  • 1. Data: 2005-07-05 15:06:09
    Temat: Zakup i sprzedaż towaru w i do UE
    Od: Robert Bujakowski <r...@o...pl>

    Witam

    Mam możliwość kupienia pewnego towaru w Niemczech. Następnie mam klienta
    który cały ten towar chce kupić tylko, że jest on też w Niemczech.

    Problem polega teraz na tym, ze chciałbym zaoszczedzić na przejezdzie do
    Niemiec zeby to odebrać i zawieźć klientowi. I zaproponowałem firmie,
    która ten towar produkuje, aby sami go wysłali do tamtego klienta. Wtedy
    się dowiedziałem, że w takim wypadku firma musi potrącić ode mnie 16%
    niemieckiego VATu jako, że towar nie opuszcza granic niemiec. To nic, ze
    faktura bedzię na mnie i że ja tamtemu klientowi wystawię fakturę.

    Jak to rozliczyć i wogole czy to możliwe ze muszę płacić te 16% VAT
    (firma się bardzo upiera przy tym, ze tak musi być)
    Co innego jakbym odebrał osobiscie towar, ale wtedy musze poswiadczyć
    własnorecznym podpisem, ze towar wywoże, tak mi w tej firmie powiedziano.

    Jak to ugryźć ?

    pozdrawiam

    Robert

  • 2. Data: 2005-07-05 15:10:30
    Temat: Re: Zakup i sprzedaż towaru w i do UE
    Od: "vertret" <vertret@@@op.pl>

    Użytkownik "Robert Bujakowski" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Jak to ugryźć ?

    Czyli twierdzą, że doliczenie VAT-u jest uzaleznione od sposobu odbioru.
    Najlepiej olej ich i kup gdzie indziej.

    vertret

  • 3. Data: 2005-07-05 15:45:21
    Od: Robert Bujakowski <r...@o...pl>

    vertret napisał(a):
    > Użytkownik "Robert Bujakowski" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Czyli twierdzą, że doliczenie VAT-u jest uzaleznione od sposobu odbioru.

    nie, od tego gdzie towar wyląduje. w tym wypadku towar wyladuje w
    Niemczech, tylko ze przejdzie przez moją firmę, która jest
    zarejestrowana w PL.

    > Najlepiej olej ich i kup gdzie indziej.

    no wlasnie nie moge :-)

  • 4. Data: 2005-07-05 17:44:33
    Od: "vertret" <vertret@@@op.pl>

    > nie, od tego gdzie towar wyląduje. w tym wypadku towar wyladuje w
    > Niemczech, tylko ze przejdzie przez moją firmę, która jest
    > zarejestrowana w PL.

    Kupujesz towar "ab Werk" jako polska firma z polskim unijnym nipem i ich
    gówno obchodzi gdzie towar wyląduje. Czy oni sa urzędem celnym, który nie
    zauważył wejścia Polski do UE? Jakim prawem chcą kontrolować co zrobisz z
    twoja własnością.

    Zupełnie dobrze mógłbyś nie ruszając sie z domu zapłacić za towar przelewem
    i wysłać do nich dowolna spedycję, która zawiozłaby ten towar dwie ulice
    dalej.

    vertret

  • 5. Data: 2005-07-05 22:15:35
    Od: "Mirek Q" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "vertret" <vertret@@@op.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    przelewem
    > i wysłać do nich dowolna spedycję, która zawiozłaby ten towar dwie ulice

    Jeśli mają podobne przepisy jak nasze, a w tym względzie to mają,
    ponieważ MY pisaliśmy swoje na podstawie unijnych to:
    Sprzedaż przez Niemca polskiej firmie jest dla niego dostawą
    wewnątrzwspólnotową
    (i tylko wtedy może stosować 0% ichniego VAT), ale musi udowodnić że towar
    opuścił Niemcy.
    Wtedy dla Polaka będzie to nabycie wewnątrzwspólnotowe i VAT w Polsce :)

    Można pewnie zgłosić polską firmę do ichniego VATu i kupować, sprzedawać w
    Niemczech
    rozliczając się w tym zakresie w ichnim urzędzie skarbowym.
    Mirek Q

  • 6. Data: 2005-07-05 23:12:43
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Mirek Q <r...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > wewnątrzwspólnotową
    > (i tylko wtedy może stosować 0% ichniego VAT), ale musi udowodnić że towar

    My nie pisaliśmy tych przepisów na podstawie unijnych, tylko urzędnicy
    radośnie produkowali oryginalne wypociny. Na szczęście już został usunięty
    wymóg 'udowadniania potwierdzeniem odbioru', ale trzeba mieć list przewozowy
    od firmy kurierskiej.

