    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zasady numeracji faktur
    Date: Fri, 23 Dec 2005 19:12:17 +0100

    On Fri, 23 Dec 2005, Wojtek W. wrote:

    > Mój księgowy twierdzi, że nie.

    ...doceniam. Mało, samemu mi się taka koncepcja nie widziała.

    Ale dyskusje na rzeczony temat były parę razy :) i zapodam
    ci taki argument: czy wobec tego firma (twoja) numeruje f-ry
    "od początku świata" (a dokładniej - od początku własnego
    istnienia) ?
    Bo jeśli przypadkiem nie (i każdego roku zmienia sobie numerację
    zaczynając od "1") to bardzo poproszę o podanie przepisu który
    nakazuje *roczny* okres numeracji faktur! Przepis na który
    się powołujesz wyraźnie stanowi "kolejna" a sam stwierdziłeś
    że to co jest po "łamane przez" (na przykład numer miesiąca,
    a więc *również* numer roku) się podobno 'nie liczy' !!

    Przypominam iż przepisy VAT są odrębne od PDoOF/PDoOP, więc fakt
    założenia nowej KPiR (czy coś podobnego) - na faktury *nie wpływa*.
    "Łapaj księgowego" ;> (ale już po świętach ;)) i poproś o PRZEPIS !

    W każdym razie - to taki standardowy kontrargument :)

    > Musi być unikalny numer dla całej firmy a potem co sobie wymarzymy.

    A z tym to się *zupełnie* nie zgadzam.
    Ani praktyka innych znanych mi firm (nie tylko "wzorcowego TP S.A." :))
    ale również całkiem sporo artykułów które przewijały się w prasie
    zajmowały jednolite stanowisko: nie musi być "do wszystkiego i dla
    całej firmy".
    Jak się zapatrujesz na przypadek "2 sklepy geograficznie odległe" ?
    Powiadasz że sieci handlowe typu Makro, Saturn, MediaMarkt i cały
    stosik podobnych muszą mieć centralne punkty "przydzielania numerów
    faktur per cała firma" ? Toż to wcale nie łatwiejsze niż rezerwacja
    biletów w PKP by było !

    > Ta numeracja (od 1 z każdym kolejnym miesiącem) jest oczywiście b.wygodna,
    > można wstawić "zapomnianą" fakturę na poprzedni miesiąc.

    ...umówmy się że tak nie wolno !! ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)