  • 11. Data: 2007-05-03 01:34:40
    Temat: Re: Zatrudnianie rodziny
    Od: "Ryszard G" <rysXgar@.wp.pl>

    Użytkownik "sebastian" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:f12ce6$hrj$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Witajcie
    > Czy nadal w tym naszym "idealnym"kraju jest tak,ze zatrudniajac np.zone
    > nie mozna sobie jej wynagrodzenia w koszty wrzucic
    > seba

    Witaj.
    Właściwie w jakim celu chciałbyś to zrobi? Bo chyba nie spodziewasz się
    jakichś korzyści podatkowych ?
    Twój zysk jest tylko opodatkowany a wynagrodzenie żony jako pracownika
    dodatkowo oskładkowane w ZUS.
    Zatrudnisz żonę z wynagrodzeniem 2000 zł i od tego zapłacisz:
    do ZUS - 1110,08
    do US - 206,00
    razem wydasz - 1225,08

    w koszty dasz:
    wynagrodzenie brutto - 2000
    ZUS/FP/FGŚP - 618,30
    razem - 2618,30

    czyli zaoszczędzisz na swoim podatku 19% tj. 497,48
    w efekcie 'jesteś w plecy' 727,60 zł

    O obowiązkach pracodawcy wobec pracownika nie wspomnę (koszt obsługi
    biurowej, koszt badań lekarskich, szkoleń bhp, odzieży ochronnej i innych
    takich).

    Może nie zatrudniaj żony a połowę końcowej, wyliczonej przeze mnie kwoty, co
    miesiąc przesyłaj na moje konto? :)

    Pozdrawiam
    Ryszard G.

  • 12. Data: 2007-05-03 06:41:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 May 2007, Ryszard G wrote:

> [...]
    [...]
    > Zatrudnisz żonę z wynagrodzeniem 2000 zł i od tego zapłacisz:
    > do ZUS - 1110,08
    > do US - 206,00
    > razem wydasz - 1225,08
    >
    > w koszty dasz:
    > wynagrodzenie brutto - 2000

    Optymista! Nie bardzo (i pewnie o tym "nie bardzo" pisze Sebastian)

    > ZUS/FP/FGŚP - 618,30

    Z tego tylko mniej więcej połowa - "składki pracodawcy", pójdzie
    w koszty.

    > razem - 2618,30

    ...razem 300 zł jak dobrze idzie.

    +++ USTAWA +++
    Art. 23
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    10) wartoœci własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci,
    [...]
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2007-05-03 12:30:36
    Od: "Ryszard G" <rysXgar@.wp.pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0705030837090.3668@athlon64...
> [...]
    > 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    > 10) wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci,

    Witaj Gotfrydzie.
    Źle mnie zrozumiałeś.
    Chciałem tylko pokazać, że to za czym tęskni autor wątku (niemożliwe w
    obecnym stanie prawnym) nie jest takim miodem jakby sie wydawało. Nic
    więcej.
    Pozdrawiam
    Ryszard G.

  • 14. Data: 2007-05-03 13:32:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 May 2007, Ryszard G wrote:

    > Witaj Gotfrydzie.
    > Źle mnie zrozumiałeś.

    Dobrze, dobrze :)

    > Chciałem tylko pokazać, że to za czym tęskni autor wątku (niemożliwe w
    > obecnym stanie prawnym)

    Ależ możliwe! Na przeszkodzie stoi tylko logika - zaliczenie takiego
    "stosunku" do "osoby współpracującej" jest przymusowe dla ZUS
    (i tu jak najbardziej dobrze piszesz), ale prawo pracy nie stoi na
    przeszkodzie, umowę zawrzeć można, a US z chęcią wyciągnie rękę
    po dodatkowe podatki :]

    > nie jest takim miodem jakby sie wydawało. Nic więcej.

    A ja wyciągnąłem na wierzch, że jest jeszcze gorzej niż pokazałeś,
    też nic więcej - tezie nie zaprzeczam :)
    Do tego co policzyłeś trzeba doliczyć podatek dochodowy, w jednym
    miejscu "dodatkowy" (od składek pracownika), w drugim miejscu
    podwójny (od wynagrodzenia, bo prowadzący DG musi zapłacić z już
    opodatkowanych pieniędzy nie mogąc wliczyć wynagrodzenia w KUP
    a dla małżonka są przychodem i nadal opodatkowaniu podlegają).

    pzdr, Gotfryd