  • 1. Data: 2005-11-21 08:07:26
    Temat: Zakładanie S.C. kilka pytan
    Od: "Marcin Osiński" <m...@m...waw.pl>

    Zamierzamy utworzyć s.c. i po lekturze archiwum, przegooglowaniu poradników
    i innych takich pozostały pewne watpliwości, może ktoś z Was pomoże z
    własnego doświadczenia :)

    Wspólników będzie trzech, jeden aktualnie prowadzi DG, dwóch będzie musiało
    ją dopiero otworzyć.
    Czy ci otwierający przechodzą pełną procedurę przy otwieraniu własnej DG tzn
    poza zgłoszeniem w UM również GUS i US (i czy każdy ze wspólników musi sie
    sam zarejestrowac dla celów VAT? - spółka ma być vatowcem więc zgłąsza sie
    do VAT oddzielnie juz po podpisaniu umowy spółki). Czy również musza
    otworzyć konta bankowe dla własnych DG (tym samym pieczątki zgodnie z
    niedawnym watkiem :) czy jedno konto dla spółki wystarczy? DG otwierane są
    wyłącznie dla celów s.c. - nie przewiduje się działań poza spółką.
    Czy jest jakiś związek pomiędzy nazwami poszczególnych DG a nazwa spółki?
    (poza nazwiskami wspólników rzecz jasna :) )
    Kolejna sprawa, każdy ze wspólników mieszka w innym mieście, gdzie należy
    załatwiac sprawy związane ze spółką (US, UM)? Czy w mieście (gminie) będacym
    siedzibą spółki czy istnieje inna zależność (miejsce zamieszkania któregoś
    konkretnego wspólnika?)?

    Nie znalazłem opisu procedury rejestracji samej s.c w UM. Czy poza spisaniem
    umowy spółki (i opłaceniem PCC od wkładu) wspólnicy muszą uaktuanic coś w
    swoich wpisach DG lub stworzyć nowy wpis dla spółki w UM?

    ZUS: czy każdy zgłasza się osobiście czy zgłasza się wspólników w imieniu
    spółki? (w oczach ZUS chyba jednak każdy wystepuje osobno?). Tak samo
    opłacanie składek - z konta DG wspólnika czy z konta spółki?

    Zgłoszenie spółki w GUS i US: wszyscy wspólnicy z wypisami z ewidencji DG
    poświadczającymi własną działaność razem gęsiego do GUS i do US i wspólnie
    wypełniamy wszystkie formularze?

    Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2005-11-21 18:18:56
    Temat: Re: Zakładanie S.C. kilka pytan
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Nov 2005, Marcin Osiński wrote:

> [...]
    > ją dopiero otworzyć.
    > Czy ci otwierający przechodzą pełną procedurę przy otwieraniu własnej DG tzn

    Hm... przecież to "coś" zgłaszane do GUSu nie jest osobą :)

    > i US

    Obawiam się że tak ;)
    Popatrz na to tak: S.C. nie jest osobą. Ale jest podmiotem
    niektórych przepisów (i nie pisz mi że można kręćka dostać
    bo tyle to wiem :>)
    Z p. widzenia:
    - umów prawa cywilnego każdy wspólnik występuje jako "on",
    pewnej ochronie podlega jedynie *majątek* S.C. (ani wspólnicy
    nie mogą "wyjąć wkładu" ani nikt nie może osobistych długów
    wspólnka egzekwować z majątku spółki).
    - tak samo z podatku dochodowego ! Wniosek - dla celów "dochodowych"
    każdy ze wspólników występuje jako "podatnik prowadzący DG"
    No to się musi zarejestrować.

    > (i czy każdy ze wspólników musi sie sam zarejestrowac dla celów VAT?

    ...a po co, żeby mieć kłopoty ?? ;)
    Dla VAT S.C. występuje jako "jednostka organizacyjna nie
    mająca osobowości prawnej" :) - art.15 ustawy o VAT.

    > - spółka ma być vatowcem więc zgłąsza sie
    > do VAT oddzielnie juz po podpisaniu umowy spółki). Czy również musza
    > otworzyć konta bankowe dla własnych DG

    ...nie widzę potrzeby.
    Ale IMO S.C. konto bankowe mieć musi - z powodu owego VATu.
    O ile "naprawdę małą DG" 1.os. DG IMO da się obskoczyć bez
    konta (choć ma to swoje niedogodności) to VAT S.C. wypadałoby
    płacić z konta S.C. :)

    > (tym samym pieczątki zgodnie z niedawnym watkiem :)

    Z dowcipem i REGONEM ? :)

    > czy jedno konto dla spółki wystarczy? DG otwierane są
    > wyłącznie dla celów s.c. - nie przewiduje się działań poza spółką.