    A tak w ogóle to zastanawiam się, czy opisanego przypadku nie należałoby
    traktować jako transakcji trójstronnej (tyle że państwa są dwa).

    P.

  • 7. Data: 2005-07-06 04:40:45
    Od: "vertret" <vertret@@@op.pl>

    Użytkownik "Mirek Q" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Sprzedaż przez Niemca polskiej firmie jest dla niego dostawą
    > wewnątrzwspólnotową
    > (i tylko wtedy może stosować 0% ichniego VAT), ale musi udowodnić że towar
    > opuścił Niemcy.

    W jaki sposób ma to udowodnić? Wysyła agencje detektywistyczna? Jak długo
    taka agencja bedzie czatowac u mnie pod domem i czekać, czy zakupionego bez
    VATu telewizora nie sprzedam ponownie w Niemczech?

    vertret

  • 8. Data: 2005-07-06 06:48:33
    Od: "my way" <y...@t...pl>

> [...]
    > Co innego jakbym odebrał osobiscie towar, ale wtedy musze poswiadczyć
    > własnorecznym podpisem, ze towar wywoże, tak mi w tej firmie powiedziano.

    Firma ma rację, jednym z podstawowych warunków uznania przez nich takiej
    transakcji za WDT, a dla ciebie -WNT, jest wywóz tego towaru z Niemiec na
    terytorium innego państwa członkowskiego.
    Wyobraź sobie, że to ty sprzedajesz towar firmie z UE. Jeżeli nie masz
    potwierdzenia wywozu tego towaru z Polski, nie możesz zastosować stawki 0%,
    nawet jeżeli fakturę wystawisz podmiotowi z UE.
    pozdrawiam

  • 9. Data: 2005-07-06 09:41:09
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    my way <y...@t...pl> wrote:
> [...]
    > potwierdzenia wywozu tego towaru z Polski, nie możesz zastosować stawki 0%,
    > nawet jeżeli fakturę wystawisz podmiotowi z UE.

    A jeśli odbiorca tego samego dnia odeśle towar do mnie to na ch* mi
    taki dowód? Udowadnia, że wywiozłem i tyle. A mogłem przywieźć z powrotem.

    Te 'warunki uznania' są potrzebne w Polsce, a Niemcy mają inne przepisy.
    Zauważ, że nawet jeśli sprzedadzą sprzęt niemieckiej firmie, potraktują to
    jako WDT/WNT i zastosują stawkę 0%, to ta druga firma ma i tak obowiązek
    naliczenia tego VATu. Wychodzi na to samo - tylko więcej kombinacji.

    A 'dowody wywozu' itd. to wymysł polskich urzędników. Zauważ że VI Dyrektywa
    zabrania od sprzedawcy/nabywcy wymagania dodatkowych formalności związanych
    z przekroczeniem granicy. Bo i to nie ma sensu - jeśli ktoś chce wyłudzić
    VAT, to i tak wyłudzi oraz i tak będzie narażony na kontrolę.

    Powinna być tylko ogólnounijna kontrola w dziedzinie VATu (jak np. masz
    sprzedaż 0%, to powinni sprawdzić, czy Twój kontrahent naliczył ten VAT).
    Granice nie mają tu nic do rzeczy.

    P.

  • 10. Data: 2005-07-06 10:22:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Jul 2005, it was written:

> [...]
    >+ > wewnątrzwspólnotową
    >+ > (i tylko wtedy może stosować 0% ichniego VAT), ale musi udowodnić że towar

    IMHO źle zacząłeś zdanie ;) (akcent powinien iść na wywóz do Polski
    a NIE na sprzedaż "polskiej firmie". A niech sobie polska firma
    wozi po Niemczech, WDT nie widać...)

    >+ W jaki sposób ma to udowodnić?

    IMVHO "udowodnienie" to kwestia naszych lokalnych pomysłów
    "prourzędniczych". Niemniej nie tyle ma "udowodnić" - co
    "zabezpieczyć swoje 4 litery" na wypadek jakby wyszło że
    WDT nie miała miejsca.
    IMHO jeśli dokonuje się wysyłki kurierem - to firma kurierska
    (a raczej je dokument przewozowy) jest tym "zabezpieczeniem".
    Jak zrobi kant i nie wywiezie to można ją pozwać o odszkodowanie.

    Do kogo ma mieć pretensje wysyłający skoro *sam* nada w taki
    sposób że NIE zabezpieczy wywozu z Niemiec ?

    IMHO koncept z zostaniem podatnikiem "ichniego VATu" wygląda rozsądnie.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)