  • 1. Data: 2006-06-09 15:54:58
    Temat: Zakup i sprzedaż dzieł sztuki
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    Moja żona jest artystą plastykiem i chce sprzedawać swoje prace ( grafiki ).
    Ja od niedawna prowadzę działalność gospodarczą ( KPIR ). Czy mogę kupić od
    żony, na umowę sprzedaży, jej prace ? Czy mogę od niej kupić inne przedmioty ?
    Czy te zakupy mogę zaksięgować do KPIR tak jak zakupy od innych osób
    fizycznych ? Druga sprawa, to czy mogę jej prace przy sprzedaży opodatkować
    VAT marża ? No i jak to wygląda od jej strony ( nie prowadzi działalności
    gospodarczej, rozliczamy się wspólnie ) - czy dochody ze sprzedaży prac może
    rozliczyć dopiero w rozliczeniu rocznym ( lub w PIT-5 po przekroczeniu kwoty
    wolnej ) i czy żonie przysługują 50% koszty uzyskania ?

  • 2. Data: 2006-06-10 06:39:40
    Temat: Re: Zakup i sprzedaż dzieł sztuki
    Od: "TMK" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    kwoty
    > wolnej ) i czy żonie przysługują 50% koszty uzyskania ?

    Jeśli jest żoną to ma wspólnotę majątkową i twoja firma jest jej,a jej
    obrazy są Twoje -w uproszczeniu, więc nie możesz sam sobie
    sprzedawać -kupować. znam podobny przypadek i mimo, ze małżeństwo ma
    rozdzielność majątkową- żona nie pracuje, mąż ma DG i niestety też były
    jakieś problemy, nie wiem jakie ale ona sprzedawała coś do galerii bo męzowi
    nie mogła.

  • 3. Data: 2006-06-10 10:44:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Jun 2006, Darek wrote:

    > Moja żona jest artystą plastykiem i chce sprzedawać swoje prace ( grafiki ).
    > Ja od niedawna prowadzę działalność gospodarczą ( KPIR ). Czy mogę kupić od
    > żony, na umowę sprzedaży, jej prace ?

    1. sprawdź posty tak ze 2-4 tygodni wstecz - dość dużo było o skutkach
    istnienia małżeńskiej wspólnoty majątkowej. Jak żona coś zrobi
    w czasie trwania małżeństwa to ów wytwór jest WSPÓLNY (niepodzielnie)
    i masz proste pytanie: czy można sprzedać coś SOBIE ;)
    Wyjątkiem jest stosowna intercyza
    2. Rozumiem że znasz przepis iż "praca współmałżonka nie jest
    kosztem uzyskania przychodu"? I nie ma wyjątku (również przy
    intercyzie)

    > Czy mogę od niej kupić inne przedmioty ?

    Tylko takie które miała w chwili małżeństwa, nabyła z majątku
    posiadanego w chwili małżeństwa (np. metodą zamiany "panieńskiego"
    sprzętu na inny) albo otrzymała w spadku lub imienną darowizną.

    > Czy te zakupy mogę zaksięgować do KPIR tak jak zakupy od innych osób
    > fizycznych ?

    Nie sądzę :)
    Mi wychodzi że jeśli chce się sprzedawać wytwory swojego małżonka
    to najprościej uznać go za "osobę współpracującą".
    Każde inne rozwiązanie rodzi stosik problemów do rozwiązania,
    a każdy z problemów - kolejne podproblemy...
    Przeszkód żeby małżonkowi *płacić* nie ma (!) - nie może to być
    jednak "zakup rzeczy" (ale zapłacić za USŁUGĘ IMO można - tyle
    że owo wynagrodzenie nie będzie KUP).

    > No i jak to wygląda od jej strony ( nie prowadzi działalności
    > gospodarczej, rozliczamy się wspólnie )

    IMO z p. widzenia ZUS *i tak* jest "osobą współpracującą".
    Czyli normalne składki (chyba że ma inny tytuł ubezpieczenia).
    Mylę się?

    > - czy dochody ze sprzedaży prac może
    > rozliczyć dopiero w rozliczeniu rocznym

    Jak prowadzący DG nabywa usługę/pracę to jest płatnikiem
    i na bieżąco rozlicza (PIT-4) zaliczki wynagradzanego.

    > ( lub w PIT-5 po przekroczeniu kwoty
    > wolnej ) i czy żonie przysługują 50% koszty uzyskania ?