    IMO zdecydowanie.

    > Czy jest jakiś związek pomiędzy nazwami poszczególnych DG a nazwa spółki?

    Moment, moment. Przecież wspólnik nie mający swojej osobnej DG
    zgodnie prawdą zadeklaruje zamiar prowadzenia tylko S.C.... !

    > (poza nazwiskami wspólników rzecz jasna :) )
    > Kolejna sprawa, każdy ze wspólników mieszka w innym mieście, gdzie należy
    > załatwiac sprawy związane ze spółką (US, UM)?

    Przechlapane. VAT gdzie indziej, dochodowy gdzie indziej, PCC
    gdzie indziej, od nieruchomści gdzie indziej... wrrr...

    > Czy w mieście (gminie) będacym siedzibą spółki

    ...poproszę o definicję "siedziby S.C." :) (to nie jest
    takie śmieszne, bo ściśle rzecz biorąc S.C. "siedziby"
    AFAIK nie ma, zaś czy chodzi o "miejsce prowadzenia DG",
    "miejsce przechowywania dokumentów księgowych" czy co
    innego to trzeba by ustawlić :])

    > czy istnieje inna zależność (miejsce zamieszkania któregoś
    > konkretnego wspólnika?)?

    A zastanów się... wylosowanego czy wg alfabetu ?

    > Nie znalazłem opisu procedury rejestracji samej s.c w UM. Czy poza spisaniem
    > umowy spółki (i opłaceniem PCC od wkładu) wspólnicy muszą uaktuanic coś w
    > swoich wpisach DG

    AFAIK dokładnie tak.
    Zdaje się że zbieranie danych o DG (czyli ewidencja) znajdująca się
    w gestii prezydentów miast, burmistrzów i innych takich nie jest
    zbyt ujednolicone (AFAIK nie ma ustawowego wzoru wpisu !) ale
    pole na "listę prowadzonych DG" powinno być.
    U mnie jest taka pozycja: "przedsiębiorca".
    A dopiero niżej "imię i nazwisko".
    Wniosek: do tego pola widocznie chcieli mieć "inne dowolne określenie"
    wg K.C. :) i jak dedukuję to właśnie tam w razie czego wypada wpisać
    listę.
    Przy czym niejednolitość wzorów EDG (i zaświadczeń) powodowała
    już dyskusje :)

    > lub stworzyć nowy wpis dla spółki w UM?

    S.C. nie jest przedsiębiorcą a w UM w EDG spisuje się przedsiębiorców.
    Nie ma jak (zrobić takiego wpisu) !

    > ZUS: czy każdy zgłasza się osobiście czy zgłasza się wspólników w imieniu
    > spółki? (w oczach ZUS chyba jednak każdy wystepuje osobno?). Tak samo
    > opłacanie składek - z konta DG wspólnika czy z konta spółki?

    AFAIK & AFAIR można tak i tak.
    Podejrzewam że z tego powodu (m.in.) pozostawiono wybór dla zaliczania
    ZUS w KUP lub odliczania od podstawy na PIT-5 :)

    > Zgłoszenie spółki w GUS i US: wszyscy wspólnicy z wypisami z ewidencji DG
    > poświadczającymi własną działaność razem gęsiego do GUS i do US i wspólnie
    > wypełniamy wszystkie formularze?

    Zakazu AFAIK nie ma, ale sugerowałbym że te formularze które dotyczą
    "wspólników na sztuki" to chyba trzeba w ilości tylu sztuk ilu
    jest wspólników ;)
    Napisz jak ma być z GUS - bo ja jasności nie mam, ale WYDAJE MI SIĘ
    że spisywana powinna być tylko 1 S.C. (jako "podmiot nie będący
    osobą prawną"), GUSowi IMHO nic do ludzi jako "osób".

