    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zakup i sprzedaż towaru w i do UE
    Date: Thu, 7 Jul 2005 11:20:12 +0200

    On Wed, 6 Jul 2005, Paszczak wrote:

    >+ > IMO błąd :]
    >+
    >+ Według naszych przepisów - błąd. Ale mogłoby go nie być - obowiązek powstaje
    >+ w momencie sprzedaży

    Nieprawda.
    Zajrzyj do ustawy ! - art. 5, wyjątkowo krótki :)
    Od 1.V.2004 niemal w ogóle zniesiono powiązanie oVATowania ze "sprzedażą"
    czyli czynnością opisaną w Kodeksie Cywilnym. Sprzedaż *nie jest
    podstawą oVATowania*, sprzedaż jest "szczególnym przypadkiem" który
    może zmienić zasady oVATowania ! Ale jak nie kijem go to pałką,
    czyli udowodnienie że sprzedaż nie miała miejsca nic nie zmienia
    w zakresie VATu - jak legalnie "wydany" towar podlega opodatkowaniu
    i dopiero później podanik się zastanawia czy zaliczyć ów należny
    podatek na zasadach "sprzedaży", "darowizny",...

    Opodatkowana (w przypadku towaru) jest "dostawa" !

    Nie fakt czy coś zmieniło właściciela, nie fakt czy i co zapłacono
    z tego tytułu (z wyjątkiem zaliczek opodatkowanych OSOBNO na zasadach
    opodatkowania usług :>) - ale fakt że coś *wydano*, przewieniono,
    wywieziono....

    >+ > Nie wnikajmy w "warunki".
    >+ > Przyjmimy że "papiery" są w porządku a że ichni US (w wyniku dajmy
    >+ > na to donosu) zaaplikuje kontrolę i dogrzebie się że dostawca
    >+ > wysłał towar "wprost do klienta" - oraz po kontroli krzyżowej
    >+ > pośle zapytanie do polskiego US.
    >+ > Jak na mój gust to co najmniej trzy firmy będą miały kłopoty :>
    >+
    >+ Dlaczego? Sprzedawca sprzedał z 0% VAT.

    Do czego nie miał prawa. Bez VATu powinno mieć miejsca przy WNT
    a WNT miejsca nie miało. Więc winien jest ichniemu US ichnią
    (16% w Niemczech) stawkę VATu.

    >+ Polska firma naliczyła

    Wolno jej ;)

    >+ i odliczyła 22% VAT,

    ...brak podstaw, przecież WNT *nie miało miejsca* !!
    VAT do oddania do US !

    >+ sprzedała z 0% VAT do Niemiec,

    ...nie miała podstaw, przeciez NIE wywoziła do Niemiec !
    Ten towar już tam był :>

    >+ firma niemiecka naliczyła

    Która - odbiorca ? - wolno jej...

    >+ i odliczyła 16% VAT.

    Brak podstaw - odliczyła z nieprawidłowej faktury wewnętrznej bo
    dokumentuje ona czynność która NIE MIAŁA MIEJSCA.

    >+ Wszystko jest zrobione poprawnie.

    Widzę że cię nie przekonam.
    To myśl sobie co tam chcesz.
    Ale ty NADAL stosujesz "normalną logikę" - i nie przyjmujesz do
    wiadomości że ona do podatków NIE PRZYSTAJE.
    Opodatkowany VATem jest fakt "wydania towaru", pod inny sposób
    opodatkowania nazywany WNT w omawianym przypadku podlega towar
    który PRZEKROCZYŁ GRANICĘ - i tyle.
    Tak chciał ustawodawca.
    Z faktu że z twoich wyliczeń wychodzi PRAWIDŁOWA WARTOŚĆ VATu
    nie wynika NIC.
    Nieprawidłowe udokumentowanie czynności IMO spowoduje że USy
    po obu stronach granicy mają prawo podważyć odliczenia VAT
    i już.
    Oczywiście podatnik będzie miał prawo do korygowania owego
    VATu... jak się kontrola skończy :>

    >+ Zauważ, że jest to niezależne od tego, jaką drogę pokonała przesyłka.

    No i tego ci nie jestem w stanie wytłumaczyć.
    +++
    Art. 9.
    1. Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w
    art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak
    właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub
    transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium
    państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez
    dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
    ---

    Tyle.
    Nie są spełnione warunki przepisu - nie ma WNT.

    >+ Jeśli
    >+ któraś z tych firm nie dopełniła obowiązków - to żadne 'dowody dostaw' nie
    >+ pomogą. Jeśli każda z firm zrobiła wszystko poprawnie - dowody dostaw nic nie
    >+ zmieniają.

    No oczywiście.
    Tylko mowa o przypadku kiedy firma NIE ZROBIŁA POPRAWNIE - bo wykazała
    WNT mimo że WNT miejsca NIE MIAŁA.

    >+ > Chodzi o "stan faktyczny" - nie ma wywozu nie ma WDT.
    >+
    >+ No tak, wg 'stanu faktycznego', to musi być wywóz.

    O to i tylko o to chodzi.

    >+ Chociaż z drugiej strony
    >+ 'dowodami zastępczymi' mogą być zamówienie, korespondencja handlowa, dowody
    >+ zapłaty...

    ...ani jedno nie jest dowodem "wywozu" !
    Dowodem sprzedaży... tak :)
    Za to ew. dokument przewozu z p.A na terenie Niemiec do p.B na terenie
    Niemiec taką poszlaką (że WDT miejsca nie miała) jest....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)