    From: "Profil1" <j...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zakup samochodu osobowego - VAT i amortyzacja
    Date: Tue, 28 Sep 2004 15:29:27 +0200

    > W US (Tychy) jedna taka pani poinformowała mnie, że <cytat>kredyt nie
    > jest na firme, a na samochód, i jest moim kredytem a nie kredytem na
    > DG; w związku z czym nie mogę traktować odsetek od kredytów jako koszt
    > DG. Poza tym samochód jest współwłasnością banku</cytat>.
    UMOWE KREDYTOWA MASZ PODPISANA NA FIRME. PIENIEDZE IDA Z TWOJEGO RACHUNKU
    BANKOWEGO-FIRMOWEGO.SAMOCHOD JEST W EWIDENCJI SRODKOW TRWALYCH WIEC JAK
    MOZNA TWIERDZIC ZE TO KREDYT NIE JEST ZWIAZANY Z DG??? W TAKIM RAZIE NIKT Z
    OSOB FIZ.PROW.DZIAL.GOSP. NIE MOZE WYKORZYTYWAC KREDYTOW W SWOJEJ
    DZIALALNOSCI?? JAKAS BZDURA. MASZ GO W EWIDENCJI A WIEC WSZSTKO JEST
    KOSZTEM.
    Nie dało się
> [...]
    > Oczywiście nie dałem wiary tym wyjaśnieniom, więc zapytałem w banku
    > :-) I jak sądziłem, odsetki od kredytu stanowią koszt DG i jak
    > najbardziej mogą być kosztem uzyskania przychodu. Bardziej wierzę pani
    > z banku, niż pani z US, no... ale ta ostatnia ma tu więcej do gadania,
    > niestety... Jak więc jest z tymi odsetkami? Są kosztem prowadzonej DG
    > czy nie?

    > Pani z banku stwierdziła, że prowizja jest kosztem DG, a więc mogę
    > pomniejszyć podstawę opodatkowania w miesiącu zawarcia umowy
    > kredytowej. Mogą być jednak dwa przypadki:
    TZN. NIE W MIESIACU ZAWARCIA UMOWY ALE W MOMENCIE FAKTYCZNEGO PONIESIENIA
    KOSZTU, CZYLI JAK CI POTRACA PROWIZJE.
    > 1) prowizja płacona od zawarcia umowy w dniu jej zawierania,
    JESLI ZAPLACILES JA PRZED DATA PRZYJECIA DO UZYWANIA SAMOCHODU, PROWIZJA TA
    PODNOSI JEGO WARTOSC.PO TEJ DACIE JEST KOSZTEM.
    > 2) prowizja wliczona w kredyt, i spłacana w ratach z pozostałą kwotą
    > kredytu, oraz z naliczanymi od niej odsetkami.
    > Jakby to wyglądało w pkt. 2?
    CZYLI PO DACIE PRZYJECIA DO UZYWANIA - JEST KOSZTEM.
    ANO NIC. EWENTUALNIE TAK JAK PISALEM JELI JEST UZYWANY 30 M-CY AMORTYZACJA.
    > Wyjaśnienia US (Tychy!) są pokrętne. Otrzymuję informację, że mogę
    > odliczyć w pierwszym roku 30%, potem 20% (art. 22k ust. 4), po czym na
    > moje uciążliwe jak mniemam dla tej pani dopytywanie, czy aby na pewno
    > dotyczy to nowych samochodów osobowych, po jakiś 10 min. poinformowano
    > mnie, że nie mogę skorzystać z tego przepisu, hmm? Jak więc z tym
    > jest? Pozostaje tylko liniowa 20% rocznie?
    NO I 30 M-CY.
    AHA I JESZCZE JEDNO. MOZESZ TEZ WRZUCIC TEN SAMOCHOD JEDNORAZOWO W KOSZTY
    ALE MUSISZ GO SPRZEDAC PO 12 MIESIACACH. DOBRE ROZWIAZANIE DLA ZMNIEJSZENIA
    PODATKU.
    TRZEBA TYLKO PAMIETAC ZE ZA ROK ZAPLACISZ PODATEK OD CZYSTEGO PRZYCHODU(BEZ
    KOSZTOW).
    PRAWDOPODONIE PANI SIE POMYLILO Z SRODKAMI TRWALYMI DLA GRUPY CHYBA 6. GDZIE
    MOZESZ WYBRAC AMORTYZACJE DEGRESYWNA LUB JEDNORAZOWY ODPIS 30% ROCZNIE.
    > ***
    > A jak to wygląda w przypadku leasingu? Nie pytam o szczegóły, a raczej
    > o wady i zalety - może ktoś ma jakieś ciekawe doświadczenia. Martwi
    > mnie taka sytuacja: utrata pojazdu (np. w przypadku kradzieży lub
    > wypadku) - jak to wygląda w przypadku leasingu? W przypadku kredytu
    > bank ma cesje AC do wysokości pozostałych rat kapitałowych, reszta
    > jest moja; w przypadku leasingu właścicielem jest leasingodawca, a
    > więc czy ja pozostaję z niczym?
    PRACOWALEM W FIRMIE LEASINGOWEJ PARE LAT, I POWIEM CI ZE WSZYSTKIE
    KALKULACJE GDZIE WYKAZUJE SIE PRZEWAGE LEASINGU NA KREDYTEM SA DOSC
    POKRETNE. WKONCU FIRMA LEASINGOWA TEZ KORZYSTA Z KREDYTU ABY KUPIC CI TEN
    SAMOCHOD NO I DOLICZA SWOJA MARZE.
    > Pozdrawiam
    KJ