    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zatrudniony w Niemczech -praca w Polsce -HELP
    Date: Mon, 14 Jan 2002 16:31:37 +0100

    On Mon, 14 Jan 2002, Boguslaw Szostak wrote:

    >+ "Dariusz Plesniak" <d...@w...z.pl> [...]
    >+ > Jak wygląda kwestia płacenia podatku jeśli ktoś jest zatrudniony w
    >+ > Niemczech a pracuje w Polsce.
    >+ > Czy podatek będzie płacony w Polsce czy w Niemczech????

    Nie martw się, Niemcy wstępnie zaliczkę ściągną :] żeby się
    nie zmarnowała ! Pytaniem jest czy, gdzie i ile się da/trzeba
    odzyskać bądź dopłacić.

    >+ Ustawa o podatku dochodowym od osob fizycznych mowi jakos tak:
    >+ Kto "przebywa w Polsce, conajmniej 183 dni" podlega w Polsce
    >+ obowiazkowi podatkowemu.

    W kwestii formalnej: obowiązkowi rozliczenia rocznego !

    Bo to NIE znaczy że NIE płaci podatków (jeśli w Polsce przebywa
    krócej niż rzeczone pół roku) - płaci, ale tylko od tego co zarobił
    w .pl no i nie wpada w żadne "progi" i inne takie wynalazki.
    Za to może mu się to przydarzyć w Niemczach... (choć tam pewnie
    progi wyższe !)

    Nadto są umowy o zapobieganiu podwójnego opodatkowania - JEŚLI
    Polska ma taką umowę zawartą z danym krajem to jest gwarancja
    że podatek od zarobku zapłaci tylko raz. Jeśli NIE MA - to
    może się zdarzyć (np. pracował i przebywał za granicą 4 miesiące
    - a resztę w kraju) że zapłaci dwa razy... No, chyba że się
    nie przyzna :] ale to jest przestępstwo.
    Jak z Niemcami - nie wiem, byłoby dziwne jakby nie było
    takiej umowy; ale z drugiej strony jednym z "podatkowych
    hitów tygodnia" tego roku było zaliczenie przez polskie MF
    Niemiec (wraz z wszystkimi Luksemburgami) do... "rajów
    podatkowych", czyli "krajów stosujących szkodliwe praktyki
    gospodarcze" !!! (z transakcjami do takich krajów trzeba
    się z definicji spowiadać w US: na co, po co, za ile...
    i to trzeba SAMEMU się zgłosić; oczywiście ponad jakąś kwotę)

    >+ Boguslaw

    Pozdrowienia, Gotfryd