    ...biorąc pod uwagę że dla prowadzącego DG to nie będzie
    KUP, to czy zapłaci podatek od 150% czy 180% przychodu
    różnica będzie niewielka ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2006-06-10 11:05:19
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    Czy może sprzedawać swoje prace bezpośrednio, bez mojego udziału, podpisując
    umowę kupna sprzedaży ( czy lepiej umowę o dzieło ? ) z klientem i nie
    rejestrować w tym celu działalności gospodarczej ? Co w takim przypadku z
    podatkiem - czy wystarczy wykazać go w rozliczeniu rocznym ( jeżeli nie
    przekroczy kwoty wolnej )? I czy wtedy może wykazać 50% koszty uzyskania ?

    Pozdrawiam

    Darek

  • 5. Data: 2006-06-10 12:29:11
    Od: "TMK" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > przekroczy kwoty wolnej )? I czy wtedy może wykazać 50% koszty uzyskania ?

    z tego co wiem,ale to moja opinia to umowa kupna sprzedaży nie wchodziw
    grę,ponieważ US przyczeni się, że nosi to znamiona działalności gospodarczej
    .można tak sprzedać 2-3 obrazy ale przy 4 jest duże ryzyko. Natomiast umowa
    o dzieło jak najbardziej tylko ilu prywarnych klientów bedzie się chciało
    tym obarczać? tu najlepiej znaleźć galerię
    Co do podatków to njlepiej poinformowany jest Twoj urząd skarbowy i tam
    pytaj

  • 6. Data: 2006-06-10 19:29:05
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > jakieś problemy, nie wiem jakie ale ona sprzedawała coś do galerii bo męzowi

    OK. To odwrócę problem - czy mogę przyjąć grafiki żony na magazyn z zerowym
    kosztem zakupu ( podatkowo jest mi to obojętne - gdyby to żona mi sprzedała,
    to ona miałaby przychód do opodatkowania a ja koszt ) i normalnie je sprzedać ?

  • 7. Data: 2006-06-12 05:55:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 10 Jun 2006, Darek wrote:

    > OK. To odwrócę problem - czy mogę przyjąć grafiki żony na magazyn

    Prowadzisz PK?? - :O !

    > z zerowym kosztem zakupu

    Ty nam wytłumacz co byś zobił i gdzie "przyjmował" jakbyś ów obraz
    namalował SAM.
    Taki jest status rzeczy zrobionej przez "osobę współpracującą".
    Pamiętamy że owa osoba ma być ubezpieczona (jak nie ma innego
    "tytułu" to płaci składki jak od DG).

    > ( podatkowo jest mi to obojętne - gdyby to żona mi sprzedała,
    > to ona miałaby przychód do opodatkowania a ja koszt )

    Jeśli mowa o "sprzedaży w rozumieniu VAT", czyli wykonania świad-
    czenia to z takim podejściem w sporze z US przed NSA wyjaśnił byś
    nam :) czy zapis o "pracy współmałżonka i dzieci" dotyczy literalnie
    tylko umowy o pracę czy wszelkich świadczeń o słownikowym znaczeniu
    "pracy" :)
    Jest wyraźny zapis że "pracy małżonka" *NIE* można zaliczyć
    w koszty. Oczywiście małżonek od wynagrodzenia ma zapłacić podatek.

    BTW:
    Od czasu do czasu staram się zaakcentować że jest dla wielu przepisów
    istotna (rzekłbym: drastycznie istotna) różnica między sprzedażą
    rzeczy, a wykonaniem zamówienia.
    Znaczy istotne jest czy owa "rzecz" była/istniała bez związku
    z transakcją i to jest niepodważalne czy też owa rzecz POWSTAŁA
    (lub miała powstać) na podstawie hm.. zamówienia.
    Owo "zamówienie" nie musiało dotyczyć konkretnej rzeczy - mogło
    mieć postać "namaluj JAKIŚ obraz, ja go sprzedam".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2006-06-12 06:01:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > umowę kupna sprzedaży ( czy lepiej umowę o dzieło ? ) z klientem i nie
    > rejestrować w tym celu działalności gospodarczej ?

    Mi się WYDAJE że taka forma istnieje.
    Ktoś pisał - wymaga "papierka" o byciu artystą.
    Tyle, że ona nie różni się jakoś istotnie od prowadzenia DG.
    Papierkologia z US *chyba* taka sama, papierkologia z ZUS na pewno
    taka sama (sprawdź!)...
    +++ ustawa o SUS dla przykładu +++
    6. Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się:
    1) osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na
    podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych
    przepisów szczególnych,
    2) twórcę i artystę,
    3) osobę prowadzącą działalność w zakresie wolnego zawodu:
    a) w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym
    od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
    b) z której przychody są przychodami z działalności gospodarczej
    w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    ---

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)