    US: NIP każdy swój, VAT wspólnie. AFAIK oczywiście :)

    A ZUS to może ktoś obcykany w tych FFA, FAA, ZZZ i innych takich
    zapoda bo ja się nie znam :]
    Ale: zaplanujcie które identyfikatory (PESEL, REGON, NIP)
    chcecie podać. Najlepiej jednolicie.
    Taka bzdura jest w wykonaniu tfu...rców wiadomego programu,
    że jak poda się np. trzy identyfikatory to później deklaracja
    z tylko dwoma identyfikatorami jest be, bezsens na kółkach !).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-11-22 08:36:15
    Od: "Marcin Osiński" <m...@m...waw.pl>

    > Hm... przecież to "coś" zgłaszane do GUSu nie jest osobą :)
    To "coś" w sensie wspólnik który własnie załozył DG czy s.c? Bo s.c sama z
    siebie regon chyba dostaje? No bo co podać na pieczatce spółki oprócz
    dowcipu? :)

> [...]
    > - tak samo z podatku dochodowego ! Wniosek - dla celów "dochodowych"
    > każdy ze wspólników występuje jako "podatnik prowadzący DG"
    Czyli każdy do UM, US celem wypisania stosownego NIP-x i no własnie to do
    GUS czy nie do GUS? :)

    > ...a po co, żeby mieć kłopoty ?? ;)
    > Dla VAT S.C. występuje jako "jednostka organizacyjna nie
    > mająca osobowości prawnej" :) - art.15 ustawy o VAT.

    zgadza się, chciałem sie tylko upewnić że nie ma jakiejś zależąności
    pomiędzy "vatowaniem" wspólnika a spółki, tak na wszelki wypadek, żeby
    kłopotów nie mieć własnie :)

    > ...nie widzę potrzeby.
    Ale w US trzeba coś podać w aktualizacji NIPu każdego ze wspólników jako
    konto związane z jego DG prawda? No to niby można podac prywatne tyko potem
    z bankiem się trzeba użerac zapewne jak się zorientuje :) Ale to już inna
    para kaloszy.

    > Ale IMO S.C. konto bankowe mieć musi - z powodu owego VATu.
    > O ile "naprawdę małą DG" 1.os. DG IMO da się obskoczyć bez
    > konta (choć ma to swoje niedogodności) to VAT S.C. wypadałoby
    > płacić z konta S.C. :)
    Tak tak tu wątpliwości nie ma, konto musi być i to nie tylko dla US tylko do
    normalnego funkcjonowania :)

    > Z dowcipem i REGONEM ? :)
    Dokładnie, z dowcipem i REGONEM. czyli skoro każdy wspólnik musi się
    podpisac na własnym PIT-5 jako Jan Kowalski Działalnośc Gospodarcza a nie
    jako Jan Kowalski wsplnik S.C. to chyba ta pieczątkę z buźką trzeba będzie
    zrobić, chociażby z ziemniaka :(

    > Moment, moment. Przecież wspólnik nie mający swojej osobnej DG
    > zgodnie prawdą zadeklaruje zamiar prowadzenia tylko S.C.... !
    No i właśnie to jest kluczowa kwestia o jaka mi tu głównie chodziło. Jak tą
    DG zarejestrować żeby ona była tylko celem powołania spółki :)

    > Przechlapane. VAT gdzie indziej, dochodowy gdzie indziej, PCC
    > gdzie indziej, od nieruchomści gdzie indziej... wrrr...

    nieruchomości nie przewiduje się :D PCC rozumiem każdy swoją część płaci u
    siebie, dochodowy też (bo każdy płaci jako włąsna DG a nie jako wspólnik
    spółki)? Problem z tym VATem... bo VAT płaci spółka zgodnie z art.15 ustawy
    o VAT - czyli gdzie ten VAT płaci? :)
    Każdy ze wspólników miejsce prowadzenia będzie miał inne (u siebie w domu
    zresztą) a faktycznie działac zamierzamy własnie pod adresem jednego ze
    wspólników.

> [...]
    > AFAIK nie ma, zaś czy chodzi o "miejsce prowadzenia DG",
    > "miejsce przechowywania dokumentów księgowych" czy co

    No tak tak ta siedziba to na wyrost troche :) Chodzi o adres pod którym
    faktycznie będziemy działać, gdzie będa dokumenty itd. Adres juz wybralismy
    :) Tylko czy to od razu "pozwala" na rozliczanie VATu w tym konkretnym US
    pod który podlega dany adres?

    > A zastanów się... wylosowanego czy wg alfabetu ?

