    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zakup i sprzedaż dzieł sztuki
    Date: Sat, 10 Jun 2006 12:44:25 +0200

    On Fri, 9 Jun 2006, Darek wrote:

    > Moja żona jest artystą plastykiem i chce sprzedawać swoje prace ( grafiki ).
    > Ja od niedawna prowadzę działalność gospodarczą ( KPIR ). Czy mogę kupić od
    > żony, na umowę sprzedaży, jej prace ?

    1. sprawdź posty tak ze 2-4 tygodni wstecz - dość dużo było o skutkach
    istnienia małżeńskiej wspólnoty majątkowej. Jak żona coś zrobi
    w czasie trwania małżeństwa to ów wytwór jest WSPÓLNY (niepodzielnie)
    i masz proste pytanie: czy można sprzedać coś SOBIE ;)
    Wyjątkiem jest stosowna intercyza
    2. Rozumiem że znasz przepis iż "praca współmałżonka nie jest
    kosztem uzyskania przychodu"? I nie ma wyjątku (również przy
    intercyzie)

    > Czy mogę od niej kupić inne przedmioty ?

    Tylko takie które miała w chwili małżeństwa, nabyła z majątku
    posiadanego w chwili małżeństwa (np. metodą zamiany "panieńskiego"
    sprzętu na inny) albo otrzymała w spadku lub imienną darowizną.

    > Czy te zakupy mogę zaksięgować do KPIR tak jak zakupy od innych osób
    > fizycznych ?

    Nie sądzę :)
    Mi wychodzi że jeśli chce się sprzedawać wytwory swojego małżonka
    to najprościej uznać go za "osobę współpracującą".
    Każde inne rozwiązanie rodzi stosik problemów do rozwiązania,
    a każdy z problemów - kolejne podproblemy...
    Przeszkód żeby małżonkowi *płacić* nie ma (!) - nie może to być
    jednak "zakup rzeczy" (ale zapłacić za USŁUGĘ IMO można - tyle
    że owo wynagrodzenie nie będzie KUP).

    > No i jak to wygląda od jej strony ( nie prowadzi działalności
    > gospodarczej, rozliczamy się wspólnie )

    IMO z p. widzenia ZUS *i tak* jest "osobą współpracującą".
    Czyli normalne składki (chyba że ma inny tytuł ubezpieczenia).
    Mylę się?

    > - czy dochody ze sprzedaży prac może
    > rozliczyć dopiero w rozliczeniu rocznym

    Jak prowadzący DG nabywa usługę/pracę to jest płatnikiem
    i na bieżąco rozlicza (PIT-4) zaliczki wynagradzanego.

    > ( lub w PIT-5 po przekroczeniu kwoty
    > wolnej ) i czy żonie przysługują 50% koszty uzyskania ?

    ...biorąc pod uwagę że dla prowadzącego DG to nie będzie
    KUP, to czy zapłaci podatek od 150% czy 180% przychodu
    różnica będzie niewielka ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)