    From: Andrzej Solich <a...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zakup samochodu osobowego - VAT i amortyzacja
    Date: Tue, 28 Sep 2004 13:40:46 +0200

    On Mon, 27 Sep 2004 16:01:53 +0200, "Profil1" <j...@n...pl>
    wrote:

    >TAK

    W US (Tychy) jedna taka pani poinformowała mnie, że <cytat>kredyt nie
    jest na firme, a na samochód, i jest moim kredytem a nie kredytem na
    DG; w związku z czym nie mogę traktować odsetek od kredytów jako koszt
    DG. Poza tym samochód jest współwłasnością banku</cytat>. Nie dało się
    jej wyjaśnić, że bank ma tylko cesje praw z AC i zastaw, który nie
    przenosi własności, a jedynie wymaga, by np. przed zbyciu pojazdu bank
    był o tym poinformowany.

    Oczywiście nie dałem wiary tym wyjaśnieniom, więc zapytałem w banku
    :-) I jak sądziłem, odsetki od kredytu stanowią koszt DG i jak
    najbardziej mogą być kosztem uzyskania przychodu. Bardziej wierzę pani
    z banku, niż pani z US, no... ale ta ostatnia ma tu więcej do gadania,
    niestety... Jak więc jest z tymi odsetkami? Są kosztem prowadzonej DG
    czy nie?

    >WAZNY JEST MOMENT PRZYJECIA DO UZYWANIA(PRZEZ CIEBIE) JESLI NP. PRZYMUJESZ
    >GO DO UZYWANIA 10.10.04(ZGODNIE Z DATA REJESTRACJI) WSZYSTKIE KOSZTY
    >PONIESIONE PO TEJ DACIE DAJESZ W KOSZTY, PRZED TA DATA PODNOSISZ WARTOŚĆ
    >SAMOCHODU

    Pani z banku stwierdziła, że prowizja jest kosztem DG, a więc mogę
    pomniejszyć podstawę opodatkowania w miesiącu zawarcia umowy
    kredytowej. Mogą być jednak dwa przypadki:
    1) prowizja płacona od zawarcia umowy w dniu jej zawierania,
    2) prowizja wliczona w kredyt, i spłacana w ratach z pozostałą kwotą
    kredytu, oraz z naliczanymi od niej odsetkami.
    Jakby to wyglądało w pkt. 2?

    >czy nic się nie zmieniło odnośnie zastosowania amortyzacji

    Wyjaśnienia US (Tychy!) są pokrętne. Otrzymuję informację, że mogę
    odliczyć w pierwszym roku 30%, potem 20% (art. 22k ust. 4), po czym na
    moje uciążliwe jak mniemam dla tej pani dopytywanie, czy aby na pewno
    dotyczy to nowych samochodów osobowych, po jakiś 10 min. poinformowano
    mnie, że nie mogę skorzystać z tego przepisu, hmm? Jak więc z tym
    jest? Pozostaje tylko liniowa 20% rocznie?

    ***

    A jak to wygląda w przypadku leasingu? Nie pytam o szczegóły, a raczej
    o wady i zalety - może ktoś ma jakieś ciekawe doświadczenia. Martwi
    mnie taka sytuacja: utrata pojazdu (np. w przypadku kradzieży lub
    wypadku) - jak to wygląda w przypadku leasingu? W przypadku kredytu
    bank ma cesje AC do wysokości pozostałych rat kapitałowych, reszta
    jest moja; w przypadku leasingu właścicielem jest leasingodawca, a
    więc czy ja pozostaję z niczym?

    Pozdrawiam
    AS