    Ustalonego w umowie spółki lub uchwałą wspólników? ;>
    Jakaś zasada być musi przecież ten VAT gdzieś płacić trzeba... czy może w
    tym US który jest w W-wie dla osób bez meldunku? :D

    > AFAIK dokładnie tak.
    No dobra czyli najpierw zarejestrować Dg w UM(gminy), potem podpisac umowe
    spółki i do UM(gminy) uaktualniać? Czy od razu można jakoś właśnie zaznaczyć
    że to ma być s.c.? Gdzieś mi się obiło o uszy że umowę spółki można podpisac
    jeszcze przed zarejestrowaniem poszczególnych DG tylko czy to coś zmienia?

> [...]
    > listę.
    > Przy czym niejednolitość wzorów EDG (i zaświadczeń) powodowała
    Listę listę, jaką liste bo obawiam sie że się pogubiłem :)

    > S.C. nie jest przedsiębiorcą a w UM w EDG spisuje się przedsiębiorców.
    > Nie ma jak (zrobić takiego wpisu) !
    Zgadza się, chodziło mi o to że może jakims oddzielnym wpisem odnotowuja że
    tych X przedsięciorców prowadzi spółkę cywilną.

    > AFAIK & AFAIR można tak i tak.
    > Podejrzewam że z tego powodu (m.in.) pozostawiono wybór dla zaliczania
    > ZUS w KUP lub odliczania od podstawy na PIT-5 :)
    Jeśli ktoś przerabiał to z ZUS to niech cos napisze :) I do których
    oddziałów ZUSu trzeba się udac w przypadku opisanym wyżej czyli każdy
    wspólnik mieszka gdzie indziej.

    > Zakazu AFAIK nie ma, ale sugerowałbym że te formularze które dotyczą
    > "wspólników na sztuki" to chyba trzeba w ilości tylu sztuk ilu
    > jest wspólników ;)
    No tak tak, każdy ze wspólników dostanie własny REGON. Ale czy spółka też
    REGON dostanie i czy tym samym należy za nią formularz stosowny wypełnić??

    > Napisz jak ma być z GUS - bo ja jasności nie mam, ale WYDAJE MI SIĘ
    > że spisywana powinna być tylko 1 S.C. (jako "podmiot nie będący
    > osobą prawną"), GUSowi IMHO nic do ludzi jako "osób".
    No własnie nie wiem :) Ale GUS nie gryzie więc chyba tam po prostu sprawdze
    eksperymentalnie jak to jest :)

    > US: NIP każdy swój, VAT wspólnie. AFAIK oczywiście :)
    Ale spółka tez numer NIP własny dostanie, czyli Ilu wspólników tyle
    formularzy aktualizacyjnych NIP + jeden NIP dla spółki?

> [...]
    > że jak poda się np. trzy identyfikatory to później deklaracja
    > z tylko dwoma identyfikatorami jest be, bezsens na kółkach !).
    A właśnie jak to jest z tym Płatnikiem teraz? Kiedys AFAIR żeby z niego
    korzystać było można to chyba firma musiała minimum za 5 osób te formularze
    składac czy jakoś tak, w każdym razie pojedynczy przedsiębiorca który
    biedaczek nikogo nie zatrudniał musiał chyba ręcznie smarować te formularze.
    Coś się zmieniło?

    Dzieki za odpowiedź, trochę to rozjaśniło ale trochę też zagmatwało :)

    Marcin Osiński

  • 4. Data: 2005-11-22 09:13:31
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 22-11-2005 09:36, Użytkownik Marcin Osiński napisał:

> [...]
    > jako Jan Kowalski wsplnik S.C. to chyba ta pieczątkę z buźką trzeba będzie

    musi sie podpisać jako podatnik; gdzie jest powiedziane, że musi sie
    określic kim jest w stosunku do spółki danej ( o pieczątce juz nie
    wspomnę )? a jakby był wspólnikiem 10 spółek, to w tej 1 rubryczce
    podpisywałby się i stemplował razy 10?

    poza tym PIT-5 jest składany w związku z podatkiem, który niekoniecznie
    musi wynikać z prowadzonej działalności gospodarczej, czego rubryczka
    podpis podatnika nie przewiduje - i boże pobłogosław

    W sumie raczej przestaje być dziwny krzyk , że ustawa o doradztwie
    podatkowym zamyka dostęp do zawodu tylu ludziom - skoro wiedzę podatkową
    zdobywa się na grupie, która ma służyc wymianie poglądów dotyczących
    własnego rozumienia bzdetów zwanych ustawami :>
    od razu sprostuję - wiedzę to zdobywa sie z ustaw, rozporządzeń i
    orzecznictwa szeroko rozumianego - a jak komuś sie nie chce w tym
    grzebać, to powinien pójść tam, gdzie grzebią się w tym bo lubią

