trzeba się udac w przypadku opisanym wyżej czyli każdy
    wspólnik mieszka gdzie indziej.

    > Zakazu AFAIK nie ma, ale sugerowałbym że te formularze które dotyczą
    > "wspólników na sztuki" to chyba trzeba w ilości tylu sztuk ilu
    > jest wspólników ;)
    No tak tak, każdy ze wspólników dostanie własny REGON. Ale czy spółka też
    REGON dostanie i czy tym samym należy za nią formularz stosowny wypełnić??

    > Napisz jak ma być z GUS - bo ja jasności nie mam, ale WYDAJE MI SIĘ
    > że spisywana powinna być tylko 1 S.C. (jako "podmiot nie będący
    > osobą prawną"), GUSowi IMHO nic do ludzi jako "osób".
    No własnie nie wiem :) Ale GUS nie gryzie więc chyba tam po prostu sprawdze
    eksperymentalnie jak to jest :)

    > US: NIP każdy swój, VAT wspólnie. AFAIK oczywiście :)
    Ale spółka tez numer NIP własny dostanie, czyli Ilu wspólników tyle
    formularzy aktualizacyjnych NIP + jeden NIP dla spółki?

    > A ZUS to może ktoś obcykany w tych FFA, FAA, ZZZ i innych takich
    > zapoda bo ja się nie znam :]
    > Ale: zaplanujcie które identyfikatory (PESEL, REGON, NIP)
    > chcecie podać. Najlepiej jednolicie.
    > Taka bzdura jest w wykonaniu tfu...rców wiadomego programu,
    > że jak poda się np. trzy identyfikatory to później deklaracja
    > z tylko dwoma identyfikatorami jest be, bezsens na kółkach !).
    A właśnie jak to jest z tym Płatnikiem teraz? Kiedys AFAIR żeby z niego
    korzystać było można to chyba firma musiała minimum za 5 osób te formularze
    składac czy jakoś tak, w każdym razie pojedynczy przedsiębiorca który
    biedaczek nikogo nie zatrudniał musiał chyba ręcznie smarować te formularze.
    Coś się zmieniło?

    Dzieki za odpowiedź, trochę to rozjaśniło ale trochę też zagmatwało :)

    Marcin Osiński