    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zakup auta na osobę i firmę a rachunek
    Date: Tue, 10 Apr 2007 12:31:49 +0200

    On Tue, 10 Apr 2007, PiotrB. wrote:

    > Mam okazję kupić auto dla swojej firmy (KPIR, VAT, liniowy, memoriał).
    > Chciałbym abym ja był właścicielem 9/10 a mój ojciec
    > współwłaścicielem 1/10 (ze względu na zniżki w OC).
    > Sprzedający ma działalność gospodarczą i wystawi rachunek (bez VAT).

    Mało danych. Brakuje podania powodu - "DLACZEGO"
    Albo ma DG, ale tej DG nic do tego, bo samochód nie jest w EST
    więc będzie sprzedawał majątek osobisty jak każda "osoba z ulicy"
    (nie wiadomo po co wspominasz o DF), albo nie jest VATowcem i to
    dlatego, albo JEST VATowcem i MIMO tego będzie "zw" - ale powinna
    być faktura.
    Dlaczego zadajesz nam łamigłówki? :>

    > Jak rozumiem (?) trzeba wpierw spisać umowę kupna-sprzedaży.

    Przymusu nie ma ;) (KC nie wymaga), ale dobrze by było.
    Jak sam piszesz - "najpierw". Żeby ktoś nie wpadł na to, żeby
    uznać dokument stwierdzający ZAMIAR dokonania transakcji (czyli
    umowę) za dowód księgowy :O

    > Na kogo sprzedający powinien wystawić rachunek?
    > Czy wpisać w nim obu nabywających, czy może ma wystawić dwa rachunki?

    Teza: oba rozwiązania są dopuszczalne. Wspólny rachunek jest
    sensowniejszy, bo jasno stawia kwestię jednoczesnego zbycia
    na współwłasność (nieistotne dla podatku, czy może mieć do
    innych rzeczy znaczenie - nie wiem, pewnie tak).
    Kto przeciw tezie? ;)

    > Czy w umowie i rachunku powinna być wpisana pełna nazwa mojej firmy

    Hm... znaczy słowo "firma"? ;) (czepiam się, nie bić! - ale
    firma jest *nazwą*, wychodzi że nazwa nazwy to słowo "nazwa").
    Bo pełna firma, czyli "imię nazwisko inne określenia" IMO
    może być :), acz przy ST (do tego kupowanych bez VATu) *wyjątkowo*
    jest to zupełnie bez znaczenia; w odróżnieniu od innych zakupów,
    kiedy firma na f-rze jest ewidentnym dowodem *zamiaru* zakupu
    w celu gospodarczym, dla ST nie ma wymogu (zakupu "w celu").

    > czy wystarczy jeśli kupię na swoje nazwisko (i co będzie lepsze
    > jeśli jest wybór)?

    IMHO - w tym (dość rzadkim jak na zakupy DG) przypadku jest
    to (wyjątkowo) zupełnie bez znaczenia.
    Kto głosuje przeciw? :)

    > Czy w takim przypadku wystąpi podatek o czynności cywilnoprawnych?

    Wszytko zależy od tego, czego NIE napisałeś - patrz na początek
    postu!

    pzdr, Gotfryd