    życze miłego dnia
    to tak ogólnie
    nie jest kierowane konkretnie do załozyciela wątku, któremu życzę
    jeszcze milszego;-)

  • 5. Data: 2005-11-22 09:40:35
    Od: "Marcin Osiński" <m...@m...waw.pl>

    Użytkownik "gonia" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > określic kim jest w stosunku do spółki danej ( o pieczątce juz nie
    > wspomnę )? a jakby był wspólnikiem 10 spółek, to w tej 1 rubryczce
    Chodziło mi tutaj bardziej o to że podpisuje się Kowalski własnie nazwiskiem
    a nie jako wspólnik spółki. A tam jest pole Podpis i pieczęć podatnika :) O
    zasadności tej pieczeci już było więc nie podnoszę tematu.

> [...]
    > orzecznictwa szeroko rozumianego - a jak komuś sie nie chce w tym grzebać,
    > to powinien pójść tam, gdzie grzebią się w tym bo lubią

    Trochę pogrzebałem i nie znalazłem odpowiedzi na niektóre pytania tak więc
    pytam tutaj, może ktoś lubił, pogrzebał i wie :) A s.c. zwłaszcza w sytuacji
    kiedy każdy wspólnik podlega pod inne urzędy jest dośc karkołomną operacją
    dlatego mimo wszystko warto moim zdaniem korzystac z doświadczenia innych (i
    mam nadzieję że jak ktoś za jakiś czas przegoogluje archiwum to może w tym
    wątku tez znajdzie jakies odpowiedzi)

    > życze miłego dnia
    > to tak ogólnie
    > nie jest kierowane konkretnie do załozyciela wątku, któremu życzę jeszcze
    > milszego;-)
    Ano dziękuję, byle tylko tą jednostkę bez osobowiści prawnej załozyć, potem
    to już bułka z masłem :)

  • 6. Data: 2005-11-22 14:37:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Nov 2005, Marcin Osiński wrote:

    > To "coś" w sensie wspólnik który własnie załozył DG czy s.c?

    S.C.

    > Bo s.c sama z siebie regon chyba dostaje?

    AFAIK tak :)
    Nie mam S.C., na bieżąco nie śledzę, ale na mój rozum REGON
    dostają "podmioty", również "inne podmioty". Wspólnik nie
    prowadzący DG chyba REGONU do szczęścia nie potrzebuje :)

    > No bo co podać na pieczatce spółki oprócz dowcipu? :)

    REGON !!
    :)

    > Czyli każdy do UM, US celem wypisania stosownego NIP-x i no własnie to do
    > GUS czy nie do GUS? :)

    Nie mam chęci na ustawę o statystyce publicznej, a na bieżąco
    nie jestem :] IM*H*O nie każdy - tylko spółka.

    > zgadza się, chciałem sie tylko upewnić że nie ma jakiejś zależąności
    > pomiędzy "vatowaniem" wspólnika a spółki

    Nie ma, i jest to cenna metoda jak grozi przekroczenie przychodów
    z DG o parę tysięcy ponad owe 40 kzł. Bo jak komu zależy na
    braku VAT a chodzi o 45 kzł albo dla odmiany jakąś małą a poręczną
    czynność :) wyłączoną ze zwolnienia z VAT (doradztwo !) to
    rozdzielność S.C. może mu się przydać.

    > Ale w US trzeba coś podać w aktualizacji NIPu każdego ze wspólników jako
    > konto związane z jego DG prawda?

    Oczywiście. Bo jest jego *współ*posiadaczem (konta "s.c") !

    > Dokładnie, z dowcipem i REGONEM. czyli skoro każdy wspólnik musi się
    > podpisac na własnym PIT-5 jako Jan Kowalski Działalnośc Gospodarcza

    ...już ci gonia napisała.
    Zaakcentuję: należności z PIT-5 płacisz TY.
    Jako Jan Kowalski. "osobiście".
    I to czy z dochodów z najmu, z DG czy czego tam jeszcze to już
    sprawa osobna.

    I "pieczątka" występuje tylko na VAT-7, na PIT-5 nie ma !

