  • 1. Data: 2006-04-30 17:49:44
    Temat: Re: Zakupy na allegro w firmie...
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    Marek napisał(a):
    > Zastanwiam się nad możliwościa zaksięgowania w firmie (pełna księgowość)
    > zakupu na allegro w sytuacji, gdy sprzedawca nie chce/nie może wystawić
    > faktury. Jedynym dowodem poniesionych kosztów jest wtedy wydruk wyniku
    > aukcji+przelew.Obawiam się, że nie ma na to sposobu. A może jednak jest ?

    niech wystawi umowe kupna-sprzedazy

    Jacek

  • 3. Data: 2006-04-30 18:26:52
    Od: Marek <A...@g...pl>

    Sun, 30 Apr 2006 19:49:44 +0200, na pl.soc.prawo.podatki, castrol
    napisał(a):

    > niech wystawi umowe kupna-sprzedazy

    A jak z jego podatkami ? Musi odprowadzić przy wartości przedmiotu 50 -
    300 zł ?
    --
    Marek

  • 4. Data: 2006-04-30 18:49:09
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "castrol" <j...@w...wp.pl> napisał w wiadomości

    > niech wystawi umowe kupna-sprzedazy

    Przecież zakup na allegro to nic innego jak umowa kupna sprzedaży.
    Skutecznie zawarta, jeśli doszło do transakcji.

  • 5. Data: 2006-04-30 22:47:02
    Od: Marek <A...@g...pl>

    > Przecież zakup na allegro to nic innego jak umowa kupna sprzedaży.
    > Skutecznie zawarta, jeśli doszło do transakcji.
    Czyli powinien wystarczyć do zaksięgowanai dowód zapłąty+wydruk z allegro
    +rejestracja firmy na allegro?

    --
    Marek

  • 6. Data: 2006-05-01 08:47:41
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    Cavallino napisał(a):

    > Przecież zakup na allegro to nic innego jak umowa kupna sprzedaży.
    > Skutecznie zawarta, jeśli doszło do transakcji.

    Zgadza sie, ale zazwyczaj nie wystawia sie na to zadnego dokumentu.

    Jacek

  • 7. Data: 2006-05-01 20:20:42
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Zgadza sie, ale zazwyczaj nie wystawia sie na to zadnego dokumentu.

    Tyle że IMO to w niczym nie przeszkadza.
    Dane sprzedającego znasz, to i wpisujesz w księgi.

  • 8. Data: 2006-05-02 08:41:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 30 Apr 2006, castrol wrote:

    > niech wystawi umowe kupna-sprzedazy

    Od zawsze sprzeciwiam się uznawaniu *umowy* za dokument księgowy.
    Z samej umowy nie wynika że umowa została zrealizowana!

    Oczywiście jeśli na papierze pt. "umowa" jest zapis "gotówkę
    przyjąłem" to ten papier pełni formę dowodu zapłaty, a to już
    jakby inny dokument ;)
    IMO to *JEST* istotna różnica - że nie chodzi o "umowę".
    Trzeba mieć "dowód wykonania" :) (i dowód zapłaty jest już
    jakimś znacznie poważniejszym argumentem niż umowa, umowa
    co najwyżej jest dodatkiem "wyjaśniającym" - na podstawie
    Ordynacji Podatkowej art.180 jakby kto się pytał).

    IMHO zapłata przelewem + wydruk z allegro mogłyby taką rolę
    pełnić.
    Dlaczego "by" ?
    Ano dlatego że pewnym kłopotem jest obejście ogólnej zasady
    wymagania podpisu pod dokumentem księgowym.

    Przepisy o fakturach jako przepisy szczegółowe powodują że
    f-ra jest dokumentem księgowym i już (również niepodpisana).

    Ale np. dla KPiR zapis brzmi:
    +++
    § 12.
    1. Zapisy w księdze dokonywane są [...]
    3. Podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:
    [...]
    2) inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania
    operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające
    co najmniej:
    [...]
    d) podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji
    gospodarczych
    [...]
    ---

    Doszukuję się dziury w całym, ale moim zdaniem przepisy literalnie
    WYMAGAJĄ podpisu - i pytaniem jest czy podpisu wystawcy :> dowodu
    powstania kosztu.
    Problemem jest zamknięta lista dokumentów na które można wystawić
    DW (nie widzę allegro na liście :)) - więc powinien to być dowód
    "obcy", podpisany przez sprzedawcę.
    Jak kwota nie jest istotnie duża to bym chyba tak zrobił i już,
    lekko naruszajac przepis (najwyżej wywalą z kosztów) :]
    Jak to mawiają: "każdy odpowiada za siebie"...

    Przepisy o podpisywaniu miejscami nie przystają do realiów - wymóg
    obustronnego podpisania deklaracji PCC jest tego innym przykładem.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)