    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zamknięcie firmy a rachunek bankowy
    Date: Wed, 15 Sep 2004 08:50:17 +0200

    On Tue, 14 Sep 2004, toster wrote:

    >+ > Zakonczylem jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza, ale nie zamknalem
    >+ > rachunku bankowego (czekam jeszcze na zalegle wplywy, poza tym
    >+ > to konto bardzo mi sie podoba i nie chcialbym go likwidowac).
    >+
    >+ Obawiam się, że będziesz na bakier z prawem, jeśli nie zlikwidujesz tego
    >+ konta w ślad za likwidacją DG. Nie mam pojęcia jak długo możesz jeszcze
    >+ utrzymać takie konto.

    Tak sobie przemyśliwałem... tak długo jak długo w obiegu są prawdopodobne
    płatności *konieczność* utrzymywania jest, IMO.

    >+ Poza tym, weź pod uwagę, że wszelkie przelewy wychodzące pochodzić będą od
    >+ firmy "P.P.H. Jan Kowalski", a nie od Jana Kowalskiego, zatem możesz mieć
    >+ problemy.

    To oczywiście prawda.

    >+ Bank może też odrzucić przelew przychodzący dla Jana Kowalskiego,
    >+ bo nie ma takiego klienta.

    Może ktoś skomentować ?
    Z cywilistycznego p. widzenia - jedna i druga płatność jest dla
    tej samej osoby. Z podatkowego - to Kowalski w razie czego będzie
    się tłumaczył dlaczego ma "dochody z działalności" (bo niewątpliwie
    taka wpłata to *sugeruje* :)).
    Chodzi mi o czy czy "bank może odrzucić" ?
    [...]
    >+ > Ale powstal problem: bank nie odlicza podatku od odsetek uzyskanych
    >+ > na tym koncie, a nie chcialbym miec do czynienia z skarbowka.
    [...]
    >+ Jeśli masz to konto wyczyszczone i podejmiesz, przelejesz szybko kasę, gdy
    >+ te zaległe wpływy na konto wejdą, to odsetki będą groszowe. Jak je
    >+ rozliczyć - nie wiem.

    Uwaga, dywaguję...
    Zastrzegam iż jest różnica w zapisie ustawowym.
    Ale co najmniej jeden przykład, kiedy mamy do czynienia z przychodem
    "związanym z działalnością" mimo że sama działalność została już
    zamknięta znamy - art. 10.2.3 czyli sprzedaży środków trwałych
    "nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności
    gospodarczej". W ustawie jak widać NIE MA zapisu że "również
    po zamknięciu działalności" ale taka jest interpretacja: no
    i wychodzi na to iż składa się "incydentalny PIT".
    Jeśli rachunek jest utrzymywany "w związku z oczekiwaną płatnością"
    (nie może jakiś podmiot nam zalegać z płatnością ?? Dwa lata mamy
    na "legalne czekanie bez przedawnienia" !) to IMHO zasada powinna
    być taka sama...

    Ciekawym co by US odpowiedział na pytanie pisemne :)

    W każdym układzie IMHO możliwość otrzymywania przychodów z danego
    źródła mimo iż samo "utrzymywanie źródła" już zostało zakończone
    jest oczywista: choćby przychody z wynajmu są takim "oczywistym"
    przykładem (przecież wynajmowane mieszkanie można dawno sprzedać
    a po roku wydębić dopiero należny czynsz).
    Fakt określenia w przepisach kiedy należało je *wykazać* (przy DG
    - np. z dniem wystawienia f-ry) IMO nie narzuca wymogu pozbawienia
    podatnika/prowadzącego DG prawa aby jest *dostać* :]
    Dedukcja nakazu zamknięcia konta mimo iż w obiegu są płatności
    prowadziłaby do takiego wniosku.
    Oczywioście jest problem z pytaniem czy koszty utrzymywania takiego
    konta można uznać za KUP :>

    >+ Chyba w rocznym.

    Jak widać nie zgodziłem się :) - IMO PIT-5. Ew. z wyjaśnieniem dla
    US aby się nie dziwili... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)