    > No i właśnie to jest kluczowa kwestia o jaka mi tu głównie chodziło. Jak tą
    > DG zarejestrować żeby ona była tylko celem powołania spółki :)

    Ze względu na obyczaje lokalne IMO trzeba spytać w swoim UM :)

    > nieruchomości nie przewiduje się :D PCC rozumiem każdy swoją część płaci u
    > siebie, dochodowy też (bo każdy płaci jako włąsna DG a nie jako wspólnik
    > spółki)?

    Tak.
    Ale jak ci wyskoczy PIT-4 (zaliczka z dochodów pobrana przez
    płatnika) to się uśmiejesz ;) - przecież to nie TWÓJ podatek.
    Nie dam głowy, ale chyba tak jak VAT wypadnie.

    > Problem z tym VATem... bo VAT płaci spółka zgodnie z art.15 ustawy
    > o VAT - czyli gdzie ten VAT płaci? :)

    Napisano w... ustawie o VAT !
    Jak ma tylko jedno miejsce prowadzenia DG - to tam.
    Niektórzy to miejsce nazywają "siedzibą" ale ścisłe to nie jest.

    > Każdy ze wspólników miejsce prowadzenia będzie miał inne (u siebie w domu
    > zresztą) a faktycznie działac zamierzamy własnie pod adresem jednego ze
    > wspólników.

    Nienienie... mi sie nie podoba.
    W ramach spółki występujecie WSPÓLnie ! - to jest idea S.C.
    Nie widzę możności żeby NIE prowadząc osobnych DG podawać
    *różne* miejsca prowadzenia...
    Jak na mój gust - powinna wyjść lista miejsc prowadzenia !
    A wtedy... wtedy jest cyrk. Bo dopuszcza się (AFAIK) żeby zamiast
    miejsca prowadzenia DG podać... adres zamieszkania :)
    Sprawdź w ustawie czy pokręciłem (piszę "z głowy czyli.. ;>")
    ale chyba zaraz zacznie się zapętlać :)

    > No tak tak ta siedziba to na wyrost troche :) Chodzi o adres pod którym
    > faktycznie będziemy działać, gdzie będa dokumenty itd.

    ..ototo ! "Miejsce przechowywania dokumentów".
    A jak dodatkowo będzie "miejscem prowadzenia DG" to:

    > Adres juz wybralismy
    > :) Tylko czy to od razu "pozwala" na rozliczanie VATu w tym konkretnym US
    > pod który podlega dany adres?

    ...weźże tę ustawę o VAT w garść !
    I przeczytaj, ttch sto parę artykułów cię obowiązuje ;)

    > Ustalonego w umowie spółki lub uchwałą wspólników? ;>
    > Jakaś zasada być musi przecież ten VAT gdzieś płacić trzeba... czy może w
    > tym US który jest w W-wie dla osób bez meldunku? :D

    J.w. - ustawa !

> [...]
    > jeszcze przed zarejestrowaniem poszczególnych DG tylko czy to coś zmienia?

    AFAIK:
    1. rejestruje się ZAMIAR rozpoczęcia DG
    2. nie ma zakazu zawarcia umowy warunkowo.
    W dniu X i "rozpoczniemy jak: 1... 2... 3..."

    O praktykę spytaj praktyków, ja nie mam z S.C. do czynienia :)

    > Listę listę, jaką liste bo obawiam sie że się pogubiłem :)

    Listę DG.
    Czyli
    1. DG 1.osobowa (jak ktoś ma) "remont rur"
    2. S.C. X "usługi prawnicze"
    3. S.C. Y "sprzedaż pietruszki zielonej"
    :)

    Ale to "tych z UM" spytaj. Albo formularz obejrzyj.
    Sprawdź czy nie leży na www twojego UM :>

    > No tak tak, każdy ze wspólników dostanie własny REGON.

    Po co ?

    > Ale czy spółka też
    > REGON dostanie i czy tym samym należy za nią formularz stosowny wypełnić??

    Mi wychodzi że tylko...
    Ale głowy nie kładę ;)

    > Ale spółka tez numer NIP własny dostanie, czyli Ilu wspólników tyle
    > formularzy aktualizacyjnych NIP + jeden NIP dla spółki?

    Tak wychodzi.

    > Dzieki za odpowiedź, trochę to rozjaśniło ale trochę też zagmatwało :)

    ...i tak już zostanie.
    Ilość pytań będzie ci lawinowo rosnąć ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)